Skip to main content

7 tips voor een succesvolle nieuwsbrief

Handen houden een getekende krant vast

Een nieuwsbrief is een waardevol gereedschap in je online gereedschapskist met marketingtools. Zet je hem handig in, dan wordt hij de basis van je bedrijf en kun je er veel omzet uit halen. Lang niet elk bedrijf of elke ondernemer werkt met een nieuwsbrief en laat daarmee belangrijke kansen liggen. Interessante content, uitnodigingen of nieuws, je nieuwsbrief is de belangrijkste boodschapper van je bedrijf. Hieronder vind je 7 tips om een succesvolle nieuwsbrief op te stellen.

1. Maak inschrijven makkelijk

Geef je klanten goede redenen om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Plaats een opvallende meld-je-aan-button op je webpagina en stuur achteraf goede follow-up mails waarin je bedankt voor de inschrijving. Maak het je lezers ook makkelijk om de gegevens achteraf nog te wijzigen of om zich uit te schrijven.

2. Definieer je doelgroep en durf scherpe keuzes te maken

Wie moet jouw nieuwsbrief lezen? Wie heeft iets aan jouw aanbod en zal zich aan jou of jouw product willen binden? Hoewel het tegennatuurlijk kan voelen, dien je jouw doelgroep zo exact mogelijk te bepalen en zelfs in te perken. Hoe exclusiever, unieker en gedifferentieerder je doelgroep, hoe groter jouw kans op succes. Je biedt jouw doelgroep immers exact datgene waar ze (onbewust) naar op zoek waren.

3. Vind relevante thema’s voor je nieuwsbrief

Natuurlijk wil je verkopen via je nieuwsbrief. Dat doe je het beste via klantenbinding. Engagement. Betrokkenheid. Verwen je lezer dus met mooie content:

  • Vak-en insider-informatie
  • Trends en branchenieuws
  • Nieuwe productfeatures
  • Uitnodigingen voor congressen, lezingen, beurzen
  • Challenges en quizzen

4. Een onweerstaanbare onderwerpregel

Er zijn tal van formules voor de perfecte onderwerpregel. Je komt een heel eind als de onderwerpregel minimaal deze 4 elementen bevat:

  • Kort (maximaal 60 tekens)
  • De belofte van een oplossing voor een probleem
  • Duidelijk en makkelijk te begrijpen
  • Relevante keywords voor je doelgroep

5. Scanbaar en overzichtelijk

Maak je nieuwsbrief scanbaar met koppen, subkoppen, lijstjes en bullets. Ook foto’s en filmpjes doen het perfect als ‘roomdividers’. Hoe overzichtelijker je nieuwsbrief, hoe beter.

6. Call To Action

Sluit je nieuwsbrief altijd af met een Call To Action (CTA). Hierin stel je een vraag, nodig je uit tot aanmelding voor een event of vraag je feedback op een product. Alles om je lezer tot interactie en daarmee binding te verleiden.

7. Uitbesteden houdt je scherp

Schrijft een ander jouw nieuwsbrief? Houd de briefing kort, maar zeer duidelijk. Wat is de doelgroep, wat wil je bereiken met je nieuwsbrief, wat is de tone of voice? Zorg ervoor dat de ander precies weet wat jij aan je lezers wil communiceren.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!