Skip to main content

Al gehoord van de R.O.Q.-methode?

Het eerste kwartaal van het jaar is inmiddels verstreken en misschien is je inspiratie voor een nieuwe contentmarketingcampagne ver te zoeken. Gelukkig hebben wij voor jou dé oplossing gevonden en presenteren je daarom graag de R.O.Q.-methode voor contentmarketing. Het geheim van elke succesvolle contentmarketingstrategie heeft alles te maken met het kennen van je doelgroep. Volg daarom de volgende stappen van de R.O.Q.-methode zodat het je aan ideeën niet meer zal ontbreken.

 

Het eerste kwartaal van het jaar is inmiddels verstreken en misschien is je inspiratie voor een nieuwe contentmarketingcampagne ver te zoeken. Gelukkig hebben wij voor jou dé oplossing gevonden en presenteren je daarom graag de R.O.Q.-methode voor contentmarketing. Het geheim van elke succesvolle contentmarketingstrategie heeft alles te maken met het kennen van je doelgroep. Volg daarom de volgende stappen van de R.O.Q.-methode zodat het je aan ideeën niet meer zal ontbreken.

Onderzoek je doelgroep

De R staat voor ‘research’, of onderzoek in het Nederlands. Deze stap vergt veel inspanning, maar het is de moeite meer dan waard. Hoe beter jij je doelgroep kent en kennis hebt van hun online voorkeuren, des te beter je je contentmarketingcampagne daarop kunt afstemmen. Er zijn talrijke kanalen waardoor je meer kennis kunt vergaren over je doelgroep, maar de meest onthullende methode is gewoon het oude en vertrouwde sleutelwoordenonderzoek.

Typ eens een zoekwoord in Google in en ontdek welke suggesties automatisch tevoorschijn komen en je zoekwoord aanvullen. Het is daarnaast ook interessant om de resultaten van je zoekactie eens onder de loep te nemen, want dit helpt je om te bepalen welke soort content meerwaarde heeft voor je doelgroep. Worden er PDF’s en infographics hoog weergegeven in de zoekresultaten? Probeer je content daar dan ook op af te stemmen. Voor het verfijnen van de resultaten kun je diverse tools gebruiken, waaronder bijvoorbeeld buzzsumo.

Waarneming: wat zijn de laatste trends?

De O staat voor ‘observation’, oftewel waarneming. Trends komen en gaan, en dus is het een kunst op de hoogte te blijven van wat klanten als ‘hot’ ervaren. Bekijk social media platforms en ontdek waar je doelgroep interesse in heeft. Houd altijd de vinger aan de pols op fora en discussiesites, en neem de tijd om belangrijke figuren binnen jouw vakgebied beter te leren kennen.

Ook het dagelijkse kantoorleven kan een belangrijke eyeopener zijn en je inzicht bieden in de voorkeuren van de klanten. Houd een logboek bij met vragen die bestaande klanten en prospects je stellen in hun e-mails en telefoongesprekken, en gebruik het als springplank voor het lanceren van nieuwe ideeën voor het schrijven van content. Neem ten slotte ook nog een kijkje bij de concurrentie.

Vragen stellen

De Q staat voor ‘question’: stel vragen. Wees niet bang om klanten te vragen waar ze wel of niet van houden. Houd nauwlettend subtiele opmerkingen in e-mails in de gaten en vraag wat ze ermee bedoelen. Daarmee krijg je een helder beeld van wie je klanten zijn en wat ze van je diensten vinden, en jij kunt daarmee eventuele knowledge gaps vullen in je contentmarketingcampagne. Ontvangen je klanten een nieuwsbrief? Vraag dan gerust om feedback. Korte, eenvoudige enquêtes bieden je inzicht in de prestaties van je contentmarketingcampagne en de respons kan inspiratie vormen bij het bepalen van je strategie voor de toekomst.

Tot slot

Iedere succesvolle contentmarketingstrategie werd vooraf zorgvuldig gepland. Zodra je al je ideeën op papier hebt staan, moet je zorgen voor een duidelijke planning. Gebruik de kennis van je doelgroep om te bepalen wanneer ze online zijn en welke kanalen ze het meest bezoeken als ze informatie opzoeken. Dit maakt het voor jou eenvoudig om je marketingcampagne aan te passen en deze aan te sluiten op je doelgroep. Kortom, ga aan de slag met de R.O.Q.-methode en boek ook in 2016 online succes!


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!