Skip to main content

Online marketing

Online marketing betreft marketing die op het internet plaatsvindt. Het omvat allerlei activiteiten die als doel hebben om via de digitale weg producten af te zetten of klantrelaties aan te gaan. Het staat vaak op zichzelf, maar kan ook een aanvulling vormen op traditionele vormen van marketing, bijvoorbeeld drukwerk, radio- en tv-reclame.

Onder online marketing vallen onder andere e-commerce activiteiten, banner advertenties, zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing, social media marketing, affiliate marketing, content marketing en social media marketing.

Online marketing steeds gebruikelijker

Tegenwoordig vormt online marketing een vast onderdeel binnen de marketing mix van de meeste bedrijven. De trend is dat hierin steeds meer geld wordt geïnvesteerd. Cijfers laten zien dat de uitgaven voor digitale marketing per bedrijf gemiddeld minstens 2,5 procent van de bedrijfsomzet vormen en dat getal stijgt ieder jaar sneller. Een groot deel van de marketeers geeft ook aan dat huidige behaalde marketingsuccessen voor een belangrijk deel te danken zijn aan hun bedrijfswebsite, sociale netwerken en digitale advertenties.

Doel van online marketing

Er zijn verschillende doelen die met digitale marketingactiviteiten kunnen worden nagestreefd, zoals:

  • Het vergroten van de product- en merkbekendheid
  • Werven van nieuwe klanten en klantbehoud
  • Genereren van meer verkeer naar de website of webwinkel
  • Vergroten van de klantenloyaliteit
  • Verhogen van de conversie (aankoop, informatieaanvraag, doorklik)
  • Een hogere ranking binnen zoekmachines, zoals Google

Voordelen van digitale promotie

Ten opzichte van traditionele marketinguitingen heeft online marketing verschillende voordelen:

  1. In plaats van dat een grote, vaak niet vastomlijnde, doelgroep wordt benaderd zoals bij tv, radiocommercials of krantenadvertenties, kan online een hele specifieke klantengroep worden benaderd. Het is zelfs mogelijk de marketing op individuen af te stemmen.
  1. Online marketing is redelijk goedkoop te produceren en heeft een groot bereik. Het kan variëren van online banners, Twitter- en Facebookberichten tot video’s en blogs.
  1. De resultaten van online campagnes zijn makkelijker en beter te meten.
  1. De online marketingmogelijkheden blijven groeien. Regelmatig komen er nieuwe kanalen ter beschikking, bijvoorbeeld op social media. Ook het aantal gebruikers blijft toenemen.

Meer omzet door online social media strategieën

In de kern zijn alle activiteiten binnen de digitale marketing erop gericht om de verkoopcijfers van producten of diensten te laten stijgen. Bedrijven doen dat door online hun merk herkenbaar te maken en producten aantrekkelijk, makkelijk vindbaar en eenvoudig in aanschaf en levering te laten zijn.

Veel bedrijven vormen een aparte strategie voor hun online campagnes. Deze kunnen puur digitaal gericht zijn via de website of ze kunnen ingepast worden binnen de marketingactiviteiten die via print of andere traditionele media verlopen.

Adverteren door zoekmachine marketing

Online zoekmachine marketing betreft alle activiteiten die erop gericht zijn landingspagina’s en websites hoger te laten scoren binnen zoekmachines zoals Google zodat ze daar sneller en beter worden gevonden. Het omvat zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Bij SEO wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke ranking binnen de onbetaalde organische zoekresultaten. SEA is de commerciële tak waarbij er promotie plaatsvindt via de betaalde advertenties in de resultatenlijsten.

Het behalen van een hogere score binnen zoekmachines is een ingewikkelde activiteit, want het is vaak niet bekend hoe de achterliggende zoekalgoritmes, zoals die van Google, werken. Ook wisselen ze vaak. Wel is duidelijk dat online content van hoge kwaliteit de ranking positief beïnvloedt, omdat zoekmachines waarde hechten aan informatie die vooral meerwaarde aan de lezer biedt.

Bij SEA worden advertenties gekoppeld aan bepaalde zoekwoorden. Deze advertenties staan dan bovenaan de zoekresultaten. Bedrijven kunnen deze advertenties kopen via een systeem van biedingen, zoals bij Google Adwords.

De systemen van SEO en SEA worden steeds complexer. Om de effectiviteit daarvan te kunnen waarborgen, huren veel bedrijven tegenwoordig externe expertise in in de vorm van SEO, SEA of Google Adwords specialisten.

