Skip to main content

Onepager

Onepager

Wat is een onepager?

De naam zegt het natuurlijk al: een onepager is een website die uit slechts één pagina bestaat. Er is geen menu en er kunnen ook geen andere pagina’s aangeklikt worden. Bij een onepager is de homepage namelijk de enige pagina die voor de bezoeker toegankelijk is. Daarom is het belangrijk dat alle informatie op de website duidelijk en gestructureerd wordt weergegeven. De ruimte op een onepager is niet beperkt. Met behulp van een scrollfunctie kan alle informatie overzichtelijk onder elkaar worden geplaatst.

Onepagers zijn geschikt voor talloze doeleinden. Zo gebruiken sommigen deze pagina’s als een digitaal visitekaartje. In dat geval presenteert de website de functie of het werk van een persoon met bijbehorende contactgegevens. Daarnaast kunnen onepagers ook worden gebruikt als een dienst- of productpagina. De pagina functioneert dan als een soort digitale pitch, waarbij kort maar krachtig wordt aangegeven wat een bepaald product allemaal in huis heeft.

De voordelen van onepagers

Wie een website bouwt, heeft eindeloos veel mogelijkheden. Wat zijn de redenen om voor een onepager te kiezen? Deze websites brengen zo hun voordelen met zich mee, die hieronder worden opgesomd.

De website is overzichtelijk

Wanneer een website beperkt wordt tot slechts één pagina, is het essentieel dat alle informatie kort en krachtig wordt overgebracht. Teksten op onepagers moeten daarom ontzettend goed gestructureerd zijn. Zo is het gebruik van tussenkopjes essentieel en moet de pagina een duidelijk begin, middenstuk en einde hebben. Dit zorgt er vervolgens voor dat de lezer heel eenvoudig kan navigeren op de website. Des te overzichtelijker de website is, des te meer leestijd en engagement er van de lezer verwacht kan worden.

Sterke grafische presentatie

Voor het verkopen van een dienst of product is er vrijwel niets zo belangrijk als grafische presentatie. Met behulp van afbeeldingen, tabellen en grafieken kan een verhaal namelijk levendig worden gemaakt. Bij onepagers staat grafisch design meestal centraal. Door de aard van de pagina is het namelijk belangrijk om structuur en overzicht aan te brengen. Dit wordt vaak gedaan met behulp van afbeeldingen, gekleurde kolommen en andere beeldende elementen. Een bijkomend voordeel is dat een onepager hierdoor vaak opvalt en de lezer vanaf het eerste moment aanspreekt.

Resulteert in betere conversies

Iedere website wordt met een bepaald doel gebouwd. Deze doelen kunnen ontzettend uiteenlopen. Misschien moet de lezer zich gaan inschrijven voor een nieuwsbrief, een bepaald product kopen of juist contact opnemen voor meer informatie. Het is belangrijk dat de website zo gebouwd wordt dat dit doel bereikt kan worden. Doet de lezer wat er van hem verwacht wordt? Dan wordt er over een succesvolle conversie gesproken.
Onepagers zijn goed in het bereiken van conversies, aangezien de lezer niet afgeleid kan worden. Alle belangrijke informatie wordt op één pagina weergegeven en wordt bovendien op een effectieve wijze gestructureerd. Zo wordt een lezer meegenomen in het verhaal, waardoor hij of zij uiteindelijk ook makkelijker te overtuigen is. Een call-to-action aan het einde van een onepager is over het algemeen effectiever dan op een website met meerdere pagina’s.

Geschikt voor meerdere apparaten

Met de komst van smartphones en tablets is het belangrijk dat een website toegankelijk is voor alle soorten apparaten. Voor gebruikelijke websites betekent dit dat er een speciale mobiele site moet worden gebouwd. Deze heeft een vergelijkbaar uiterlijk, maar zaken zoals een menu moeten een andere plek krijgen. Bij een onepager is dit niet nodig. De site is namelijk gebouwd op een manier die geschikt is voor laptops, tablets en smartphones. Het bouwen van een onepager is over het algemeen dus een voordeligere optie, aangezien er maar één site gebouwd en onderhouden hoeft te worden.

Een onepager en storytelling

Er is één vorm van communicatie waar onepagers ontzettend goed in zijn. Deze pagina’s zijn ideaal voor het overbrengen van een verhaal. Dit komt doordat de lezer op een chronologische wijze door de website beweegt. De content wordt zo van A tot Z gepresenteerd, waardoor een onepager een uitstekend medium is voor storytelling. Hierbij wordt er een duidelijk en compleet verhaal verteld aan de lezer, vaak ondersteund met afbeeldingen en grafieken.
Deze communicatietechniek is geschikt voor allerlei verschillende soorten doeleinden. Zo kan een verhaal inspelen op een vraag die de lezer heeft. Hoe kan een product helpen bij een bepaald probleem? Wat zijn de voordelen die een bepaalde dienst te bieden heeft? Het is hierbij belangrijk dat het verhaal een duidelijke lijn heeft. Zo moet eerst het probleem of de vraag geïntroduceerd worden, waarna de oplossing wordt voorgesteld. Deze structuur zorgt ervoor dat de onepager eenvoudig te lezen is en zo nuttig mogelijk is voor de lezer.

storytelling

Tips voor een goede onepager

Het is niet eenvoudig om een krachtige onepager te maken. De ruimte is beperkt en moet daarom optimaal benut worden. Bovendien is het belangrijk dat de lezer met slechts één pagina wordt overtuigd om verdere stappen te ondernemen.

Zoek de balans

Op een goede onepager heerst een perfecte balans tussen tekst, afbeeldingen en andere media. De inhoud van de website moet niet onderverdeeld worden in verschillende onderdelen, maar juist een geheel vormen. Zo werkt de site zo intuïtief mogelijk voor de bezoeker.

Vertel een duidelijk verhaal

Er is vrijwel niets zo belangrijk op een onepager als de inhoud van het verhaal. De lezer moet alle nuttige informatie kunnen krijgen, maar dan wel op een zo efficiënt mogelijke manier. Daarom is het belangrijk om goed gestructureerde teksten op de onepager te plaatsen.

Houd de pagina up-to-date

Een nadeel voor onepagers is dat er weinig ruimte is voor SEO. Er is slechts één pagina die geoptimaliseerd kan worden. Daarom is het zo belangrijk om de website altijd up-to-date te houden. Dat geldt niet alleen voor de informatie op de site, maar ook voor technische updates.

Eindig met een call-to-action

Een sterk einde is ontzettend belangrijk bij een onepager. De lezer heeft namelijk niet de mogelijkheid om andere pagina’s te bezoeken. Daarom is het verstandig om af te sluiten met een krachtige call-to-action. Zo wordt de lezer aangespoord om zelf verdere stappen te ondernemen.

Conclusie

Een onepager is een simpele en overzichtelijke website met slechts één pagina. Hiermee kan een product of dienst worden gepresenteerd. Het onderhoud van deze websites is vrij eenvoudig, maar de inhoud moet ontzettend sterk zijn. Met behulp van goede grafische ondersteuning kan een onepager een van de meest effectieve middelen zijn om lezers te activeren.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!