Skip to main content

In 7 stappen naar een uitstekende speech

Keer op keer krijgen we bij Textbroker bijzondere, uiteenlopende opdrachten binnen. Een voorbeeld hiervan is het schrijven van een speech. Of het nu voor een viering van een vereniging is of voor een dankwoord op de verjaardag van je tante: een geschikte speech moet je op papier hebben staan.

Keer op keer krijgen we bij Textbroker bijzondere, uiteenlopende opdrachten binnen. Een voorbeeld hiervan is het schrijven van een speech. Of het nu voor een viering van een vereniging is of voor een dankwoord op de verjaardag van je tante: een geschikte speech moet je op papier hebben staan.

Toespraken zijn niet alleen bijzonder omdat ze vaak onaangekondigd worden gegeven, maar ook omdat ze een goed voorbeeld zijn van hoe wij onze taal gebruiken. Ze kenmerken een moment waarin alles draait om het gesproken woord. Het is om deze reden dat wanneer een speech van hoge kwaliteit is, dit in het voordeel zal werken van de spreker en de speech met meer overtuiging zal overkomen.

Schrijvers hebben ten opzichte van de spreker twee grote voordelen: jullie hoeven speeches niet uit je hoofd te leren en plankenkoorts speelt geen rol. Het schrijven van een speech zal hierdoor natuurlijker aanvoelen.

Wij geven je 7 tips voor het schrijven van betere speeches.

Maak gebruik van kladpapier

Omdat het schrijven van een toespraak vaak niet in een keer goed gaat, is het niet slim direct te beginnen met schrijven. Houd in plaats daarvan een kladpapier bij de hand voor aantekeningen, ook wanneer je de speech achter de computer schrijft. Het zal beslist helpen om vooraf de ‘rode draad’ van de toespraak te bedenken, bijvoorbeeld door aantekeningen te maken op het papier. Wat is het onderliggende thema dat de speech tot een geheel maakt? Het kan helpen om hierbij een opsomming te maken of gebruik te maken van een ‘mindmap’.

Wie luistert?

De doelgroep van de speech bestaat uit diegene voor wie de toespraak uiteindelijk zal worden gegeven. Logisch. Maar het is aan jou – als auteur van de tekst – om de aandacht van deze groep vast te houden met behulp van jouw woorden. Het helpt daarom om informatie over de doelgroep te zoeken, zodat je vervolgens niet alleen de inhoud, maar ook het verloop, de overgangen en bijvoorbeeld eventuele grapjes kunt aanpassen op het individu. De luisteraars moeten in gedachten worden gehouden bij de overwegingen die worden gemaakt bij het schrijven van een speech – en de speech moet op deze groep personen zijn afgestemd.

De kern: het onderwerp

Voor welke gelegenheid een toespraak is bedoeld, is bepalend voor de inhoud. Om een overzicht te hebben van alle belangrijke kernpunten, is het zoals gezegd handig een lijst met de hoofdonderwerpen te maken of een ‘mindmap’ te gebruiken. Dit zal uitstekend helpen bij het vinden van onderliggende thema’s; thema’s die een brug kunnen vormen tussen twee (zeer verschillende) onderwerpen die in de speech moeten worden verwerkt. Het vinden van deze overgangen zal helpen bij het schrijven van een vloeiende tekst, die gemakkelijk te begrijpen en boeiend is.

Wat wil ik bereiken?

Hoe iets moet worden geformuleerd hangt meestal af van het doel dat moet worden bereikt. Moet de toespraak bij het publiek bijvoorbeeld tot aankoop aansporen of een specifieke emotie losmaken, dan moet de speech daar langzaam naartoe werken. De opbouw is dus altijd van groot belang; elk deel van de tekst heeft een eigen doel, die samen leiden tot de vooraf opgestelde doelstelling.

Beknoptheid

Een bekende uitspraak van Mark Twain is: “De beste manier om een goede speech te maken is het schrijven van een goed begin en een goed eind – en deze zo dicht mogelijk bij elkaar te houden”.

Het is niet mogelijk hét aantal woorden van een ideale zin te bepalen. Het is bovenal belangrijk een zin begrijpelijk te maken; de luisteraar kan immers de zin niet nogmaals nalezen of vragen om een uitleg. Daarom is het goed zinnen bondig te houden en eenzelfde zinsstructuur te hanteren in de gehele speech. Verder helpt het om actieve formuleringen te gebruiken en beschrijvend te spreken. Maak bijvoorbeeld gebruik van metaforen, zonder daarbij de duidelijkheid en functionaliteit van de zinnen te verminderen. Geef verder een gezonde hoeveelheid feiten en cijfers, zonder de interesse van het publiek te verliezen. Gematigd zijn is dus van belang: te veel feiten opsommen gaat snel vervelen.

Hoe kan je het beste beginnen?

De eerste zinnen van een speech hebben een belangrijke taak: het trekken van de aandacht en een interesse in het onderwerp opwekken. Vermijd het gebruik van een lange begroeting en opening, maar begin in plaats daarvan met een meeslepend feit dat direct de aandacht van het publiek vraagt. Het schenken van aandacht aan individuele gasten in het publiek, bijvoorbeeld met een persoonlijke begroeting, kan ook gedurende de toespraak. Met behulp van een portie humor kan de stemming al vroeg worden bepaald; humor kan voor een goede start van de speech zorgen. Toch moet hier ook mee worden opgepast en moet het met mate worden gebruikt. Humor moet binnen de toespraak passen. Vraag jezelf dus altijd af of het gepast is om humor te gebruiken.

Een persoonlijk tintje

Het is niet ongebruikelijk dat een toespraak de persoonlijkheid van de spreker laat zien en meningen over het onderwerp uit. Dit maakt de speech niet alleen oprecht, maar het zorgt ook voor het vertrouwen van de luisteraar. Het publiek wil een eerlijke spreker die het niet uit de weg gaat dieper, op persoonlijke wijze, in te gaan op een onderwerp. Het is om deze reden dat een eigen aanpak en het verwerken van een persoonlijk visie van belang zijn.

Heb je alle stappen doorlopen, dan zal dat beslist tot een uitstekende speech leiden.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!