Skip to main content

7 tips voor efficiënte contentmarketing

Zonder enige twijfel is contentmarketing hét instrument voor marketeers in dit millennium en de weg naar succes is geplaveid met goede content. Het internet dijt alsmaar uit en dus worden bezoekers steeds kritischer. Hier volgen zeven tips om met relatief weinig moeite, toch goede content te schrijven voor een blogpost. Dit format is ook prima te gebruiken voor andersoortige teksten.

Zonder enige twijfel is contentmarketing hét instrument voor marketeers in dit millennium en de weg naar succes is geplaveid met goede content. Het internet dijt alsmaar uit en dus worden bezoekers steeds kritischer. Het aantal alternatieven voor uw content stijgt immers voortdurend en onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker. Daarnaast weten ook zoekmachines de menselijke bezoeker steeds beter te imiteren. De welbekende trucs om te scoren in de zoekmachines worden steeds vaker vervangen door de noodzaak van goede content, die in de eerste plaats gekenmerkt wordt door toegevoegde waarde. Tijd is echter schaars en hoe minder tijd en energie u aan een artikel hoeft te spenderen, hoe beter. Het schrijven van goede content hoeft echter niet bijzonder veel tijd te kosten.

Hier volgen zeven tips om met relatief weinig moeite, toch goede content te schrijven voor een blogpost. Dit format is ook prima te gebruiken voor andersoortige teksten.

1. Orden uw artikel als een lijst

Het zal iedereen opgevallen zijn dat veel blogposts lijsten bevatten. Zo ook deze blogpost. Lijsten zijn voor lezers én voor schrijvers een prettige manier van ordenen en besparen u om deze reden ook tijd. De lezer weet van tevoren dat hij de inhoud zal kunnen samenvatten in kernachtige punten en de schrijver heeft een perfecte leidraad voor zijn tekst en kan dus vlot schrijven, zonder steeds te moeten nadenken over de opbouw. Natuurlijk is daarmee niet iedere lijst op voorhand goed. De lijst moet een prikkelend onderwerp omvatten en zeker niet te eentonig of te lang zijn. Een lijst met bijvoorbeeld 50 punten nodigt vaak niet uit tot lezen.

2. Ondersteun instructies met beeldmateriaal

Duidelijke en zo mogelijk geïllustreerde instructies maken uw blogpost nóg aantrekkelijker Zeker wanneer u taaie materie behandelt. Onderdeel van toegevoegde waarde is iets bieden dat anderen niet bieden. Duidelijke illustraties en instructiefilmpjes zijn niet alleen zeer waardevol in het communiceren van een ingewikkelde boodschap, maar ook bieden veel anderen het niet. Op deze manier versterken geschreven content en beelden elkaar en neemt ook de kans toe dat de content gedeeld wordt. Denk er ook aan dat veel mensen op het web surfen met een bepaalde behoefte of een probleem in het achterhoofd. Wanneer uw bijdrage rijk geïllustreerd is, ziet de bezoeker in één oogopslag dat de kans groot is dat u hem biedt wat hij zoekt.

3. Maak gebruik van interviews en enquêtes

Mensen lezen altijd graag andermans mening. Zeker wanneer die andere persoon als een autoriteit geldt op het onderwerp van de tekst. Een expert kan bovendien een uniek inkijkje bieden in het onderwerp van de tekst. Dát is toegevoegde waarde. Elke tekst wordt bovendien sterker als meerdere experts aan het woord komen, bij voorkeur in een videofragment. Wanneer u kiest voor interviews met experts, zorg er dan altijd voor dat u voldoende experts aan het woord laat. Een andere keuze is het verwerken van de meningen van de bezoekers in een artikel. Dit kan door middel van een enquête of poll. De uitwisseling van meningen heeft op online bezoekers altijd een sterke aantrekkingskracht. Van meningen gaat bovendien sociale bewijskracht uit. Wanneer veel mensen iets vinden dan stijgt de kans dat een willekeurige bezoeker het daarmee eens zal zijn. Een valkuil bij het verwerken van interviews en polls in een artikel is de technologie. Zorg er altijd voor dat alles goed werkt. Bij technische fouten haken bezoekers snel af.

4. Stel beloningen in het vooruitzicht

Beloon bepaalde handelingen en stel prijzen in het vooruitzicht. Getuige het succes van diverse loterijen is de kans om iets te winnen altijd een goede manier om belangstelling, of in dit geval traffic, te genereren. Een voordeel voor u is dat het weinig moeite kost en dus bijzonder efficiënt is. Eigenlijk heeft u alleen een geschikte beloning nodig. Wel is het belangrijk dat deze beloning of prijs echt toegevoegde waarde heeft en interessant is voor bijna alle bezoekers. Een ander heikel punt is het creëren van voldoende exposure voor de prijs. Wie een prijs verloot, dient daar voldoende reclame voor te maken. Dat hoeft u niet per se zelf te doen. Sociale media lenen zich bij uitstek hiervoor en nemen u veel moeite uit handen. Nodig bestaande klanten en partners uit om mee te helpen door middel van shares en likes. Vergeet ook niet duidelijke voorwaarden en een sluitingstermijn te communiceren. Niemand zit op klagende bezoekers en dus negatieve exposure te wachten.

5. Schrijf een review

Zoals gezegd lezen bezoekers graag meningen. Daarom kunt u het artikel vormgeven als review op een ander artikel, gewijd aan hetzelfde onderwerp. Een meer beschouwende en gematigde toon is daarbij vaak het beste. Houd er rekening mee dat er onder uw bezoekers namelijk vertegenwoordigers van beide kampen in een discussie kunnen zijn. Door een middenpositie te kiezen en beide zijden van bruikbare informatie te voorzien, bedient u het grootst mogelijk publiek. Een beschouwende toon wordt doorgaans ook als betrouwbaarder ervaren.

6. Kies een controversieel onderwerp

Stel iets aan de kaak en kies een onverwachte invalshoek. Meningen zijn interessant en controverse trekt bezoekers aan. Er kleeft natuurlijk wel altijd een risico aan het aansnijden van een controversieel onderwerp. Discussies barsten los en zeker op het internet verlopen die lang niet altijd even hoffelijk. Wie een artikel schrijft op het scherpst van de snede moet natuurlijk wel goed voorbereid zijn. Zorg voor goede argumenten ter ondersteuning van uw mening en betrek zeker geen grote bedrijven of in uw branche bekende personen in negatieve zin bij uw artikel.

7. Maak optimaal gebruik van externe content

Het belang van links in het genereren van traffic mag bekend zijn, maar het verkrijgen ervan is in de praktijk vaak lastig. Schroom echter niet om zelf te linken naar externe content, bij voorkeur naar websites waarvan de kans bestaat dat zij op termijn naar u terug linken. Daarbij mag het lot natuurlijk best een handje geholpen worden. Wees proactief en leg contact met de beheerders van andere blogs en websites. Wie geeft, ontvangt vaak ook en het linken naar andermans content levert doorgaans positieve reacties op. U linkt natuurlijk niet alleen vanwege het leggen van contacten en het creëren van goodwill; de betreffende content moet natuurlijk wel écht toegevoegde waarde hebben voor uw artikel.

Illustratie: © momius – Fotolia.com


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!