Skip to main content

Link building

 

Wat is link building?

 

Link building (linkopbouw), is een belangrijke manier om de vindbaarheid van een website te verbeteren. Het is dus een vorm van Search Engine Optimization (SEO). Bij linkopbouw is het het doel om externe pagina’s naar een website te laten linken, wat ook wel een backlink wordt genoemd. De links werken als het ware als bruggen van de ene naar de andere website. Hierdoor is een website gemakkelijker te bereiken, maar ook beter verbonden met andere delen van het internet. Des te meer dat gebeurt, des te zichtbaarder een website wordt voor Google. Ook zorgt het gebruik van backlinks ervoor dat een website als waardevol en betrouwbaar wordt gemarkeerd door de zoekmachine, waardoor deze een hogere ranking krijgt. Uiteindelijk resulteert een hogere ranking weer in meer bezoekers en clicks. Het is dus ook niet gek dat linkopbouw een belangrijk onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie.

Soorten links

 

Zoekmachines zoals Google proberen ervoor te zorgen dat internetgebruikers vooral de beste websites te zien krijgen. Het Google beleid is er tegenwoordig dus op gericht om niet alleen te kijken naar keywords en links, maar ook naar de manier waarop deze tools gebruikt worden. Hierbij maakt Google onderscheid tussen kwantitatieve en kwalitatieve links.

Kwantitatieve links

Dit zijn links die geen inhoudelijk nut hebben, maar alleen gebruikt worden om een hogere positie in Google te krijgen. Vaak worden kwantitatieve links verstopt in artikelen en zijn ze eigenlijk alleen maar vindbaar voor het algoritme van zoekmachines. Oorspronkelijk waren dit de links waarmee een website een hoge positie op Google kon krijgen, maar dankzij de focus op kwaliteit en inhoud is dat veranderd.

Kwalitatieve links

Kwalitatieve links zijn de grote focus van Google op het moment. Dat betekent dat deze links meerwaarde moeten hebben wanneer ze op een webpagina geplaatst worden. Waardevolle informatie of interessante artikelen moeten de link als het ware omlijsten. Des te meer kwalitatieve links naar een website leiden, des te makkelijker deze website op Google te vinden is. Het is dus vooral belangrijk om kwalitatieve links te genereren wanneer SEO het doel is.

Google beleid

 

Naast de focus op kwaliteit, probeert Google ook te achterhalen of het systeem van linkopbouw niet wordt misbruikt. Zo is het niet toegestaan om links te gebruiken met als enige doel om een hogere ranking in Google te krijgen. Gebeurt dat wel? Dan ziet Google dit als een uitwisselingsprogramma voor links, wat in strijd is met de richtlijnen van de zoekmachine. Ook het manipuleren van links om zo een hogere ranking te krijgen is niet toegestaan. Deze technieken werken daarom juist averechts, aangezien Google een website niet langer als betrouwbaar ziet. Het is daarom beter om het bij de toegestane methodieken te houden.

De juiste methodiek

 

Het is niet altijd even makkelijk om backlinks op externe websites te generen. Toch zijn er enkele manieren waarop dit netjes en binnen het beleid van Google gedaan kan worden.

Artikelen op andere websites

Een van de beste manieren om een hogere ranking op Google te krijgen is door kwalitatieve artikelen te plaatsen op andermans website. Het kan hierbij gaan om bloggers die een recensie schrijven, maar een interview is ook een mooie gelegenheid om een aantal backlinks op een andere site te laten plaatsen. Daarnaast is het mogelijk om schrijvers in te huren voor informatieve artikelen. Deze content moet een sterke inhoud hebben, nuttig zijn voor de lezer en uiteraard ook een aantal backlinks bevatten. Vaak worden deze artikelen tegen betaling geschreven en geplaatst.

Promotiemateriaal uploaden

Er zijn verschillende websites waar documenten en video’s geüpload en gedeeld worden. Dit zijn dus ook mooie kansen voor linkopbouw. Zo is het mogelijk om folders en flyers te uploaden op een fotowebsite, terwijl instructievideo’s gemakkelijk op YouTube gepost kunnen worden. Het is dan van belang om in de beschrijving backlinks te plaatsen. De beschrijving van deze documenten moet dan ook wat te bieden hebben, bijvoorbeeld door iets meer uitleg te geven over de inhoud.

Gebruik maken van webgidsen

Er zijn ontzettend veel websites te vinden op het internet, dus het is prettig wanneer er zogenaamde webgidsen zijn die al deze sites ordenen en indelen. Het is mogelijk om een website aan te melden bij relevante webgidsen. Denk bijvoorbeeld aan databases over een heel specifiek onderwerp, of een algemene webgids voor webshops, blogs of andere platforms. Deze gidsen genereren meestal meer bezoekers, maar zorgen er dankzij de backlinks ook voor dat de vindbaarheid van een website verbetert.

Actief participeren

Het internet is eigenlijk een grote gezamenlijke ruimte waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven. Het is daarom belangrijk om zelf actief te werken aan participatie op het internet. Dit kan bijvoorbeeld door mee te posten op fora, blogs of social media. Ook hier is het belangrijk om kwaliteit te bieden. Post dus alleen dingen met een goede inhoud en niet alleen de link naar een website die meer traffic moet krijgen.

Verspreid informatie

Nieuwssites en blogs zullen meestal niet uit zichzelf over een andere website schrijven. Soms doen ze dit tegen betaling, maar soms ook wanneer er interessante informatie gedeeld kan worden. Het is dus de moeite waard om regelmatig persberichten en artikelen te delen met andere websites. Houd hierbij rekening met de inhoud van de persberichten. Waar gaat het artikel over en op welke website zou deze informatie meerwaarde bieden? Het zijn deze sites die waarschijnlijk gebruik zullen maken van de verstuurde persberichten.

Ga een samenwerking aan

Dit is een grijs gebied voor Google, maar wanneer het goed wordt aangepakt is een samenwerking altijd een goed idee. Het gaat hierbij om de samenwerking tussen twee of meerdere websites die naar elkaar zullen linken. Het is beter om dit in combinatie met goede inhoud te doen. De links kunnen namelijk het beste verwerkt worden in interessante artikelen die meerwaarde bieden. Zo is er geen sprake van kwantitatieve links, maar wordt er juist goede informatie geboden aan de lezer. Dat is het verschil tussen een samenwerking en een gewoon linkuitwisselingsprogramma.

Conclusie

 

Goede linkopbouw is een proces wat veel tijd kost, maar het is wel ontzettend waardevol. Deze techniek zorg er namelijk voor dat een website beter vindbaar is, meer bezoekers genereert en uiteindelijk dus ook succesvoller is. Daarom is het een belangrijk onderdeel van SEO. Er zijn verschillende manieren waarop een backlink geplaatst kan worden op andere websites. Voor welke methodiek er ook wordt gekozen: het is altijd belangrijk om kwaliteit en inhoud te bieden. Dit zijn namelijk de belangrijkste onderdelen waar Google tegenwoordig naar zoekt. Door hier op te letten kan linkopbouw een effectief middel zijn om meer online succes te krijgen.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!