Unique content
Unique content: een korte samenvatting
Unique content wordt gedefinieerd als content die nergens anders bestaat. Binnen online marketing is het een sleutelconcept, omdat de uniciteit van webcontent een belangrijke rankingfactor is voor zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat hoe unieker een stuk content is, hoe hoger het waarschijnlijk op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) zal komen te staan.
Deze invloed op de rangschikking in de zoekresultatenpagina’s betekent dat de creatie van unieke content vaak in verband wordt gebracht met inspanningen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het tegenovergestelde van unieke inhoud is duplicate (dubbele) content. Dit is niet alleen een potentieel probleem als het gaat om SEO-strategieën, maar het is ook gekoppeld aan problemen zoals plagiaat of diefstal van content.
Unique content: de details
Het concept van unieke content wordt meestal geassocieerd met de praktijk van zoekmachinemarketing. Eenvoudig gezegd crawlen zoekmachines het web om gebruikers relevante resultaten te bieden voor de zoekterm die zij hebben ingevoerd. Om ervoor te zorgen dat gebruikers toegang hebben tot zo veel mogelijk relevante resultaten, worden dubbele resultaten meestal bestraft.
Gaandeweg hebben zoekmachines zoals Google verfijnde algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke resultaten worden weergegeven. Om gebruikers van unieke content te voorzien, kunnen algoritmes voorbeelden van duplicate content volledig uit hun SERP’s weren, of ze kunnen duplicate content bestraffen in termen van hoe hoog (of laag) deze in de resultatenlijst komt te staan.
Het bestraffen van duplicate content helpt zoekmachines ook om situaties te vermijden, waarin websites de algoritmes manipuleren om meerdere keren op de SERP’s te worden geplaatst. Daarom is de sleutel tot elke succesvolle SEO-strategie het creëren van unieke content.
Naast de associatie met zoekmachineoptimalisatie, is unieke content ook van vitaal belang voor het voorkomen van beschuldigingen van plagiaat of diefstal van content. Simpel gezegd is plagiaat de content van iemand anders doen voorkomen als je eigen content. Plagiaat kan leiden tot rampzalige juridische gevolgen en het kan ook de reputatie van een auteur, uitgever of website ernstig schaden.
In het digitale tijdperk is plagiaat steeds gecompliceerder geworden. Een voorbeeld hiervan is het begrip ‘zelfplagiaat’. Dit doet zich voor als een auteur zijn of haar eigen eerder gepubliceerde werk opnieuw gebruikt, zonder te vermelden dat het al eerder elders is gepubliceerd. Zelfs in deze situatie kunnen er juridische gevolgen zijn, als gevolg van auteursrecht wetten.
Bovendien is het belangrijk om te beseffen dat, in het geval van plagiaat, unieke content alléén niet voldoende is. Als de ideeën die in een stuk content worden gepresenteerd te dicht bij een eerder gepubliceerd stuk liggen, als ze dezelfde punten maken of dezelfde structuur volgen, kan de content nog steeds het onderwerp zijn van beschuldigingen van wangedrag.
De enorme hoeveelheid content die al is gepubliceerd, zowel in gedrukte als in digitale vorm, betekent dat er ook per ongeluk duplicaten kunnen ontstaan. De formulering kan lijken op delen van een ander stuk, zelfs als een auteur de content waar het op lijkt echt nooit heeft gelezen. Dit kan echter nog steeds potentieel leiden tot SEO- en juridische gevolgen.
Daarom dienen uitgevers stappen te ondernemen om onbedoelde duplicate content te voorkomen. Dat kan door content door plagiaatdetectie software te halen en vervolgens aanpassingen te maken als de content te veel lijkt op een ander stuk.
Het is ook goed om te begrijpen dat unieke content belangrijk is voor een duurzame, langdurige betrokkenheid van gebruikers bij content. Consumenten willen dat er nieuwe onderwerpen worden behandeld, nieuwe ideeën worden gepresenteerd en/of nieuwe argumenten worden aangevoerd. Afgezien van de angst om dubbele content te produceren, is het ook van vitaal belang om herhalende of clichématige content te vermijden.
Hoe creëer je unique content?
Of je nu een webmaster, schrijver, blogger of SEO-expert bent, er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat de content die je maakt of publiceert werkelijk uniek is. Een verstandig uitgangspunt hierbij is alvast om geen content van anderen opzettelijk te kopiëren en om alle content vóór publicatie door plagiaatdetectie software te halen.
Auteurs moeten proberen hun eigen stem of unieke schrijfstijl te ontwikkelen. Als onderzoek vereist is, is het van essentieel belang dat je meerdere bronnen gebruikt in plaats van je te baseren op één enkele bron. Wie het maken van content uitbesteedt, moet schrijvers voorzien van bronnen die ze kunnen gebruiken om de content te produceren en hen vragen om verder onderzoek te doen.
Als je een schrijver bent, zijn opiniestukken een goede manier om dubbele content te vermijden en om jouw individuele standpunten of interpretaties tot uitdrukking te laten komen. Vermijd echter het schrijven van opiniestukken over onbekende onderwerpen. Probeer hierbij in ieder geval heel feitelijk te blijven, maar gebruik wel verschillende bronnen en citeer de bronnen die je hebt gebruikt.
Probeer zo veel mogelijk je eigen woorden te gebruiken. Citeer je iemand anders? Zorg er dan voor dat je aanhalingstekens gebruikt en dat je de oorspronkelijke bron van het citaat duidelijk benoemt, het liefst met een directe hyperlink. Een paar citaten in een langer stuk content is over het algemeen prima, maar vermijd het gebruik van te veel directe citaten.
Tot slot, wat plagiaat betreft: als je je baseert op unieke inzichten of gedachten van iemand anders als centraal onderdeel van jouw betoog, zorg er dan voor dat je diegene benoemt in plaats van zijn/haar mening als de jouwe te presenteren. Probeer te vermijden dat je content op meerdere plekken publiceert en doe dit in geen geval zonder uitdrukkelijke toestemming.
Unique content bestellen bij Textbroker
Textbroker.nl biedt self-service en managed-service opties voor website-eigenaren, marketeers, uitgevers en anderen die behoefte hebben aan unique content die voor hen geschreven moet worden. Het platform stelt je in staat om op maat gemaakte content van hoge kwaliteit te bestellen, zodra je deze nodig hebt, via toegang tot een marktplaats van auteurs die expertise hebben op verschillende gebieden.
De auteurs worden getest en vervolgens in niveaus ingedeeld op basis van hun bekwaamheid. Dit stelt klanten in staat om content te bestellen op het prijs- en kwaliteitsniveau van hun keuze. Textbroker-auteurs zijn verplicht unieke content te creëren, en het platform helpt dit te garanderen via ingebouwde plagiaat- en duplicate content- detectie.
Conclusie
Unique content is een van de belangrijkste elementen van een goede SEO-strategie. Dat komt omdat de meeste zoekmachine algoritmes dubbele content bestraffen, ongeacht hoe het ontstaan is (opzettelijk of per ongeluk). Bovendien is unique content de kern van het succes van content marketing in het algemeen, omdat gebruikers eerder geneigd zijn zich bezig te houden met frisse ideeën en originele inzichten.
Dit in het achterhoofd houdend, moeten zowel auteurs als uitgevers voorzichtig zijn en de uniciteit van de content controleren. Want wat geschreven en bedoeld is als volledig originele content, kan nog steeds worden gemarkeerd als duplicate content als de formulering vergelijkbaar is met een ander stuk tekst. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot beschuldigingen van plagiaat, reputatieschade en gerechtelijke stappen.