Onpage optimalisatie
Onpage optimalisatie: een korte samenvatting
Onpage optimalisatie, ook wel bekend als onpage SEO, is een verzamelnaam voor een verscheidenheid aan maatregelen en technieken voor zoekmachine optimalisatie. Meer specifiek verwijst het naar de verschillende methoden voor het verbeteren van zoekmachine rankings door het optimaliseren van een webpagina of een aantal webpagina’s op een website.
Er zijn een aantal onpage aspecten die fungeren als zoekmachine ranking factoren voor sites als Google en Bing. Effectieve onpage optimalisatie maakt gebruik van deze aspecten. Ook helpt onpage SEO de zoekmachines om de aard van een webpagina beter te begrijpen, zonder afbreuk te doen aan de gebruikerservaring.
Onpage optimalisatie: een overzicht in details
Een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie is het optimaliseren van webpagina’s en de website zelf. Dit kan vele vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de geschreven content of afbeeldingen op de pagina, tot het effectief gebruik van koppen/ subkoppen, tags en HTML. Al deze elementen samen worden aangeduid als onpage optimalisatie.
De term onpage optimalisatie wordt soms ook ‘on-site-optimalisatie’ genoemd, en beide termen beschrijven inderdaad zeer vergelijkbare zaken. Er is echter ook een klein verschil. Onpage optimalisatie houdt zich alleen bezig met het optimaliseren van webpagina’s, inclusief de content en tags. On-site-optimalisatie omvat echter ook elementen als sitemaps, website-snelheid, Robots.txt-optimalisatie en andere elementen die van invloed zijn op een heel domein.
Het belangrijkste doel van onpage optimalisatie is om ervoor te zorgen dat webpagina’s kunnen worden begrepen door de algoritmen van zoekmachines. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van zoveel mogelijk verschillende zoekmachine ranking factoren – zonder de leesbaarheid of de gebruikerservaring op te offeren. Het doel is uiteindelijk om een betere plaatsing op relevante zoekmachine resultaten pagina’s te krijgen – of te behouden. Dit helpt op zijn beurt om de algemene zichtbaarheid van de website te verbeteren, wat het aantal bezoekers dat een pagina aantrekt kan verhogen.
In wezen helpt onpage optimalisatie de algoritmes van zoekmachines te vertellen waar een webpagina over gaat, waarom hij relevant kan zijn voor een bepaalde zoekterm en hoe de pagina past in de context van de website. Er zijn een aantal belangrijke elementen voor onpage optimalisatie waarmee je rekening kunt houden. De belangrijkste leggen we hieronder in meer detail uit.
Belangrijkste elementen voor onpage optimalisatie
Met de volgende onpage elementen kun je je SEO- strategie een boost geven en een website of webpagina hoger laten scoren op de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s):
- Geschreven tekst – Geschreven tekst is de kerncontent van veel webpagina’s en het speelt een waardevolle rol in de meeste strategieën voor onpage optimalisatie. Vooral intelligent gebruik van zoekwoorden vormt een belangrijke factor in de ranking. De keywords die je gebruikt moeten relevant zijn voor de zoekintentie van de gebruikers die je naar je pagina wil lokken. In het verleden werd vooral gelet op de dichtheid van sleutelwoorden, maar moderne algoritmen geven de voorkeur aan relevantie en context boven frequentie. Een te hoge keyword dichtheid wordt zelfs afgestraft, omdat het de bezoekerservaring negatief beïnvloedt. Zoekwoorden kun je ook gebruiken in koppen en subkoppen; tegelijkertijd is het belangrijk om dubbele content te vermijden.
- Meta tags – Meta tags worden ingevoegd in de HTML-code van een webpagina en bieden belangrijke metadata, die de inhoud en het doel van de pagina beschrijven. Deze code is voor gebruikers niet zichtbaar op de pagina, maar biedt waardevolle informatie aan zoekmachines. Voorbeelden zijn de title-tag, die idealiter een sleutelwoord moet bevatten, en de image-metatags, die beschrijvingen van afbeeldingen bevatten die anders niet door zoekmachines kunnen worden begrepen. De meta description daarentegen geeft een beschrijving van de pagina en kan ook worden gebruikt om kliks van zoekmachinegebruikers aan te trekken.
