10 jaar Textbroker!
Op 22 augustus viert de pionier onder de tekstmarktplaatsen zijn tinnen jubileum! Van de ontwikkeling van een eerste versie van het platform tot marktleider met kantoren in Mainz, Las Vegas en New York: het was een spannende en leerzame weg.
Op 22 augustus 2015 viert de pionier onder de tekstmarktplaatsen zijn tinnen jubileum! Van de ontwikkeling van een eerste versie van het platform tot marktleider met kantoren in Mainz, Las Vegas en New York: het was een spannende en leerzame weg.
Hoe Textbroker is ontstaan
Tien jaar geleden, in 2005, had Jan Becker-Fochler als SEO-dienstverlener auteurs nodig voor meerdere eigen projecten. Op basis hiervan liet hij de eerste versie van de Textbrokersoftware ontwikkelen. In korte tijd ontving het platform duizenden aanmeldingen van auteurs die met schrijven geld wilden verdienen. Toen in 2007 het platform openbaar werd gemaakt op internet konden voor het eerst ook klanten zich aanmelden. De eerste online tekstmarktplaats, die klanten en auteurs samenbracht, was een feit.
Vanaf dat moment leverden auteurs redactionele teksten en op maat geschreven professionele SEO-content. Vanwege het groeiende succes in Duitsland besloot Jan Becker-Fochler groter te denken: in 2008 begint hij het Amerikaanse platform textbroker.com.
Internationale groei sinds de oprichting
In 2010 komt de eerste externe investeerder aan boord; ViewPoint Capital Partners zorgt voor een nog verdere internationale groei. In de herfst van datzelfde jaar wordt internet- en mediaexpert Philip Thune CEO van de Amerikaanse tak van Textbroker. Dit bood perspectief om in 2011 de Britse en Franse Textbrokerplatformen te openen. In 2012 volgden Textbroker Spanje, Textbroker Nederland, Textbroker Italië en Textbroker Brazilië.
Start van de Managed-Service
Vanwege Google-updates als Panda en Hummingbird, evenals het veranderende verwachtingspatroon van lezers, veranderden ook de eisen aan de inhoud van teksten: hogere kwaliteit, betere opmaak, het verwerken van afbeeldingen en video’s, en de mogelijkheid tot delen op social media. Daarbij was er binnen grotere projecten vaak vraag naar de mogelijkheid teksten te leveren in verschillende talen. Om nog beter tegemoet te kunnen komen aan deze eisen riep Textbroker in 2012 de Managed-Service in het leven. Naast de Self-Service kregen klanten zo de mogelijkheid complete projecten aan een team van tekstexperts uit handen te geven.
Content in 10 talen
In 2013 opent Textbroker het Poolse en Portugese platform. Vanaf dat moment biedt Textbroker de unieke mogelijkheid content te bestellen in 10 talen, bovendien geschreven door native speakers. In datzelfde jaar wist het Amerikaanse Textbrokerplatform een plaats in de prestigieuze Inc.-5000-Ranking te veroveren; dé lijst voor de snelst groeiende Amerikaanse bedrijven. Textbroker werd daarnaast door iBusiness meerdere malen opgenomen in de top 100 belangrijkste Duitstalige SEO-dienstverleners. In 2014 won Textbroker bovendien in de categorie “Beste Schrijfwerkwebsite” de thuiswerkaward van het Duitse “Heimarbeit Online”.
Later in 2014 besluit Jan Becker-Fochler zich te richten op de verdere ontwikkeling van het platform door de rol van Chief Product Officer aan te nemen. El-Hadi Zahri wordt directeur van het bedrijf.
“Ik kan bijna niet geloven wat uit een idee van 10 jaar geleden is ontstaan. Ik wil iedereen bedanken die ons geholpen heeft marktleider te worden onder de contentmarktplaatsen. Ik verheug me op de verdere ontwikkeling van het bedrijf.”, aldus Becker-Fochler.
Offer the best content possible to everyone everywhere in every situation
Ondertussen zijn wereldwijd duizenden auteurs en klanten aangemeld bij Textbroker, die elke maand meer dan honderdduizend tekstopdrachten via het platform afwikkelen. Onder de klanten van Textbroker zijn bedrijven met een beursnotitie, SEO-bureaus, winkelconcerns, reisportalen, social media community’s, uitgevers en webmasters. In nauwe samenwerking met de bedrijfstak in Amerika werkt het internationale Textbrokerteam vanuit het hoofdkantoor in Mainz verder aan het in het praktijk brengen van de bedrijfsfilosofie: “Offer the best content possible to everyone everywhere in every situation.”
geen reacties beschikbaar