Bij online banner advertenties (of display advertising) maken bedrijven gebruik van grafische reclameblokjes die worden getoond op webpagina’s. Via het aanklikken van deze graphics belanden webgebruikers op een speciale landingspagina, webwinkel of website waar ze worden overgehaald tot transactie. Bijvoorbeeld het doen van een bestelling, een aanmelding voor een workshop of het achterlaten van persoonlijke gegevens. Of ze worden ingezet om de naamsbekendheid van een merk te vergroten. Des te meer webgebruikers tot transactie overgehaald worden, des te hoger is de zogenoemde conversie ratio.

Banners kunnen statisch zijn, met alleen tekst en/of beeld, of dynamisch zijn vormgegeven, bijvoorbeeld met een filmpje of animatie. Het formaat kan verschillen; van een smalle reep aan de bovenkant van de webpagina tot een paginagevulde advertorial. Dergelijke advertentiesystemen zijn vaak zo opgesteld dat bedrijven betalen per bezoeker die op de banner klikt (PPC: Pay Per Click).

Alternatieven voor banners

Tegenwoordig worden veel webgebruikers tijdens het browsen overspoeld met banners en online advertorials. Wie deze niet meer wil zien, kan dan gebruikmaken van een filter die alle advertenties blokkeert. In het verlengde daarvan waarschuwen experts dat er een zekere mate van ‘bannerblindheid’ kan ontstaan, omdat veel gebruikers banners op websites negeren of de inhoud niet serieus nemen. Om die redenen kiezen steeds meer bedrijven voor een digitaal alternatief of ze zorgen voor een uitgebreide on- en offline marketing mix. Op die manier is het mogelijk om weer de gewenste conversie doelen te behalen.

Betere conversie door e-mailmarketing

Bij e-mail marketing worden boodschappen met een commerciële strekking via het e-mailverkeer verstuurd. Het kan een erg effectieve marketingtool zijn, omdat zo een gerichte doelgroep online wordt bereikt. Verder zetten bedrijven het vaak in om de binding met bestaande klanten te verstevigen. Om in de mailbox tussen de andere adverteerders op te vallen, is het vooral een kunst om meerwaarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsbrieven, prijsacties of het delen van inhoudelijke content met bijvoorbeeld infographics en video’s.

Affiliate marketing

Marketeers kunnen hun bereik vergroten via affiliate marketing. Hierbij plaatsen ze hun advertenties op websites van andere webbeheerders. Deze krijgen op hun beurt een bepaald bedrag bij iedere keer dat een bezoeker op de banner klikt of als er conversie plaatsvindt. De webpartners, de zogenaamde ‘affiliates’, zetten vervolgens hun eigen marketingmethoden in om zoveel mogelijk bezoek naar deze advertentie te leiden. Bij dit systeem zijn er verschillende verdienmodellen mogelijk, zoals:

  • PPC (Pay-per-click): een bepaald bedrag per doorklik op de advertentie
  • PPL (Pay-per-lead): een bepaald bedrag per webgebruiker die contactgegevens achterlaat, bijvoorbeeld via een informatieaanvraag of inschrijving op een nieuwsbrief
  • PPS (Pay-per-sale)): een bepaald bedrag per aankoop

Veel bedrijven maken gebruik van een professioneel ‘affiliate marketing netwerk’. Deze platforms bemiddelen tussen ondernemingen en mogelijke publishers, bieden verschillende affiliate pakketten, houden automatisch de tellingen van alle sales, leads en clicks bij en verzorgen de complete financiële afhandeling.

Ook bekende bloggers en vloggers kunnen worden benaderd voor de online promotie van een merk of product. Dergelijke influencers beschikken over een eigen netwerk aan volgers waardoor het bedrijf zijn reikwijdte met minimale middelen aanzienlijk kan vergroten.

Social media marketing voor websites

Bij social media marketing worden online gebruikerskanalen als Facebook, Google+, Linkedin en Twitter ingezet voor de marketing. Dit kan lopen via betaalde advertenties of het aanmaken van eigen pagina’s en het regelmatig posten van content op deze platforms. Deze social media kanalen dragen een voor een bij aan een verhoogde conversie ratio.

Social media marketing is een vrij nieuwe discipline. Omdat sociale kanalen een steeds centralere positie innemen binnen de online media en de groep gebruikers wereldwijd sterk groeit, verleggen meer en meer bedrijven hun focus daarop binnen hun marketing strategie.

Conclusie

Marketing via het internet en sociale media wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het heeft een groot bereik en de gebruikersgroep op de diverse online kanalen blijft groeien. Bovendien biedt het allerlei mogelijkheden om bij advertorials en acties te segmenteren op doelgroepen en de resultaten daarvan nauwkeurig te meten.

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!