Skip to main content

Neuromarketing

Wat is neuromarketing?

 
Neuromarketing is eigenlijk de term voor de combinatie tussen marketing en neurologie. De neurowetenschap onderzoekt hoe de hersenen werken en hoe informatie wordt opgeslagen en verwerkt. Daarnaast kijken onderzoekers hoe mensen herinneringen creëren en hoe mensen handelen naar aanleiding van bepaalde waarnemingen. Wetenschappers proberen al ontzettend lang inzicht te krijgen in de werking van de hersenen, maar pas rond 1990 was de techniek geavanceerd genoeg om echt meer te weten te komen over het brein.
Marketingbureaus maken maar al te graag gebruik van de groeiende kennis over de hersenen. Deze kennis kan namelijk goed worden toegepast tijdens het samenstellen van reclamecampagnes. Marketingexperts willen er namelijk voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen in actie komen na het zien van een wervende tekst of reclame. Dit kan gaan om het afnemen van een dienst, maar ook om het bezoeken van een bepaalde winkel of het kopen van een product. De kennis van de neurologie komt op dat moment heel goed van pas. Wetenschappers kunnen namelijk onderzoeken wat er omgaat in de hersenen van de klant. Op wat voor reclames wordt positief gereageerd en hoe handelt de consument vervolgens? Door deze vragen te beantwoorden, kunnen marketingexperts steeds betere en gerichtere reclames ontwikkelen.
 
Neuromarketing is in principe nog een erg jonge tak van de marketingwereld. Kennis over onze hersenen wordt pas sinds het begin van de 21e eeuw toegepast door marketingexperts en reclamebureaus. Deze tak is wel ontzettend sterk aan het groeien, want het blijkt dat neuromarketing een erg effectieve manier is om nieuwe consumenten te bereiken. Grote bedrijven zoals Google waren de eerste experts op het gebied van neuromarketing, maar deze kennis wordt tegenwoordig steeds vaker toegepast, ook door kleinere bedrijven.

Hoe kan neuromarketing worden toegepast?

 
Er zijn allerlei manieren waarop neuromarketing tegenwoordig gebruikt wordt. Een goed voorbeeld is de plaatsing van advertenties op websites. Dankzij hersenonderzoek weten marketeers precies wat voor soort advertenties de meeste aandacht trekken. Dit kan onder andere bepaald worden door middel van eye tracking: een techniek waarbij gevolgd wordt hoe onze ogen een website scannen. Op deze manier kan achterhaald worden wat de perfecte plek is om een advertentie op te laten vallen.
Vervolgens is er de vraag hoe de inhoud van deze advertenties het meeste invloed kan hebben op de consument. Met behulp van neuromarketing kunnen marketeers de emoties van klanten aanspreken. Zo kunnen consumenten het gevoel krijgen dat een bepaald product ze gelukkiger maakt, het product ze meer rust geeft in hun leven of dat er op dit moment iets ontbreekt in hun leven. Zelfs de meest subtiele emoties kunnen ervoor zorgen dat een consument onbewust besluit om iets te kopen.
Sommige marketingbureaus maken gebruik van neuromarketing om voorspellingen te doen voor de toekomst. Zo is het binnen de filmindustrie gebruikelijk om het toekomstige succes van een film te meten aan de hand van emotionele reacties op de trailer. Dankzij neuromarketing kunnen productiebedrijven hun trailers zo aanpassen dat deze korte promotiefilmpjes het juiste gevoel opwekken en consumenten enthousiast maken om de film te gaan zien. Neuromarketing is dus niet alleen geschikt voor het opwekken van impulsaankopen, maar ook voor het creëren van binding met een bepaald product of merk. Het is dus ook niet gek dat de techniek steeds populairder wordt.

Wat zijn de voordelen van neuromarketing?

 
Het is duidelijk dat marketeers alle kanten op kunnen met neuromarketing. De techniek kan op allerlei verschillende gebieden worden toegepast en kan uiteindelijk ook allerlei resultaten bieden. Maar wat is nou precies het voordeel van deze techniek in tegenstelling tot oudere marketingtechnieken?
 

De consument kan direct aangesproken worden

 
Voor consumenten is het vaak belangrijk dat een reclamecampagne hen raakt. Het is dus goed om inzicht te hebben in de emoties van mensen en welke triggers ervoor zorgen dat een bepaald gevoel wordt opgewekt. Zo kan een reclame ervoor zorgen dat klanten geactiveerd worden en iets gaan doen: een product kopen of contact opnemen met een bedrijf. Door direct in te spelen op de emoties van klanten, is er ook meer kans dat er een langere binding ontstaat tussen de consument en het bedrijf. Goede neuromarketing kan dus een investering in de toekomst zijn.
 

Meetbare effecten

 
Marketing is natuurlijk niets nieuws, maar de inzichten die neuromarketing geeft zijn wel nieuw. Voorheen was het moeilijk om in te schatten hoe effectief een bepaalde reclamecampagne was. Verkoopcijfers gaven een indicatie, maar deze bieden geen inzicht in alle mogelijke effecten die reclames kunnen hebben. Bij neuromarketing zijn de resultaten van een campagne veel beter meetbaar. Naast verkoopcijfers is er ook inzicht in de blijvende herinnering die klanten hebben aan een bedrijf, de emoties die een product oproept en de persoonlijke relatie die klanten met bedrijven hebben. Al deze informatie is natuurlijk ontzettend waardevol voor marketingexperts.
 

Het legt onderbewuste gevoelens bloot

 
In het verleden werd er vaker marketingonderzoek gedaan met behulp van vragenlijsten of interviews. Deze methodes kunnen veel inzicht geven, maar ze zijn tegelijkertijd niet helemaal betrouwbaar. Veel mensen geven namelijk sociaal wenselijke antwoorden of kunnen hun echte gevoelens niet perfect verwoorden. Hierdoor worden de resultaten van deze onderzoeken minder waardevol, aangezien ze niet altijd de waarheid weergeven. Met behulp van hersenscans kan objectief gemeten worden wat een bepaalde vorm van marketing met een mens doet. Onderbewuste emoties worden op deze manier veel makkelijker blootgelegd, wat zorgt voor waardevollere informatie.
 

Het geeft nieuwe inzichten

 
Er is bijna niets zo belangrijk bij marketing als vernieuwing. Saaie en verouderde marketingstrategieën spreken namelijk minder aan dan unieke ideeën die echt opvallen. Dankzij de groeiende kennis over neuromarketing krijgen designers en marketeers steeds meer nieuwe inzichten in hun werk. Dit zorgt ervoor dat reclamecampagnes een originele twist krijgen en dat de ontwerpen van marketingbureaus steeds meer in het oog springen. In principe is deze nieuwe focus op neurologie eigenlijk een opstapje om nieuwe dingen uit te proberen op het gebied van marketing.

Conclusie

 
Neuromarketing is een marketingstrategie waarbij wetenschappelijke kennis over het brein en commerciële doeleinden gecombineerd worden. Door onze groeiende kennis over de hersenen is het mogelijk om veel directer in te spelen op de behoeften van consumenten. Hierdoor is het ook eenvoudiger om potentiële klanten te activeren, wat er uiteindelijk voor zorgt dat er een sterkere binding is tussen bedrijven en consumenten. Neuromarketing is uiteindelijk wel alleen maar een middel en geen doel op zich. Een goede reclamecampagne is dus niet volledig gebaseerd op wetenschappelijke kennis, maar heeft ook een unieke en persoonlijke kant die ervoor zorgt dat de marketing opvalt.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!