Skip to main content

Virale content

Virale content: korte samenvatting

Virale content is de benaming voor elk soort content die zich razendsnel verspreidt via internet. Te denken valt aan bijna elk type content. Maar de content die in de praktijk het meest viraal gaat bestaat uit afbeeldingen, video’s, social media posts, blogposts en artikelen. Het concept van virale content wordt vaak in verband gebracht met social media, door de ‘share’ knoppen op sites zoals Facebook en Twitter. Hoewel virale content ook via andere kanalen verspreid kan worden.

Content kan viraal worden om verschillende redenen. Hierbij is het lastig te voorspellen wat een bericht viraal kan maken. Dat maakt het moeilijk voor marketeers om op een stabiele en betrouwbare manier virale content te creëren. Toch blijft het maken van virale content een hoofddoel voor vele moderne bedrijven en online marketing professionals. Niet verwonderlijk, want het bereik kan enorm zijn, de verspreiding gebeurt vaak door het publiek zelf en virale content genereert zeer positieve associaties.

 

Virale content: de details

Virale content is elk type content die snel wordt gedeeld via internet en veel aandacht krijgt. De naam is afkomstig van het idee dat content die zich snel van person tot persoon verspreidt een beetje op dezelfde manier werkt als een virus. Mede doordat het vaak – net als bij een virus – lastig te achterhalen valt waar de bron ligt. Virale content kwam voor het eerst voor in het midden van de nineties en was toen nog nauw verbonden met influencer marketing.

Vandaag de dag wordt viral marketing veelal geassocieerd met platforms als Facebook en Twitter, aangezien content op deze platforms razendsnel en makkelijk gedeeld kan worden met zeer veel mensen tegelijkertijd. Social media sites zijn echter niet de enige manier om virale content te verspreiden. Berichten kunnen ook snel worden verspreid via e-mail, Messenger, berichten apps, webfora, nieuwsgroepen en andere kanalen.

Bijna elk type content heeft het potentieel om viraal te gaan, maar toch blijft het moeilijk om te voorspellen welke content de aandacht en verbeeldingskracht van mensen voldoende vasthoudt om massaal te worden gedeeld. Toch zullen marketeers altijd blijven proberen – ondanks de glibberige grip op virale content – om zulk soort berichten te creëren. De voordelen zijn dan ook overdonderend: lage kosten, een enorm bereik en positieve associaties met een merk. Bovendien worden veel delers automatisch merk ambassadeurs.

Content gaat viraal om verschillende redenen. Het kan grappig zijn, hoge entertainment waarde hebben of extreem informatief zijn en bovendien perfect getimed. Het kan een visie presenteren die de status quo uitdaagt, het kan gevoelens van grote vreugde of juist woede oproepen. Soms herinnert het mensen aan het verleden of laat het mensen zich verheugen op de toekomst. Vaak draait het ook om de juiste timing of gewoon geluk hebben. Ga maar na: soms is er sprake van twee stukjes content, waarvan de een compleet viraal gaat en de ander nauwelijks in beeld komt.

Virale content blijft nauw verbonden met het concept van influencer marketing. Daarom benaderen marketeers vaak social media influencers – doorgaans mensen met een groot bereik, die veel vertrouwen krijgen van hun publiek – om zeker te zijn van virale content. Via het benaderen van deze influencers kan content ineens een groot bereik krijgen, veel gedeeld worden en daarmee vanzelf snel zijn waarde bewijzen.

Een van de vele voordelen die virale content kan bieden aan bedrijven en marketing professionals is dat het een breed publiek bereikt zonder dat het teveel als reclame overkomt. In tegenstelling tot traditionele marketing, bijvoorbeeld via banners of TV-reclame. Dit is belangrijk omdat veel modern publiek cynisch is geworden over marketing berichten en duidelijk herkenbare reclame steeds vaker direct zal negeren of wegklikken.

Virale content wordt met veel minder cynisme waargenomen. Het verspreidt zich immers van persoon tot persoon, in plaats van vanuit een bedrijf tot een mogelijke klant. Als een bedrijf succesvol virale content wil creëren is het dan ook aan te raden om de boodschap subtiel of zelfs ‘verpakt’ te brengen, zodat mensen niet meteen afhaken.

 

Gemeenschappelijke eigenschappen van virale content

Gezien de waarde die virale content kan bieden, is het belangrijk voor marketeers om te begrijpen wat er nodig is om content te maken die zich snel zal verspreiden. Ook al is het lastig om te voorspellen wat een bericht viraal maakt, is er wel degelijk sprake van gemeenschappelijke eigenschappen die veel virale berichten kenmerken. Verwerkt een bedrijf deze eigenschappen in een stukje content, dan is dat nog steeds geen garantie, maar de kans dat het viraal gaat wordt wel significant groter.
Hieronder een overzicht van deze eigenschappen:

• Een bepaalde mate van entertainment. Daarom proberen marketeers onderhoudende, innemende content te maken die mensen aanzet tot delen, in plaats van het presenteren van simpele informatie of duidelijke reclame.

• Humor. Dit is een duidelijke ontwikkeling die je terugziet in het steeds vaker voorkomende delen van grappige internet ‘memes’.

• Publieksdeelname. Als je het publiek meekrijgt in het meedoen in en delen van bijvoorbeeld een challenge (zoals de beroemde Ice Bucket Challenge), een goed doel (Kony 2012) of een Facebook quizz kun je zomaar viraal gaan.

• Uniek of verrassend.

• Voor iedereen interessant, bereikbaar of beschikbaar of juist van grote waarde voor een heel specifiek publiek.

• Visuele content heeft een grotere kans op verspreiding dan alleen tekst. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Ongeacht of het een positief (geluk, nostalgie) of negatief (verdriet, angst, woede) beeld is – zoals de foto van het aangespoelde Syrische jongetje in 2015.

• Tot slot is er nog het concept van ‘sociale valuta’. Dit houdt in dat het delen van bepaalde dingen mensen een beter imago geeft, bijvoorbeeld het delen van content die met goede doelen te maken heeft. Hoe sympathieker bepaalde content mensen maakt, hoe groter de kans dat het gedeeld zal worden.

 

Conclusie

Uiteindelijk is virale content gewoon een stukje content dat zich snel via internet heeft verspreid, van persoon tot persoon. Content die viraal is gegaan hoeft niet eens van promotionele aard te zijn, maar veel marketeers azen wel op de kracht en het potentieel van virale content. Dit soort content biedt immers de mogelijkheid van snel gedeelde berichten, op een manier die al te duidelijke reclame vermijdt. Op die manier zullen ook de meest cynische gebruikers met een zachtere bril naar de content kijken.
Ondanks dat het moeilijk blijft om te anticiperen op welke content viraal gaat, blijkt de meeste virale content over de eigenschappen ‘entertainment’, ‘humor’ of ‘interessant’ te beschikken. Een krachtige gemeenschappelijke eigenschap is humor en het vermogen om emotioneel iets los te maken, terwijl het ook kan helpen om het publiek deel te laten nemen aan de content. Marketeers tonen bovendien steeds meer bewustwording over het concept ‘sociale valuta’: het delen van bepaalde content zodat mensen sympathieker overkomen, waardoor deze content meer kans heeft om gedeeld te worden.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!