- Interne links – Terwijl externe links en inkomende links over het algemeen worden beschouwd als elementen van offpage optimalisatie, is het bouwen van interne links een belangrijk onderdeel van onpage optimalisatie. Dit betreft links binnen de content naar andere pagina’s op dezelfde website. Interne links helpen om de navigatie voor gebruikers te verbeteren en een website meer onderling verbonden te laten voelen. Zoekmachine-algoritmen waarderen dit, omdat het structuur biedt aan gebruikers. Interne links dienen wel zinvol te zijn, zoals een link naar content die voortborduurt op iets wat dat in een ander stuk content wordt genoemd.
- ‘Mobile’ optimalisatie – Een enorm aantal onlinegebruikers maakt verbinding met websites via smartphones. Google straft dan ook websites zwaar af die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Content moet gemakkelijk te lezen zijn op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets en korte laadtijden zijn hierbij bijzonder belangrijk. Mobiele apparaten hebben vaak tragere internetverbindingen, dus eenvoud verdient de voorkeur. Google straft websites af die er te lang over doen om te laden op mobiele apparaten, omdat de zoekmachine ervan uitgaat dat veel gebruikers de site zullen wegklikken in plaats van erop te wachten.
- URL-structuur – De URL structuur tenslotte gaat hand in hand met interne links. Idealiter zouden URL’s het belangrijkste zoekwoord moeten bevatten en de gebruiker iets moeten vertellen over wat hij op de pagina kan verwachten. Bijvoorbeeld, http://www.[uwdomein].com/online-marketing/onpage optimalisatie zou een goed voorbeeld zijn van een logische URL-structuur. Het vertelt gebruikers en Google dat ze content over onpage optimalisatie kunnen verwachten, terwijl het ook aangeeft dat de pagina zelf tot het online marketing gedeelte van de website behoort.
Verdere informatie
Onpage optimalisatie is in de eerste plaats gericht op zoekmachines en hun algoritmen. Het gaat in grote mate om het optimaliseren van de elementen op een webpagina, zodat sites als Google de pagina beter kunnen ‘uitlezen’ en tonen aan mensen die relevante zoekopdrachten uitvoeren.
Verder zijn er nog een aantal andere aspecten om de focus op te leggen.
Zo dient onpage optimalisatie ook rekening te houden met menselijke gebruikers. Denk na over hoe een pagina kan worden georganiseerd, zodat gebruikers in staat zijn om de pagina te laden, erin te navigeren, te vinden wat ze zoeken en mogelijk méér te verkennen. Alle onpage optimalisatie inspanningen die afbreuk doen aan de gebruikerservaring moeten worden vermeden, omdat deze meer kwaad dan goed zullen doen en worden afgestraft door zoekmachines.
Google Analytics is hierbij een handige tool, die belangrijke informatie over je website en webpagina’s kan verschaffen. Deze informatie kun je vervolgens direct gebruiken om je inspanningen voor onpage optimalisatie te verbeteren.
Conclusie
Onpage optimalisatie verwijst naar een reeks technieken en strategieën die je kunt gebruiken om elementen van een webpagina te optimaliseren, alles met als doel om de positie van de pagina op de resultatenpagina’s van zoekmachines te verbeteren. Voorbeelden van onpage optimalisatie zijn het intelligent gebruik en de plaatsing van zoekwoorden binnen de geschreven content, effectief gebruik van metatags en interne links binnen de content. Alle inspanningen voor onpage optimalisatie vallen onder de bredere paraplu van SEO-technieken.
De term onpage optimalisatie staat in contrast met offpage optimalisatie. Deze laatste term verwijst naar aspecten die buiten de website en webpagina zelf worden behandeld. Hoewel onpage optimalisatie zeer waardevol kan zijn voor het vergroten van de zichtbaarheid en het aantrekken van kliks, is het belangrijk dat de inspanningen op dit gebied niet ten koste gaan van de gebruikerservaring of de kwaliteit van de content.