Skip to main content

User Generated Content

User Generated Content: we kunnen er niet omheen. Internet gebruikers delen tegenwoordig online massaal informatie, ervaringen en ideeën rondom producten en merken via allerlei social media kanalen. Hoewel het vaak lastig is om op deze zogenaamde ‘User Generated Content’ grip te krijgen, biedt het bedrijven allerlei nieuwe kansen om hun bereik te vergroten en naamsbekendheid te versterken.

 

Invloed van User Generated Content op (online) aankoopgedrag

De groei en invloed van sociale media heeft ons aankoopgedrag de laatste jaren sterk beïnvloedt. Niet alleen op bedrijfswebsites, maar juist op onafhankelijke kanalen wordt volop gepost, geblogd, gevlogd en getwitterd over allerlei merken, producten en specifieke toepassingen. En deze informatie wordt gretig bekeken. Bezoekers van een website hechten namelijk vaak meer waarde aan een authentiek oordeel van een andere consument dan aan de mening van een fabrikant of leverancier. Marketingexperts stellen zelfs dat ruim 80% van de consumenten eerst online productreviews checkt voordat tot aankoop op een website wordt overgegaan. Ook blijkt dat van de mensen die positieve ervaringen met een merk, product of bedrijf hebben ruim 75% bereid is zijn of haar verhaal te delen.

 

Waaruit bestaat online User Generated Content (USG)?

User Generated Content kan allerlei vormen hebben. Het betreft eigenlijk alle informatie rondom een onderwerp die door de bezoekers van websites wordt gecreëerd. Naast tekstuele reviews en reacties kan dergelijke content ook bestaan uit blogs, foto’s en video’s. De reacties die andere online users daar weer op geven, vormen op hun beurt ook weer nieuwe content. Het heeft dus vaak een sneeuwbaleffect.

Er zijn verschillende vormen van User Generated Content USG te onderscheiden:

  • consumenten delen op eigen initiatief ervaringen via blog, video, community of discussieplatform.
  • websites en bedrijven nodigen klanten en website bezoekers uit om reviews van hun product of dienst op te stellen.
  • bedrijven nodigen gebruikers of users uit om ideeën of concepten te ontwikkelen voor nieuwe producten, diensten en toepassingen.
  • websites nodigen internet gebruikers en bezoekers uit om deel te nemen aan hun online marketingcampagne.

 

Waardevolle marketing informatie voor een website

Via al deze varianten wordt waardevolle content ontwikkeld waar bedrijven hun voordeel mee doen. Zo geven reviews en discussies op online fora en websites extra informatie over toepassingen van een artikel. Of het levert nieuwe terminologie op voor de productbeschrijving. Ook geeft een analyse van de kanalen waarop een merk wordt genoemd inzicht over de doelgroep en alles wat deze bezighoudt. Het zijn allemaal gegevens waarmee productinformatie en SEO kan worden aangescherpt en op basis waarvan marketeers nieuwe en effectievere campagnes kunnen ontwikkelen.

USG heeft ook een gunstige invloed op de SEO ranking. Hoe meer positieve online reviews, hoe hoger Google het product of bedrijf gaat waarderen. Het blijkt zelfs dat 25% van de zoekresultaten rondom sterke bekende merken vooral links naar dergelijke recensies betreft.

Voordelen van USG:

  • Vergroot (online) naambekendheid
  • Biedt kans om community/volgers op te bouwen
  • Kan klantrelatie versterken
  • Zorgt voor marketing voordelen
  • Kan zorgen voor online omzetverhoging
  • Geeft inzicht in doelgroep & belevingswereld
  • Vergroot sociale bereik
  • Kan imago en authenticiteit versterken
  • Biedt waardevolle productinformatie
  • Kan SEO ranking verhogen
  • Is een kostenefficiënte marketingmethode

 

Nadelen van User Generated Content?

Er zijn ook kritische marketeers die vooral de nadruk leggen op de keerzijde van sociale contentcreatie. Bijvoorbeeld als klanten of gebruikers content posten op sociale media, in de vorm van een blog of een review op de site zelf. Websites hebben namelijk nauwelijks grip op deze content, want de bezoeker is volledig aan zet. Zeker als de inhoud negatief gekleurd is, kan het een schadelijke impact hebben op het merk en bedrijf. Toch weegt dit nadeel vaak niet op tegen de mogelijke kansen die deze online content biedt. Bovendien zal in de toekomst USG alleen maar toenemen, dus het wordt steeds belangrijker om goed te kunnen anticiperen op negatieve gevolgen. Openstaan voor negatieve reacties en actief, oplossend handelen om misverstanden uit de weg te gaan, is vanzelfsprekend daarbij verstandig. Bovendien wordt openheid en eerlijkheid van bedrijven binnen sociale media en communities alleen maar erg gewaardeerd.

