Skip to main content

Landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waarop een potentiële klant aankomt via een zoekmachine, social media campagne of online advertentie. Zo’n pagina heeft als primair doel klanten te overhalen om een specifieke actie uit te voeren. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het invullen van contactgegevens voor meer informatie, of een aanmelding voor een demo of nieuwsbrief.

Het karakter is duidelijk anders dan dat van een gewone pagina van een website. De landingspagina wordt speciaal opgezet en ingericht voor bepaalde acties en aanbiedingen. Bovendien heeft het vaak een duidelijke link met de advertentiebanner van waaruit bezoekers op de landingspagina terechtkomen. Kenmerkend is dan ook een opvallende call-to-action button waarmee bezoekers vaak maar één activiteit kunnen uitvoeren.

Wat is het doel van een landingspagina?

Bij een landingspagina draait het niet zozeer om het aantrekken van zoveel mogelijk online bezoekers, maar om het binnenhalen van de juiste klanten. Met andere woorden, de doelgroep waar alle aangeboden informatie, producten en diensten op zijn gericht. Links en banners naar deze pagina’s worden op zo’n manier op het web gedistribueerd, geadverteerd en via SEO vindbaar gemaakt in Google dat ze klanten met mogelijke interesse in het product optimaal kunnen bereiken. Vervolgens doen landingspagina’s de bezoekers een passende aanbieding, in ruil voor informatie of gegevens.

Streven naar meer conversie

Landingspagina’s zijn helemaal gericht op zogenaamde conversie. Binnen de internetmarketing wordt daarmee bedoeld dat met het lanceren van de pagina een bepaald vooraf gesteld doel moet worden behaald. Bijvoorbeeld het genereren van meer aankopen, het verzamelen van klantgegevens of het zorgen voor aanmeldingen voor een bijeenkomst.

Conversiedoelen worden binnen de marketing altijd in meetbare termen omschreven, vaak in percentages. Zo kan er worden gestreefd naar een conversie van 2%. Dan wordt ervan uitgegaan dat minstens twee van de 100 bezoekers de actie op de landingspagina uitvoeren.

Wat leveren landingspagina’s op?

Niet altijd hoeft conversie te gaan om een daadwerkelijke aankoop door de bezoeker. Er zijn meer online klantacties waar bedrijven veel waarde aan hechten, zoals:

  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • aanmelden voor een evenement
  • informatieaanvraag
  • demo downloaden
  • dienst afnemen
  • contact opnemen, bijvoorbeeld met terugbelverzoek
  • bepaalde tijd op de website blijven
  • bekijken van bepaalde webpagina’s

Bij al deze acties laat de bezoeker bewust, en soms ook onbewust, gegevens achter. Dit zijn gegevens die het bedrijf weer kan gebruiken voor productpositionering en gerichte webmarketing. Zo zetten webbeheerders en marketeers deze landingspagina’s in voor:

  • het uitbreiden van de zogenaamde ‘brand awareness’ bij de doelgroep
  • het aanbieden van verdiepende content
  • het verkopen van (online) producten en services
  • het beter leren kennen van bestaande en nieuwe klanten
  • het genereren van waardevolle leads

Wat zijn leads?

Belangrijk doel van een landingspagina is het binnenhalen van leads. Dit zijn zogenaamde ‘sporen’ die kunnen leiden naar potentiële klanten. Door deze te verzamelen en gericht te benaderen, kunnen uiteindelijk verkooptransacties tot stand worden gebracht. Leads zijn bijvoorbeeld telefoonnummers, mailadressen en andere contactgegevens die bezoekers achterlaten via een aanmelding voor een nieuwsbrief of aanvraag voor informatie, demo of een offerte.

Belang van SEO en trefwoorden

Trefwoorden staan bij landingspagina’s centraal. Deze kernwoorden of aanverwante termen zorgen ervoor dat zoekmachines en vervolgens de doelgroep de pagina op het spoor komt en de website gaat bezoeken. Onderzoek doen naar de juiste zoektermen en een doordacht gebruik daarvan in de webcontent vormt dan ook een essentieel onderdeel van het samenstellen van landingspagina’s. Maar het kost wel enige tijd. Daarbij is het belangrijk dat de focus wordt gehouden op het onderwerp en dat het aantal primaire zoekwoorden niet al te uitgebreid wordt.

