10 Cool Content Hacks
10 content hacks: weinig moeite, veel impact
Wanneer je successen wilt behalen met je content, moet je constant blijven presteren. Je wilt je publiek vernieuwende content bieden en je concurrenten te slim af zijn. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ben je op zoek naar innovatieve manieren om content te creëren? Laat je dan inspireren door deze content hacks. Vaak kosten ze maar weinig werk, terwijl de resultaten uitstekend zijn.
1. Gebruik automatiseringstools
Automatiseringstools zijn essentieel wanneer je minder tijd wilt besteden aan het posten van content. Met programma’s als Hootsuite, Buffer en MeetEdgar ben je in staat om posts van tevoren in te plannen, verspreid over verschillende platforms. Ieder programma heeft weer zijn eigen voor- en nadelen. Zo zijn er ook programma’s zoals CoSchedule, die het je makkelijk maken om een uitgebreide contentplanning te maken. Heb je een nieuwe blogpost gemaakt, dan kunnen er meteen geschikte teasers voor social media worden toegevoegd. Dat bespaart je een hoop tijd.
2. Controleer je metadata
Er is geen twijfel over mogelijk: welke metadata je gebruikt heeft enorm veel invloed op het aantal clicks dat je content genereert. Het is daarom waardevol om eens kritisch naar je meta-title en meta-description te kijken. Gebruik je wel de meest relevante keywords en sluit je prikkelende omschrijving aan op de verwachting van je publiek? Zo niet, dan is het tijd om je metadata te optimaliseren. Gebruik SEO-tools om je metadata te testen. Let niet alleen op de lengte, maar ook op de manier waarop de title en description je publiek aanspreken. Nodigen ze uit om door te klikken?
3. Recycle oude content als infographic
Dit is zeker geen revolutionair idee, maar wel een idee dat vaak over het hoofd wordt gezien. Overweeg om oude content op een vernieuwende manier te hergebruiken. Zo kun je een oude blogpost transformeren in een video of infographic. Er zijn inmiddels genoeg tools in omloop die het grafische gedeelte zo eenvoudig mogelijk maken. Alle waardevolle informatie heb je al, dus vaak ben je in een mum van tijd klaar. Een grote bonus van deze hack is dat je een nieuw publiek kunt bereiken door verschillende kanalen te benutten. Misschien zijn er wel trouwe YouTubegebruikers die je eerdere posts op Facebook nooit zouden tegenkomen.
4. Deel je content meerdere keren en bereik verschillende doelgroepen
Je hoeft je geen zorgen te maken over het herhaaldelijk delen van dezelfde content. Waarom? Goede content blijft relevant, vaak zelfs een stuk langer dan je zou denken. Internetgebruikers worden dagelijks met een constante stroom aan informatie geconfronteerd. De kans is dus groot dat ze jouw content de eerste keer helemaal niet gezien hebben. Verschillende doelgroepen zijn bovendien op verschillende tijden actief. Het loont dus om dezelfde content meerdere keren te posten, verspreid over een aantal dagen of weken. Wil je zeker weten dat je content zoveel mogelijk impact heeft? Houd dan in de gaten op welke tijden en platformen je content veel engagement heeft en pas je schema daarop aan.
5. Schakel hulp van buitenaf in
Des te minder tijd je hoeft te besteden aan het creëren van content, des te meer tijd je hebt voor het creëren van een strategie. Het is daarom de moeite waard om hulp van buitenaf in te schakelen, bijvoorbeeld van ervaren auteurs. Zij schrijven uitstekende content voor je, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over de inhoud. Je kunt hierdoor een gedetailleerde strategie uitwerken, meer content creëren en er zeker van zijn dat je je publiek de beste kwaliteit biedt.
6. Leer van de competitie
Vind je het lastig om iedere keer weer met een nieuw onderwerp te komen? Dat is helemaal niet nodig. Neem eens een kijkje bij de competitie en ontdek welke onderwerpen op dit moment relevant zijn binnen je industrie. Welke content doet het goed en zorgt voor veel comments en likes? Gebruik deze onderwerpen als inspiratiebron. Wat heb jij aan het onderwerp toe te voegen of hoe kun je deze informatie op een vernieuwende en interessante manier brengen? Je wilt natuurlijk niets kopiëren, maar het is niet verkeerd om af en toe te spieken bij de buren.
7. Beantwoord vragen over jouw expertise
Er zijn altijd wel vragen die regelmatig gesteld worden over jouw vakgebied. Gebruik deze vragen als inspiratie voor nieuwe content. Je geeft je publiek de antwoorden die ze zoeken en kunt jezelf meteen profileren als een echte expert. Maak gebruik van Google Trends om te ontdekken wat er allemaal gevraagd wordt over je vakgebied of ga eens in gesprek met je klantenserviceteam. Zij beantwoorden dagelijks prangende vragen van klanten en weten dus precies welke onderwerpen je het beste kunt bespreken.
8. Interview experts uit je vakgebied
Een interessant interview met een expert kan voor ontzettend veel engagement zorgen. Je hoeft alleen maar een paar vragen te bedenken, waarna de geïnterviewde al het zware denkwerk voor je doet. Wil je het jezelf nog makkelijker maken? Kies dan voor een interview in de vorm van een video. Hierdoor hoef je het gesprek niet helemaal uit te schrijven en kun je het, na wat knip- en plakwerk, gewoon op YouTube uploaden. Het is wel belangrijk dat je weet hoe je een goed interview afneemt. Ga dus eerst op zoek naar tips voor het afnemen van interviews.
9. Ga samenwerkingen aan met andere experts
Ken je een aantal experts binnen jouw vakgebied die graag hun ideeën delen met anderen? Vraag ze dan of ze als gast op jouw website willen verschijnen. Zo kunnen ze een maandelijkse blog schrijven of iedere week een korte video voor je opnemen. Het is natuurlijk ook mogelijk om een eenmalige samenwerking aan te gaan. Dit is ideaal wanneer je samenwerkt met iemand die al een groot publiek heeft. Dit publiek wordt namelijk automatisch doorgestuurd naar jouw platforms, waar je hopelijk een aantal vaste volgers aan overhoudt. Het is dus de moeite waard om een groot netwerk te hebben, waardoor je interessante gasten weet te strikken.
10. Maak slim gebruik van emoties
Waarom gaat sommige content viral terwijl andere content nauwelijks publiek trekt? Uit onderzoek blijkt dat succesvolle content over het algemeen op de emoties van het publiek inspeelt. Hierdoor zijn ze geneigd om de content met anderen te delen of om comments en likes achter te laten. Gebruik dit feitje voor je eigen contentstrategie. Maak content die je publiek verrast, laat lachen of laat huilen. Des te meer je je publiek weet te raken, des te groter de kans dat je content een groot succes wordt.
Conclusie
Zoals je kunt zien zijn er verschillende manieren om je content nieuw leven in te blazen. Voor welke hacks je ook kiest, het is vooral belangrijk om gefocust te blijven en om de juiste prioriteiten te hebben. Zo is de juiste planning essentieel, net als het uitwerken van een goede strategie. Deze hacks kunnen daarbij helpen. Ze maken contentmarketing minder tijdrovend, terwijl de impact van je content alleen maar groter wordt.
Heb je content nodig?
Vind nu een geschikte auteur
geen reacties beschikbaar