 

Stimuleren sociale contentcreatie

Hoewel bedrijven eigenlijk geen directe invloed hebben op USG, kan het de ontwikkeling daarvan wel stimuleren. Website bezoekers delen graag ervaringen en enthousiasme, en daar kan met een goede marketingcampagne slim op worden ingespeeld. Zo kan een effectieve online klanteninteractie worden opgezet door actief om inhoudelijke bijdragen te vragen; bijvoorbeeld voor het bedenken van een productnaam, het ontwikkelen van nieuwe smaken of gerechten, het insturen van een innoverend ontwerp of handige tips bij gebruik. Maar dat kan ook door actief om oplossingen of aanpassingen te vragen bij minder functionerende producten of diensten.

Door iedereen te stimuleren hierover mee te denken, ideeën te posten en daarbij genoeg ruimte te geven om te reageren op elkaars ideeën, wordt vanzelf een betrokken, enthousiaste community gecreëerd.

 

Een start maken met User Generated Content marketing

Met User Generated Content marketing hoeft niet meteen groots te worden uitgepakt. Met kleine stappen kan al veel winst worden geboekt. Een aantal voorbeelden:

1. Vraag klanten die een artikel in de webshop bestellen om een beoordeling of recensie achter te laten. Dit kan op de bedrijfssite zijn, maar je kunt ook een onafhankelijke reviewsite inschakelen. Dat kan klanten over de drempel helpen om een objectief oordeel te geven.

2. Nodig website bezoekers en gebruikers uit om hun ervaringen in beeld of video vast te leggen en te posten via Facebook, Instagram of Youtube. Bijvoorbeeld bij een reis, een dagje uit of van een verblijf in een hotel. Vaak vinden ze het juist erg leuk om zo’n verhaal te delen. Deze vorm van online content levert authentieke impressies op die het bedrijf eigenlijk niet zelf kan maken.

3. Probeer enthousiaste fans van je merk als ambassadeur bereiken. Dat kunnen online influencers zijn, zoals bekende bloggers of vloggers, maar deze fans fysiek in een winkel opzoeken kan bijvoorbeeld ook. Vraag iemand die een product komt kopen om een review, of maak eventueel direct een foto van de klant met het artikel (met toestemming) en laat de klant dit delen op internet.

4. User Generated Content is ook een uitstekend middel om je onderscheiden van de concurrent. Door voor een unieke benadering van de doelgroep te kiezen, kan je een verschil gaan maken. Leer de doelgroep kennen en pas een campagne aan op hun belevingswereld.

5. Interactie is de sleutel tot succes. Als website gebruikers merken dat ze worden gehoord door een merk of bedrijf zullen ze sneller een positieve houding aannemen en dit ook graag willen delen met anderen. Beperk de interactie niet tot eigen sites of Facebook-kanalen, maar benader doelgroepen juist via specifieke platforms waar ze heel actief op zijn. En dat kan ook offline zijn.

 

Rechten vastleggen van de User Generated Content

Een belangrijke tip bij User Generated Content marketing: zorg dat alle eigendoms- en gebruiksrechten van de mediabronnen die in het spel zijn voor iedereen duidelijk zijn. Van bedrijf naar consument toe en vice versa. Dit voorkomt dat er op een later moment problemen ontstaan rondom auteursrechten van online (her)gebruikte foto’s en video’s. Het is aan te bevelen dit vooraf juridisch goed uit te zoeken, zodat gebruikers voor het ontwikkelen van USG alle vrijheid en creativiteit wordt geboden.

 

User Generated Content: een slimme marketing stap

Hoewel de consument bij User Generated Content absoluut aan het roer staat, biedt deze sociale vorm van contentcreatie bedrijven, websites en blogs allerlei (marketing) voordelen. Door slim de interactie met doelgroepen op te zoeken, kunnen actieve online communities worden gecreëerd waarmee product en merk veel zichtbaarder worden. Daarnaast levert het allerlei waardevolle kennis en inzichten op waarmee ook de kwaliteit van productbeschrijvingen én SEO sterk kan worden verbeterd.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!