Skip to main content

Latent Semantic Optimisation

Latent semantic optimisation: een korte samenvatting

 

Latent semantic optimisation, afgekort tot LSO, is een techniek die wordt geassocieerd met SEO (search engine optimisation). Eenvoudig gezegd houdt het de optimalisatie van content in, inclusief woorden die semantisch gezien relevant zijn voor het belangrijkste zoekwoord. Het doel hiervan is om zo hoog mogelijk te scoren op Google’s latent semantic index, zodat jouw plaatsing een boost en goede zichtbaarheid krijgt op search engine resultaten pagina’s (SERPs).

Als latent semantic optimisation technieken effectief worden ingezet, zou jouw website of content hoger moeten ranken op SERPs dan minder relevante webpagina’s, zelfs als deze dezelfde keywords gebruiken. Bovendien kan LSO je ook helpen om websites voor te blijven die verouderde of al te makkelijke SEO methodes gebruiken, zoals keyword stuffing.

Latent semantic optimisation: een samenvatting in details

 

Het concept van latent semantic optimisation kwam op door de verbeteringen die doorgevoerd werden aan de algoritmes van zoekmachines zoals Google. Toen het platform nog in de kinderschoenen stond, bepaalde Google aan de hand van een aantal factoren welke zoekresultaten werden getoond. Een van die factoren was de zoekwoorddichtheid. Dit leidde echter tot het bekende keyword stuffing, waarbij pagina’s het zoekwoord zo vaak mogelijk gebruikten om maar de zichtbaarheid op search engine results pagina’s te vergroten.

Keyword stuffing maakte het mogelijk voor website beheerders om de resultaten te manipuleren, zelfs als hun content niet echt relevant was voor wat de gebruiker zocht. Als reactie hierop voerde Google een update door van haar algoritmes en strafte keyword stuffing af, terwijl er ook gebruik werd gemaakt van latent semantic indexing. In feite houdt dit in dat online content wordt geanalyseerd en de relatie tussen de woorden in de content wordt beoordeeld.

Door latent semantic indexing te adopteren, kan Google relevantere zoekresultaten presenteren. Dit is niet alleen handig om problemen zoals keyword stuffing en andere manipulatieve SEO- praktijken te voorkomen, die de kwaliteit van de getoonde zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Het helpt de zoekmachine ook om makkelijker de context van woorden te kunnen beoordelen die meerdere betekenissen hebben en om op die manier situaties te vermijden, waarbij anders irrelevante resultaten zouden worden getoond.

Het concept latent semantic optimisation kwam op als direct resultaat van deze ontwikkeling binnen search engine algoritmes. Het is een concept dat wordt geassocieerd met search engine optimisation en houdt in dat content op pagina’s wordt geoptimaliseerd, zodat via latent semantic indexeren de website als relevant herkent en hem hoog op zoekmachineresultaten pagina’s plaatst.

In de praktijk houdt dit in dat woorden worden geïdentificeerd die een associatie hebben met de belangrijkste zoekwoorden. In aanvulling op het boosten van je plaatsing op SERPs, kan een effectief gebruik van LSO ook helpen om de strategisch meest handige gebruikers naar je website te trekken. Tegelijkertijd kan het helpen om bezoekers te vermijden die naar iets anders op zoek zijn dan wat jij aanbiedt.

 

TF-IDF en latent semantic optimisation

 

Je zou bij het lezen over latent semantic optimisation het begrip ‘TF-IDF’ tegen kunnen komen. Dit staat voor ‘term frequency–inverse document frequency’ en is een andere techniek die Google gebruikt om content te kunnen ranken voor haar search engine resultaten pagina’s. In feite helpt dit de zoekmachine om te bepalen hoe belangrijk bepaalde woorden zijn voor een stuk content. Het kan echter ook worden gebruikt door marketeers om latent semantic optimisation pogingen te verbeteren.