Opmaak van een effectieve landingspagina

Landingspagina’s hebben een bepaalde opmaak. Alle inhoud is zo opgezet dat ze eigenlijk net genoeg informatie geven om bezoekers van de website geïnteresseerd te houden, maar toch niet alles prijsgeven. Hoewel ze doorgaans genoeg interessante content bieden, wordt de vraag van de bezoeker niet 100% beantwoord. Op die manier worden ze overgehaald de CTA-button op de landingspagina aan te klikken of een formulier in te vullen voor meer verdiepende informatie. Of om een product of service te bestellen.

Heldere structuur

Het design van landingspagina’s zit doordacht in elkaar en wordt speciaal ontworpen voor een bepaalde doelgroep. De pagina’s bevatten nauwelijks navigatiemenu’s, behalve een summier aantal knoppen. Op die manier worden de bezoekers bewust gestuurd om een bepaalde vervolgactie uit te voeren. Bovendien is het ontwerp er vaak helemaal op gericht om klanten lang op de website te houden, doorkliks te maken, of aankopen of leads te genereren. Hoe langer een bezoeker op de landingspagina doorbrengt en eventueel intern doorklikt naar vervolgpagina’s, hoe beter zoekmachines dit waarderen. Dat kan mogelijk weer leiden tot een hogere positionering.

Succesvolle landingspagina’s maken

Een effectieve landingspagina bestaat uit de volgende elementen:

  • een krachtige, duidelijke en uitnodigende kop.
  • een subkop die het voordeel voor de bezoeker kort aanstipt.
  • informatie over het product of de geboden service/evenement/download.
  • een korte en bondige lijst met voordelen van het product of de dienst.
  • een antwoord op de ‘what’s-in-it-for-me’-vraag van de bezoeker.
  • een duidelijk beeld van het aanbod in foto, video of graphic. Bijvoorbeeld een voorbeeldscherm van de betreffende software, cover van een boek of een korte demo-film.
  • heldere call-to-action-buttons, zoals ‘bel nu’, ‘koop direct’, ‘meld je aan’, ‘vraag aan’, ‘bestel demo’, ‘ontvang meer informatie’, etc.).
  • een formulier voor het invullen van klantgegevens.
  • het logo en de contactgegevens van het bedrijf.

Het toevoegen van een paar citaten met klantervaringen, eventueel met foto, onderstrepen verder de betrouwbaarheid van het bedrijf, net als logo’s of namen van derde partijen die het betreffende product of de aangeboden service al afnemen. Ook wordt vaak in cijfers aangegeven hoe vaak het aanbod al is afgenomen of hoeveel bedrijven/klanten zich hebben aangemeld.

Overige kenmerken

Landingspagina’s zijn over het algemeen niet te lang van opzet. Hoe minder de bezoekers hoeven te scrollen, hoe eerder ze geneigd zijn over te gaan tot actie. Meestal zit de CTA-button boven de zogenaamde ‘vouw’ of is hij meerdere malen op de pagina te vinden bij uitgebreidere pagina’s. In de opzet moet daarbij ook worden gelet op responsive design. De pagina moet dus ook goed leesbaar zijn op smartphone en tablet.

Goede landingspagina’s bevatten vooral geen:

  • social media buttons: deze leiden de aandacht van de bezoeker af met als gevolg dat de pagina snel wordt verlaten.
  • navigatiebuttons en links naar externe websites of pagina’s: de bezoeker moet vooral op de landingspagina plus de verdiepende pagina blijven en een vooropgezette actie doorvoeren.
  • onduidelijke of slecht geformuleerde content: voldoet de inhoud van de landingspagina niet aan de verwachtingen van de bezoeker, geeft het nauwelijks antwoord op zijn vragen, of ziet de content er onverzorgd en niet professioneel uit? In dat geval wordt de pagina snel als onbetrouwbaar beoordeeld. De kans is groot dat de bezoeker al na enkele seconden de site verlaat en niet meer terugkeert.

 

 


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!