5 dingen die auteurs van film kunnen leren
Op zoek naar inspiratie vanuit een andere invalshoek? Wil je jouw lezers blijven boeien? Denk eens aan de wereld van de film. Een goede rolprent bevat 5 eigenschappen die ook jouw tekst op de rode loper kunnen zetten.
1. De kracht van een goed verhaal
Storytelling, ofwel het meenemen van je publiek in je verhaal, vormt de basis voor elke film. Met de klassieke heldenreis als format vertel je nog steeds het meest krachtige verhaal. Gebruik die heldenreis ook in je tekst: een protagonist die een probleem moet oplossen. Of een persoon, die op een tragische manier het probleem niet het hoofd kan bieden. Het gaat erom dat je lezer meeleeft, meevoelt en tot het einde toe wil weten hoe het afloopt.
2. Werk visueel
Ken je de beroemde uitdrukking ‘Show, don’t tell’>? Beeld blijft veel beter bij ons hangen dan woorden alleen. Creëer daarom in jouw teksten concrete beelden. Hoe je dat doet? Zet werkwoorden aan het werk en laat bijvoeglijk naamwoorden weg. Een voorbeeld? Niet ‘de doodvermoeide man liep de kerk binnen’, maar ‘de man strompelde de kerk binnen’. Ook relevante foto’s en graphics zetten je tekst visuele kracht bij.
3. Fascineer je lezer
Een tekst kan je publiek ‘net als in de film’ volledig betoveren. Spanning, magie, een waarschuwing, waarden overbrengen of zelfs een transformatie veroorzaken, een goede film kan het allemaal. Hoe dat werkt bij een tekst? De sleutel tot een meeslepende tekst ben jijzelf: jouw passie, overgave of vernieuwende manier van denken. Gebruik je fantasie, leg verbanden en treed in detail. Kortom, laat zien wat jou fascineert en wat belangrijk voor je is. Person and professional vormen de beste ingrediënten voor een boeiende tekst.
4. Kies je thema, wees beknopt
Wie kent het geheim achter het succes van Breaking Bad of Game of Thrones? Beide series behandelen slechts 1 thema. Maar dit doen ze zo veelomvattend, dat er voor iedereen iets te ontdekken valt. Elke scène heeft een doel. Vertaald naar jouw tekst betekent dat het volgende. Kies jouw thema en diep het vervolgens uit naar medium en doelgroep. Ga de diepte in, bied nieuwe perspectieven, maar laat al het overbodige weg. Succes verzekerd.
5. Geen think bigger, maar think passionately
De beste motor achter een geweldige tekst blijft passie. Overgave, diepgaande interesse in je onderwerp en de wil om dit over te brengen aan je lezer.
geen reacties beschikbaar