Skip to main content

Whitepaper

Wat is een whitepaper?

 
Een white paper of witboek is een document waarin wordt aangegeven hoe een bepaald beleid of een product een probleem op kan lossen. Deze documenten zijn altijd objectief van aard en zijn dus gevuld met feiten. Het is belangrijk dat een white paper in staat is om te overtuigen. Het is namelijk het doel dat de lezer de waarde van een product of beleid in gaat zien na het lezen van het document. Whitepapers hebben hun naam te danken aan de witte omslag die deze documenten oorspronkelijk hadden.
 

Wie maakt gebruik van whitepapers?

 
Over het algemeen zijn er twee partijen die white papers schrijven en verspreiden. Oorspronkelijk werden deze documenten vooral geschreven door regeringen. Met behulp van een white paper willen leiders laten zien wat hun standpunten zijn en hoe dit beleid ervoor zorgt dat problemen worden opgelost. Vroeger waren witboeken vooral een onderdeel van de politieke campagnes binnen een land. Hierdoor waren deze documenten minder betrouwbaar, aangezien ze vooral werden geschreven om de eigen standpunten van een partij te bevestigen. Tegenwoordig wordt er wel veel waarde gehecht aan de objectiviteit van whitepapers. Daarom worden ze vooral gebruikt voor het maken van belangrijke besluiten door een overheid of een ander bestuursorgaan. Deze documenten worden vandaag de dag nog steeds geschreven, bijvoorbeeld door de Europese Unie.

Daarnaast worden veel white papers geschreven door bedrijven. Zij gebruiken deze documenten als een vorm van marketing. Met behulp van een white paper willen bedrijven aantonen hoe hun product of dienst een probleem van de klant op kan lossen. Het gaat in dat geval veel om Business-to-Business contact, aangezien white papers vooral geschreven worden voor mensen die actief zijn binnen hetzelfde vakgebied. Met behulp van feiten en een objectieve schrijfstijl moeten andere bedrijven overgehaald worden. Het grote verschil tussen een white paper en traditionele reclame, is dat een white paper enkel en alleen nuttige informatie bevat. Natuurlijk worden ook deze teksten op een aangrijpende en interessante manier geschreven, maar iedere uitspraak is gebaseerd op onderzoek en feiten.
 

Verschillende soorten whitepapers

 
Er zijn in totaal drie verschillende soorten whitepapers die bedrijven kunnen produceren. Deze hebben allemaal een ander doel, dus ze worden ook op een andere manier gestructureerd. Deze verschillende whitepapers zijn ook meestal voor verschillende soorten lezers bedoeld. Door de inhoud en structuur van een white paper aan te passen aan de lezer, kan dit document uiteindelijk veel effectiever zijn doel bereiken.
 

White paper met achtergrondinformatie

Dit zijn commerciële teksten die vooral gevuld zijn met informatie en specificaties over een bepaald product. De technische kwaliteiten worden belicht en er wordt aangetoond hoe het product werkt. Vaak worden deze whitepapers geschreven op het moment dat een product of dienst voor het eerst op de markt wordt gebracht. Zo heeft een potentiële koper dus meteen een overzicht van alle kwaliteiten en technische informatie. Dat maakt het uiteindelijk weer makkelijker om een product te verkopen.
 

Oplossingsgerichte white paper

Bij deze whitepapers wordt er aan het begin een veel voorkomend probleem geschetst. Vaak gaat dit om problemen waar andere bedrijven tegenaan lopen. Vervolgens wordt er in het document een oplossing voor dit probleem aangedragen, vaak in de vorm van een product of dienst. Deze whitepapers zijn ontzettend effectief, aangezien er meteen duidelijk wordt gemaakt hoe het product van een bedrijf kan helpen met het oplossen van vervelende problemen. Doordat whitepapers zijn gebaseerd op feiten, kan deze oplossingsgerichte schrijfwijze ontzettend goed werken. Klanten krijgen namelijk concrete voorbeelden over hoe een bepaald product hen kan helpen.
 

Puntsgewijze white paper

Deze whitepapers zijn over het algemeen iets informeler. Het doel van een puntsgewijze white paper is om informatie zo snel en effectief mogelijk over te brengen. Meestal worden vooral de highlights weergegeven in deze whitepapers. Daarnaast is het ook mogelijk om alleen de voordelen of belangrijkste technische kenmerken op te sommen in deze documenten. Een puntsgewijze white paper kan op zichzelf staan, maar het is ook mogelijk om deze te verwerken in een uitgebreider document. Zo dient de puntsgewijze white paper als een soort samenvatting.
 

De structuur van whitepapers

 
Over het algemeen hebben whitepapers allemaal een vergelijkbare structuur. Dat komt doordat deze documenten vooral geschreven worden voor het presenteren van feiten, waardoor het niet nodig is om een erg opvallende en unieke layout te hebben. Het is vooral belangrijk dat de informatie zo duidelijk en leesbaar mogelijk wordt overgebracht. Daarom is de structuur van een white paper over het algemeen vrij eenvoudig:
 

  • Titelpagina
  • Korte inleiding
  • Presentatie van een probleem
  • Oplossing van het probleem
  • Specificaties van het product of de dienst
  • Conclusie
  • Informatie over het bedrijf

 
De lengte van een white paper kan ontzettend variëren. Een goede richtlijn is om de whitepaper tussen de tien en vijftien pagina’s lang te houden. Het kan natuurlijk zo zijn dat er zoveel informatie is, dat het document langer moet zijn. De belangrijkste regel om in de gaten te houden is dat alle informatie in een white paper nuttig moet zijn. Zinloze bladvulling is dus af te raden, maar waardevolle informatie mag ook niet weggelaten worden. Veel bedrijven kiezen er ook voor om de informatie te ondersteunen met behulp van grafieken en tabellen. Dit soort afbeeldingen maken de lange tekst leesbaarder en begrijpelijker, vooral voor leken.
 

Conclusie

 
Een white paper is een handig document waarmee de producten of diensten van een bedrijf tot in de puntjes uitgewerkt kunnen worden. Deze documenten hebben als doel om een zo compleet en objectief mogelijk beeld te geven van het aanbod van een bedrijf. Whitepapers hebben vooral een commercieel doel. Het is belangrijk dat de lezer overtuigd wordt van de waarde die een bedrijf kan bieden. Daarom worden veel whitepapers geschreven met een oplossingsgerichte insteek.

De inhoud van een white paper is volledig afhankelijk van het product of de dienst die wordt aangeprezen. Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de lezer van een white paper. Over het algemeen is dit een ander bedrijf binnen dezelfde sector, maar whitepapers kunnen ook geschreven worden voor consumenten. Door de structuur aan te passen aan de lezer, kan de white paper zo effectief mogelijk overtuigen.

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!