TF-IDF toont hoe vaak woorden voorkomen in een stuk content, maar ook hoe belangrijk deze woorden eigenlijk zijn. Om dit goed te kunnen uitvoeren, vergelijkt TF-IDF niet alleen hoe vaak het woord voorkomt in jouw content, maar ook hoe vaak het voorkomt in andere content op andere websites. Vaak gebruikte woordjes zoals “en”, “een”, “ik”, “jij” en “de” worden nauwelijks meegeteld, omdat ze niet bijdragen aan de relevantie van de content, terwijl unieke woorden juist meer gewicht krijgen toegekend.

Online tools zoal Ryte en Searchmetrics kunnen assisteren bij het uitvoeren van een TF-IDF analyse voor jouw content. Ze helpen je om jouw tekst onder de loep te nemen, waarbij de meest gebruikelijke woorden worden gehighlight en de content van een uiteindelijke TF-IDF score wordt voorzien. Ook al is dit niet precies hetzelfde als de analyse die plaatsvindt als een gebruiker een zoekopdracht doet op een platform zoals Google, zal het zeker als een handige gids dienstdoen en je van een goed overzicht voorzien van hoe goed jouw content zal presteren.

De resultaten van de analyse kunnen nuttig zijn voor latent semantic optimisation, omdat ze laten zien of de woorden die je inzet binnen LSO een significante waarde toegekend hebben gekregen. Als blijkt dat je te weinig aandacht hebt besteed aan relevante zoekwoorden, kun je jouw content daarop aanpassen. Hoewel je niet alleen zou moeten vertrouwen op TF-IDF voor je LSO praktijken, is het een handige techniek om erin mee te nemen.

 

Best practices voor latent semantic optimisation

 

In feite is een van de beste manieren om latent semantic optimisation te verkrijgen het identificeren van de belangrijkste keywords, de keuze voor het onderwerp gebaseerd op die zoekwoorden en het schrijven van content op een zo natuurlijk mogelijke manier. Als je de nadruk legt op de creatie van content van hoge kwaliteit die relevant is voor de zoekwoorden, zul je ervaren dat je woorden inzet die semantisch gezien relevant zijn, terwijl je achteraf slechts kleine aanpassingen hoeft te doen.

Er zijn een aantal online tools, die je zullen helpen om het type woorden te bepalen dat je wil gebruiken voor je latent semantic optimisation acties, gebaseerd op de gekozen zoekwoorden. Binnen het Google Ads platform biedt de Keyword Planner bijvoorbeeld een optie voor “additional keywords”, die je op ideeën kunnen brengen. Een gratis alternatief hiervoor is LSIGraph, dat voorziet van een lijst van woorden die semantisch gezien een connectie hebben met jouw belangrijkste keyword.

Een van de handigste manieren om je latent semantic optimisation pogingen te verbeteren is door het aantal keren dat het hoofdzoekwoord wordt gebruikt te verminderen en je in plaats daarvan te richten op relevant gebruik. Als je een aantal van je belangrijkste zoekwoorden vervangt door synoniemen, gebruik je vanzelf woorden die er semantisch gezien aan gelinkt zijn. Je kunt hier gerust een van de bovengenoemde tools voor gebruiken en specifieke woorden hieruit gebruiken.

Als het gaat om de plaatsing is het raadzaam om woorden die specifiek gebruikt worden voor LSO pogingen alleen in de hoofdtekst in te zetten. De andere keywords kun je gebruiken in de koppen, subkoppen en in de hoofdtekst.

 

Conclusie

 

Het concept van latent semantic optimisation kwam op als directe reactie op de veranderde aanpak van Google, weg van keyword density en op naar latent semantic indexeren. In de realiteit zal veel van het werk dat geassocieerd wordt met LSO organisch en vanzelf ontstaan, zolang je de focus houdt op het schrijven van content van hoge kwaliteit die relevant is voor je zoekwoorden. Dit kun je garanderen door het gebruik van online tools die woorden identificeren die semantisch gezien een connectie hebben met jouw zoekwoorden.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!