Taggen
Taggen: een korte samenvatting
Taggen is een handeling die wordt geassocieerd met informatiesystemen waarbij content wordt ‘gelabeled’ met een zoekwoord, descriptor, indexterm of een tekstreeks, die verdere informatie verstrekken over de betreffende content. Je kunt een tag beschouwen als een voorbeeld van metadata, of als data die informatie geeft over andere data.
Tags kunnen worden toegevoegd aan vele soorten content, zoals blogposts, website artikelen, computerfiles en content op social media platforms. Het doel achter deze tags kan verschillen en is afhankelijk van het type content in kwestie. Over het algemeen wordt taggen echter gebruikt om extra informatie toe te voegen, om meer context te bieden, om content beter zoekbaar te maken en/of om vergelijkbare contenttypes op één plek en op onderwerp te groeperen.
Taggen: de details
Het concept van taggen zoals we het nu kennen voert terug naar vroege voorbeelden van online databases en websites, waarop tags voornamelijk als navigatietool werden gebruikt. Inmiddels is taggen sinds de 21e eeuw wijdverspreid geworden, met dank aan de populariteit van social media, bloggen en sociale bladwijzers.
Eenvoudig gezegd is een tag een zoekwoord, zinnetje, descriptor of label dat kan worden toegevoegd aan een stukje data om deze data van extra informatie te voorzien. Dit maakt het makkelijker om de data beter vindbaar te maken en om vergelijkbare content of data te groeperen. Of om tegelijkertijd toegang tot een veelheid aan content over een bepaald onderwerp te krijgen. Bovendien kunnen tags een rol spelen bij het beschrijven van de data, bij het aanbieden van context en om de content makkelijker te begrijpen.
Hoewel taggen nog steeds wordt geassocieerd met online databases en websites, is het gebruik van tags zeker aan verandering onderhevig geweest. Tegenwoordig kom je tags tegen op blog platforms, op social network platforms zoals Facebook en Twitter of binnen computer file systemen. Tags worden ook steeds meer geassocieerd met een voorvoegsel, zoals het ‘#’ symbool aan het begin van een hashtag, of het ‘@’ symbool aan het begin van een social media naamtag en dit maakt het nog makkelijker om ze als tag te identificeren.
Hoewel de meeste tags duidelijk zijn bedoeld als hulp bij het navigeren, categoriseren of context geven, is het goed om te weten dat tagging in de praktijk veel verschillende vormen kent. Zo is het doel van social media tags vaak substantieel anders dan een tag die is toegevoegd aan een blog post. Daarom is het de moeite waard om jezelf vertrouwd te maken met de belangrijkste types tags en hun gebruik.
Om taggen beter te begrijpen, kan het handig zijn om de verschillende situaties en contexten van tagging te onderzoeken. Hieronder benoemen we een aantal van de belangrijkste voorbeelden in detail:
Social media taggen, ofwel social tagging, wordt vaak gebruikt om andere gebruikers mee te nemen in de content en om extra informatie toe te voegen aan de content. Op Facebook bijvoorbeeld kan een gebruiker een foto uploaden en de vrienden taggen die op de foto staan. Dit maakt de content zichtbaar op de Facebook feeds van die gebruikers/vrienden en geeft tegelijkertijd extra informatie over wie er allemaal op de foto te zien zijn.
Op een soortgelijke manier kunnen tags worden gebruikt in opmerkingen of antwoorden op Facebook en Twitter, om iemands aandacht te trekken naar een stuk content of om ze deel te laten nemen aan een gesprek of discussie. Op die manier kan taggen ook functioneren als een alert, omdat de gebruiker wordt geattendeerd op het feit dat hij of zij is getagd in een post.
Social media heeft ook bijgedragen aan de opkomst van de ‘hashtag’, de tag met het ‘#’ symbool aan het begin. Hashtags worden meestal gebruikt om vergelijkbare posts te groeperen en om gebruikers makkelijker gerelateerde content te laten vinden.
Bijvoorbeeld, door de hashtag #GameofThrones toe te voegen aan een tweet suggereer je dat je tweet over Game of Thrones gaat. Als je op de hashtag klikt, kun je vervolgens andere posts zien met diezelfde hashtag zodat je makkelijk GOT- gerelateerde content vindt.
Hashtags dienen altijd als één woord geschreven te worden, al kun je wel hoofdletters en kleine letters gebruiken om sommige hashtags beter leesbaar te maken. Niettemin zijn de eigenlijke functies van een hashtag niet hoofdlettergevoelig. Je kunt dus – ook al oogt het telkens anders – de hashtags #TextbrokerNL, #TEXTBROKERNL of #textbrokernl gebruiken en ze worden functioneel allemaal als hetzelfde gezien door Twitter, Facebook, Instagram en de meeste andere platforms.
Bij bloggen en het schrijven van artikelen dienen tags meer als keywords. Om een voorbeeld te geven: blogposts kunnen worden voorzien van tags, die de onderwerpen van de post helpen beschrijven. Dit draagt bij aan het eenvoudig categoriseren van blog posts, zodat het voor gebruikers veel makkelijker wordt om vergelijkbare posts te vinden. Het gebruik van tags op deze manier kan ook helpen bij een content silo strategie en op die manier de SEO een boost geven.
Voordelen en uitdagingen van taggen
Het grootste voordeel van taggen in de mogelijkheid om data of online content van extra context te voorzien. Dit maakt het makkelijker files, posts en andere informatie te vinden en te begrijpen. Op veel platforms kun je meerdere tags toevoegen aan één stukje content, hetgeen bijzonder handig is om content te organiseren. Op die manier kun je een blog post of webartikel tegelijkertijd onderbrengen binnen (veel) verschillende onderwerpen.
Een mogelijk nadeel van taggen is dat een tag meerdere verschillende dingen kan betekenen. Dit gaat vooral op bij zogeheten homoniemen: woorden die hetzelfde worden gespeld maar een volledig andere betekenis hebben (al hoeven ze niet hetzelfde te worden uitgesproken). Voorbeelden zijn ‘appel’, ‘bedelen’ of ‘voorkomen’.
Gebruik je een homoniem als tag, dan kan dit tot situaties leiden waarbij een of meerdere ongerelateerde tags elkaar overlappen en voor verwarring zorgen.
Een soortgelijk probleem bestaat ook bij hashtags, die soms wegens hun format verwarrend kunnen uitpakken. Een goed voorbeeld is de hashtag die gebruikt werd nadat Margaret Thatcher overleed: #nowthatcherisdead (“now Thatcher is dead”). Deze werd trending op Twitter maar zorgde ook voor bezorgde Cher-fans door de tweede interpretatie “now that Cher is dead”.
Hoewel dit specifieke voorbeeld geen langetermijngevolgen had, kan een verkeerd begrepen hashtag in een marketingcampagne duur uitpakken. Vooral als deze per ongeluk mensen aanzet tot discussies over iets geheel anders dan de bedoeling was. Ook is het mogelijk dat iemand een hashtag kidnapt, om traffic naar hun eigen – niet ter zake doende – content te leiden.
Conclusie
Taggen is het gebruik van een keyword, label of op elkaar lijkende woordenreeks om handige metadata aan content toe te voegen. Tags worden op enigszins verschillende manieren gebruikt op verschillende platforms, maar over het algemeen bieden ze extra context of informatie, terwijl ze tegelijkertijd assisteren bij het navigeren en het ontdekken van bepaalde thema’s. Hoe handig tags ook zijn, er zijn ook beperkingen in de vorm van ‘kidnappen’ en een eventueel verkeerde interpretatie van de tag.