Skip to main content

Technisch schrijven

De kunst van het technisch schrijven: toonaangevende tips en trucs

 

Een van de sleutels tot succes binnen elke online schrijverscommunity is het vermogen om je aan te passen aan het zeer diverse aanbod onderwerpen, zonder in te boeten aan kwaliteit.  In die zin staan Textbroker auteurs bekend om hun toegewijde werkethiek en betrouwbaarheid als het erop aan komt. Het komt echter nog steeds voor dat een bepaald onderwerp een auteur boven de pet gaat, met een ondermaats resultaat tot gevolg. Zo vormen bijvoorbeeld technische artikelen een van de uitdagendste stukken content om te creëren. Toch zou elke auteur er goed aan doen om ze onder de knie te krijgen.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van artikelen die een wat grotere mate van ‘technische’ bekwaamheid vereisen.

  • Persberichten
  • Zakelijke- of investeringsvoorstellen
  • Het merendeel van productbeschrijvingen
  • Prestatierapporten
  • Whitepapers

Het is duidelijk dat technisch schrijven veel méér inhoudt dan het opstellen van wetenschappelijke studies en proefschriften. Het is ook een uitgemaakte zaak dat je af en toe dit soort tekstvormen zult tegenkomen.  Je kunt ze natuurlijk links laten liggen, maar het is waarschijnlijk interessanter om je te ontwikkelen als auteur en de uitdaging aan te gaan. De belangrijkste vraag is dan hoe je jouw vaardigheden kunt aanscherpen zodat je vertrouwder raakt met het aansnijden van onderwerpen die verwarrend of onbekend voor je zijn.

 

Ontwikkel een flexibele mindset

 

Recente data uit 2020 hebben aangetoond dat er tienduizenden fulltime zelfstandige tekstschrijvers in Nederland te vinden zijn. Hoewel dit cijfer in eerste instantie indrukwekkend lijkt, kan slechts een klein gedeelte hiervan uit de voeten als technisch schrijver. Waarom lopen die cijfers zo uiteen? We kunnen stellen dat technisch schrijven een bepaalde niche vormt, een talent waar niet elke freelance tekstschrijver zich bij thuis voelt. Zeker gezien het feit dat er veel ander werk beschikbaar is, dat velen makkelijker afgaat. Toch kan het geen kwaad om je horizont te verbreden, zodat je op de lange termijn breed inzetbaar bent voor allerlei vormen van tekst. Een groot goed, zeker met zoveel concurrentie in het digitale landschap.

De eerste stap naar succes houdt dan ook in het lezen en begrijpen van nieuwe informatie, ook als deze op het eerste gezicht lastig te absorberen lijkt. Als voorbeeld noemen we graag de handleiding voor een gevaarlijke gasdetector of de 2020 Google Analytics opleidingsgids. De beste manier om jezelf vertrouwd te maken met zulke uitdagende onderwerpen is om je goed in te lezen in het materiaal. Op die manier leer je de stijl en grammatica kennen die de klant straks in jouw tekst terug wil zien. Voordat je het weet ga je waarschijnlijk ontdekken dat de échte uitdaging zit in de structuur en de loop van een artikel en niet eens zozeer in de inhoud zelf.  Dat brengt ons naar het volgende hoofdpunt.

 

Kort maar krachtig!

 

Een hardnekkig misverstand rondom technisch schrijven is dat een technische tekst lang, uitgebreid of zelfs breedsprakig dient te zijn. In tegendeel! Natuurlijk moet je bij een complex onderwerp als quantumveldentheorie zowel de diepte als de breedte in. Maar bij het gros van de teksten is het ultieme doel vooral om de lezer te voorzien van slechts de meest relevante informatie. Filler content dien je altijd te vermijden, omdat het de lezer afleidt en verwart. De truc is om de balans te vinden tussen inhoudelijk waardevol materiaal en teveel details binnen het artikel. Twijfel je? Kies dan altijd voor kort maar krachtig. Het goede nieuws is dat de klant al in de briefing aan zal geven welke tone-of-voice en frasering gewenst zijn.

 

De kracht van referenties

 

Het is bovendien verstandig om te blijven bedenken dat een goed stuk ‘technisch schrijven’ alle huidige SEO richtlijnen volgt. We hebben het dan niet per se over de voordelen van links met autoriteit, vanuit een SERP perspectief gezien. We vinden het interessanter en waardevoller om de lezer te voorzien van extra informatie, vooral als je in je uitgebreidheid beperkt wordt door het maximaal aantal gewenste woorden. Referenties en links kun je zien als een manier om een brug te slaan tussen de informatie in het artikel en andere, relateerde bronnen die de content in kwestie kunnen versterken en meer body kunnen geven.  Natuurlijk moet je zeker stellen dat alle referenties en links zijn gecheckt en afkomstig zijn van bronnen met een goede reputatie (tenzij anders aangegeven in de instructies of briefing).

 

Start met een stevig fundament

 

Zoals we al eerder aangaven in dit artikel, staat of valt een artikel met de juiste structuur. Houd wat dit betreft in gedachten dat een technisch stuk altijd moet worden ‘aangevlogen’ met een van tevoren doordacht plan.  Meestal komt dit in de vorm van een opzet. Hier laten we een denkbeeldig voorbeeld zien van hoe je een opzet zou kunnen maken, als je de opdracht krijgt om te schrijven over het schilderen van een deur:

  1. Maak de oppervlaktes schoon en schuur ze.
  2. Gebruik kit om gaatjes te vullen rondom de panelen.
  3. Schilder de deur met een primer of een eerste laag.
  4. Als de primer of eerste laag goed droog is, breng je twee lagen verf aan op basis van latex.

Dit kan wat al te simpel overkomen, maar zo’n opzet bespaart je veel tijd en ergernis. Vooral als je een aantal facetten rondom complexe onderwerpen moet bespreken. Net zoals het opbouwen van een huis vanuit de basis, komt jouw artikel het beste tot zijn recht als de fundamenten stevig staan.

Tot slot, schroom nooit om uitleg te vragen aan een klant of om het Textbroker team te benaderen voor hulp. Als je een bekwame technische schrijver wordt, opent zich een wereld van mogelijkheden. En met wat gerichte inspanning blijken er geen grenzen aan wat je kunt bereiken.

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!