Skip to main content

Inbound Marketing

panda bear eating bamboo.

 

Wat is inbound marketing?

 

Bij inbound marketing is er sprake van een marketingtechniek waarbij de focus vooral ligt op zinvolle, nuttige en aansprekende interacties met klanten. Het is het tegenovergestelde van outbound marketing, waarbij traditionele reclame-uitingen vooral centraal staan. Bij outbound marketing wordt de wereld van potentiële klanten binnengedrongen met behulp van televisie, radio of posters op straat. Het gaat hierbij om korte interacties die vooral draaien om opvallen, activeren en inspireren. Er wordt dan vrijwel geen rekening gehouden met de wensen of vragen van de ontvanger.

Bij inbound marketing staat de wens van de ontvanger juist centraal. Het doel is om content te creëren die veel waarde heeft voor klanten. Deze content moet ervoor zorgen dat het vertrouwen van de klant groeit, maar kan ook veel voorkomende vragen beantwoorden en zorgt er tegelijkertijd voor dat een bedrijf beter zichtbaar is. Goede inbound marketing is dus waardevol voor bedrijf en klant. Deze content wordt vaak opgezocht door de ontvanger. In plaats van advertenties die plotseling op de achtergrond verschijnen, gaat de klant juist op zoek naar meer informatie over een bepaald bedrijf. De beste marketingstrategie is om zowel gebruik te maken van inbound als outbound marketing.

 

De ontwikkeling van inbound marketing

 

Hoewel outbound marketing al honderden jaren bestaat, is inbound marketing een relatief nieuwe term die pas sinds 2006 gebruikt wordt. In dat jaar werd de marketingtechniek voor het eerst benoemd door Brian Halligan, de CEO van HubSpot. Inbound marketing is vooral ontstaan als een reactie op de sociale en technologische ontwikkelingen in de eenentwintigste eeuw. Aan de ene kant begon het vertrouwen in reclames in deze tijd af te nemen. Advertenties werden steeds vaker als onbetrouwbaar en misleidend gezien door consumenten, waardoor ze minder effectief werden. Tegelijkertijd is het gebruik van traditionele media gestaag afgenomen in deze periode. Een advertentie op televisie werd daardoor door veel minder mensen gezien dan voorheen. Zelfs online advertenties zijn minder zichtbaar, aangezien veel computergebruikers software installeren waarmee advertenties geblokkeerd worden.

Wegens deze ontwikkelingen, moest de traditionele relatie tussen consument en bedrijf veranderd worden. Het resultaat is een marketingtechniek waarbij de klant het initiatief neemt. Online content, search engine optimization, live evenementen en social media posts horen allemaal bij inbound marketing. Goede inhoud met waarde voor de klant staat centraal. Het grote voordeel van deze techniek is dat consumenten vrijwillig blootgesteld worden aan advertenties. Wanneer een bedrijf bovendien nuttige informatie levert, wordt de band tussen de consument en het bedrijf alleen maar sterker. Daarnaast is deze band niet langer eenzijdig, maar tweezijdig. Het draait niet enkel om bedrijven die klanten willen bereiken, aangezien klanten ook interesse hebben in waardevol contact met het bedrijf.

 

Verschillende soorten inbound marketing

 

Er zijn talloze manieren waarop inbound marketing ingezet kan worden. Alle vormen van marketing waarbij de klant waardevolle informatie krijgt en het bedrijf beter zichtbaar wordt, vallen onder inbound marketing. Er zijn een aantal veel voorkomende methoden die gebruikt worden binnen deze marketingtechniek.

Online content

Content marketing is een ontzettend belangrijk onderdeel van inbound marketing. Hierbij gaat het om het creëren van interessante, inspirerende en veelzeggende content die via digitale kanalen wordt verspreid. Een goed voorbeeld hiervan is een blog. Ieder bedrijf heeft de mogelijkheid om een inhoudelijke blog bij te houden. Hier kan interessant nieuws over de sector gedeeld worden, maar het is ook mogelijk om relevante vragen te beantwoorden in deze online artikelen. Zo kan een bedrijf zich als expert profileren, terwijl de consument nuttige informatie krijgt. Ook white papers, e-books en educatieve artikelen vallen onder online content.

Search Engine Optimization

Goede content moet uiteraard ook makkelijk gevonden kunnen worden. Daarom is Search Engine Optimization (of SEO) van onschatbare waarde voor bedrijven. Met behulp van verschillende technieken kan ervoor gezorgd worden dat een website hoger rankt op Google, wat vervolgens weer zorgt voor meer bezoekers. Zaken zoals keywords, linkbuilding, tussenkopjes en een goede structuur zorgen er allemaal voor dat de vindbaarheid van online content groter wordt. Consumenten kunnen bovendien gemakkelijk content vinden die ze echt zoeken, wat uiteindelijk weer zorgt voor een betere relatie tussen klant en bedrijf.

Live evenementen en webinars

Een groot deel van inbound marketing vindt online plaats, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Zo zijn live evenementen een goed voorbeeld van inbound marketing in de praktijk. Hierbij kan gedacht worden aan informatieavonden, maar ook aan evenementen tijdens beurzen. Tijdens deze evenementen wordt er informatie over het bedrijf gedeeld en kunnen consumenten vragen stellen. Het is mogelijk om deze interactie ook online te creëren, bijvoorbeeld in de vorm van webinars.

Social media

Aanwezigheid op social media is een must voor bedrijven. Dit is bovendien een vorm van inbound marketing, aangezien de klant ervoor kan kiezen om het bedrijf op te zoeken via Facebook, Twitter of Instagram. Vervolgens kan er contact worden gelegd of kan de consument interessante posts lezen die inhoudelijke informatie geven over producten of diensten. Ook instructievideo’s en nuttige infographics kunnen een plek krijgen op social media.

 

De voor- en nadelen van inbound marketing

 

Aan iedere marketingtechniek zijn natuurlijk enkele voor- en nadelen verbonden. Het grote voordeel van inbound marketing is dat het mogelijk is om een waardevolle en diepgaande relatie te ontwikkelen met klanten. De consument krijgt nuttige informatie en heeft de touwtjes in handen, met als gevolg dat de binding met het bedrijf groeit. Daarnaast is deze techniek relatief goedkoop. Traditionele advertenties zijn namelijk aanzienlijk duurder dan het produceren van goede online content.

Een nadeel van inbound marketing is dat het meer tijd kost voordat consumenten zich aangesproken voelen. De klant moet namelijk zelf zijn weg vinden naar de online content. Het is daarom belangrijk om de content zo aantrekkelijk mogelijk te maken, terwijl een subtiele toon ook gewenst is. Het vinden van deze balans is niet altijd makkelijk en het is even afwachten of de gekozen aanpak effectief is. Voor directe impact is outbound marketing dus geschikter, terwijl inbound marketing uiteindelijk een sterkere band tussen consument en bedrijf creëert.

 

Conclusie

 

Bedrijven die op zoek zijn naar diepgaande en sterke banden met consumenten, zijn het meeste gebaat bij inbound marketing. Deze marketingtechniek zorgt ervoor dat klanten nuttige kennis op kunnen doen, terwijl het bedrijf zichzelf zichtbaar kan maken. Inbound marketing is een mooie aanvulling op outbound marketing, waar traditionele reclame-uitingen onder vallen. De meeste vormen van inbound marketing vinden online plaats, maar het is ook mogelijk om live evenementen te organiseren met hetzelfde effect. Voor welke techniek er ook gekozen wordt: met inbound marketing is het binden van nieuwe klanten een stuk makkelijker.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!