Skip to main content

Writing Services

Soorten schrijfopdrachten: een korte samenvatting

 

Schrijfopdrachten komen in allerlei soorten en maten. Tekstschrijven, ook wel writing services genoemd, is het werkveld waarin professionele auteurs of contentmakers geschreven content voor hun opdrachtgevers verzorgen volgens bepaalde specificaties (briefing). Dit kan online content zijn zoals artikelen, nieuwsberichten, blogs, productbeschrijvingen, webpagina content, persberichten of reviews. Maar ook essays, onderzoekswerk of presentaties kunnen voorkomen. Tekstschrijvers werken als freelancer of in dienst van een (content marketing) bedrijf.

Het klantenbestand is gevarieerd en kan CEO’s, managers, eigenaren van websites en content marketeers bevatten, maar ook studenten en particulieren. ZZP’ers of bedrijven die schrijfopdrachten uitvoeren kunnen alle fases van contentcreatie begeleiden, van het oorspronkelijke plan tot research, het schrijven en editen van de content, SEO en zelfs de publicatie.

 

 

Schrijfopdrachten: de details

 

Professioneel tekstschrijven bestaat al decennialang, maar nam door het internet een hoge vlucht. De vraag naar geschreven content groeide gestaag doordat content marketing en zoekmachineoptimalisatie, bloggen, sociale netwerken en social selling steeds populairder werden.

Freelancers kunnen zelf hun service aanbieden en marketing verzorgen of deel uitmaken van een gerenommeerd content platform dat klanten en auteurs met elkaar in contact brengt. Freelance auteurs hebben vaak een diploma of opleiding op zak op het gebied van Nederlands, journalistiek, onderzoek of digitale marketing. Content- marktplaatsen maken het voor freelancers vaak veel makkelijker om aan werk te komen.

Freelance auteurs blijken voor veel klanten vaak een voordelige oplossing, maar de kwaliteit kan nogal verschillen. Auteurs die via platforms hun diensten aanbieden, kunnen duurder uitvallen maar de standaard ligt vaak hoger. Auteurs dienen een voorbeeldtekst in te leveren en een taaltest af te leggen, alvorens ze aan de slag mogen. Bovendien bieden platforms begeleiding en juridische bescherming van de opdrachten.

Klanten die op zoek zijn naar auteurs voor hun schrijfopdrachten starten meestal met een basisplan of strategie, zodat ze duidelijk kunnen maken wat ze uit de opdracht willen halen. Om de beste resultaten te behalen, dienen auteurs voorzien te worden van een duidelijke briefing over het doel, de doelgroep, de stijl en tone-of-voice van de tekst en het kanaal waarop de tekst zal worden gepubliceerd. Ook eventuele eisen voor SEO maken deel uit van een goede briefing.

Nadat auteurs de gevraagde tekst hebben geschreven, krijgen klanten de kans om feedback te leveren en om eventueel om herziening van de tekst te vragen.

 

 

Soorten geschreven content

 

Met de groei van schrijfopdrachten nam ook het aantal verschillende opdrachten toe. Onder de paraplu van schrijfopdrachten vallen anno nu de volgende typen content:

Artikelen – Artikelen kunnen zijn gebaseerd op nieuws, of op elk soort onderwerp en hebben als voornaamste doel om de lezer te informeren. Veel artikelen bevatten onderzoek van hoog niveau en kunnen een bedrijf of particulier helpen om zich als expert te profileren. Daarom kan dit type content wat duurder zijn voor opdrachtgevers.

Blog posts – Een blog is doorgaans wat informeler dan een artikel en een stuk korter. Blogs tonen vaak een persoonlijke insteek of opinie en hebben meestal een grotere SEO – component om de website goed vindbaar te maken of te houden.

Persberichten – Anders dan artikelen en blogs, volgen persberichten een beproefd format en worden ze geschreven om naar nieuwssites te sturen. Het algemene doel achter een persbericht is het voorzien in nuttige informatie, die kan worden gebruikt door de pers om over te berichten. Dit kan een nieuw product betreffen, maar ook een event of een belangrijke functiewissel in topmanagement.

Productbeschrijvingen – Deze beschrijven letterlijk een product en komen terecht op de productpagina’s van online shops. Productbeschrijvingen kunnen goed worden geoptimaliseerd voor zoekmachine zichtbaarheid. Het doel is niet alleen het beschrijven van het product maar ook om consumenten over te halen het te kopen.

Landingspagina’s – Dit betreft individuele webpagina’s die ontworpen zijn om op te ‘landen’ als mensen een zoekmachine gebruiken. Goedbeschouwd kan elke pagina waarop een gebruiker terecht komt een landingspagina zijn. De content op een landingspagina dient de aandacht van de consument te trekken en een CTA (Call To Action) te bevatten.

Essays en academische opdrachten – Sommige auteurs bieden hun schrijfdiensten ook aan voor essays en academische opdrachten van studenten. Dit soort opdrachten bevat wel een risico voor studenten: het uitbesteden van een essay aan een ‘ghostwriter’ kan leiden tot diskwalificatie. Studenten maken toch soms gebruik van deze dienst, om een goedgeschreven stuk in handen te krijgen waar ze zelf van kunnen leren.

 

 

Conclusie

 

Schrijfopdrachten betreffen een werkveld dat zich richt op contentcreatie voor klanten. Deze content kan online of offline content betreffen en bevat bijvoorbeeld artikelen, blogs, productbeschrijvingen, essays of onderzoeken. Veel auteurs hebben een expertise op het gebied van taal, journalistiek, onderzoek of marketing.

Klanten kunnen schrijfopdrachten uitzetten bij ZZP’ers, bedrijven of content platforms, met elk hun voor-en nadelen.

Het uitbesteden van teksten aan een professional kan helpen bij het verbeteren van de contentmarketing strategie en SEO; bovendien biedt het een hogere kwaliteit content.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!