Skip to main content

Amazon SEO: tips en trucs

Amazon is de grootste online marktplaats ter wereld, met meer dan 1,3 miljoen producten die dagelijks aan het platform worden toegevoegd. Tegenwoordig is Amazon ook beschikbaar in Nederland, dus er ligt een totaal nieuwe markt open. Wil je je product aan de man brengen op dit platform? Dan is het belangrijk om vanaf het begin de juiste technieken te gebruiken om je producten zichtbaar te maken. Kortom: je hebt speciale SEO technieken voor Amazon nodig. Hier ontdek je hoe Amazon verschillende producten op de website rangschikt en wat je kunt doen om hoger in de zoekresultaten te eindigen.

 

Het algoritme van Amazon

 

Voordat je producten gaat verkopen op Amazon, is het belangrijk om te weten hoe het algoritme werkt. Deze code bepaalt hoe je producten gerangschikt worden binnen de zoekresultaten. Het algoritme van Amazon is vergelijkbaar met dat van Google, al houdt dit algoritme ook rekening met je conversiepercentage. Hoeveel procent van de mensen die je advertentie zien, koopt je product? Des te beter je advertentie, des te hoger dit percentage zal zijn. Verkopers met een hoog conversiepercentage worden vervolgens weer hoger in de zoekresultaten getoond.

 

Voordat je bij die groep verkopers hoort, moet je product natuurlijk wel makkelijk vindbaar zijn. Het is dus belangrijk om voor een goede basis te zorgen door je advertenties helemaal SEO-proof te maken. Zo scoor je hoger in de zoekresultaten, worden je producten vaker verkocht en eindig je waarschijnlijk nog hoger in de lijst.

 

Tips voor Amazon SEO

 

Het is duidelijk waarom je in goede Amazon SEO moet investeren, maar hoe zorg je ervoor dat je advertenties aan alle eisen voldoen? Hier vind je een handig overzicht van zes tips waarmee je het meeste uit het algoritme van Amazon kunt halen.

 

De juiste zoekwoorden gebruiken

 

Het gebruik van populaire zoekwoorden is niet alleen belangrijk wanneer je hoog wilt scoren bij zoekmachines, zoals Google. Ook bij Amazon wordt het gebruik van de juiste zoekwoorden gewaardeerd door het algoritme. Vul je advertenties niet met talloze zoekwoorden die slechts deels aan je product zijn gerelateerd, maar focus je op de meest waardevolle zoekwoorden. Hoe weet je welke woorden je het beste kunt gebruiken? Je hoeft er gelukkig niet naar te gissen.

 

Verschillende websites hebben uitgebreide databases met zoekwoorden uit meer dan een miljard online advertenties. Maak gebruik van deze websites om inzicht te krijgen in welke zoekwoorden goed scoren. Welke termen worden gebruikt wanneer klanten op zoek zijn naar een product dat jij aanbiedt? Dankzij deze informatie kun je gericht adverteren aan de juiste doelgroep.

 

Duidelijke titels

 

Een goede advertentie op Amazon is niet compleet zonder een duidelijke, omschrijvende titel. Klanten moeten namelijk precies weten wat ze bij je kunnen kopen. Je wilt natuurlijk een breed publiek trekken met je advertenties, maar tegelijkertijd precies aanbieden waar klanten naar zoeken. Daarom is het belangrijk om meerdere elementen in je titels op te nemen, zoals:

 

  • Een duidelijke productomschrijving.
  • De afmetingen van het product.
  • De kleur van het product.
  • De merknaam.
  • Essentiële ingrediënten of materialen.

 

 

Dat is heel wat informatie, dus het vinden van de juiste titel vergt wat gepuzzel. Houd er wel rekening mee dat je de titel schrijft voor mensen en niet voor het algoritme. Zorg ervoor dat de tekst natuurlijk oogt en makkelijk leesbaar is.

 

Een herkenbare verkopersnaam

 

Je verkopersnaam wordt bij al je advertenties geplaatst, dus het is belangrijk om over deze naam na te denken. Het is prettig om een herkenbare en pakkende naam te hebben, maar vergeet niet dat de naam ook relevant moet zijn. Houd dus rekening met de producten die je verkoopt en zorg dat je verkopersnaam daarop aansluit. Zo help je het algoritme een handje.

 

Stel, je specialiseert je in de verkoop van T-shirts voor vrouwen. Je hebt de keuze uit de volgende twee verkopersnamen:

 

  • Trendy T-shirts voor vrouwen
  • T-shirt warenhuis

 

 

Beide namen maken duidelijk dat je T-shirts verkoopt, maar alleen de eerste benadrukt je specialisatie in vrouwenshirts. Dat maakt de eerste naam de betere keuze. Je target namelijk klanten die op zoek zijn naar vrouwenshirts en voorkomt dat geïnteresseerden in mannenshirts op je advertentie klikken. Zo bereik je precies de doelgroep die je voor ogen hebt, met een hoger conversiepercentage tot gevolg.

 

Gebruik pakkende zoekwoorden

 

Er zijn ook een aantal onzichtbare manieren om je ranking op Amazon te verbeteren. Naast de gebruikelijke zoekwoorden in je advertentie heb je ook de mogelijkheid om pakkende zoekwoorden te gebruiken. Maar wat houden deze keywords precies in?

 

Pakkende keywords zijn zoektermen die je aan je advertentie kunt toevoegen. Ze zijn vergelijkbaar met meta tags die je aan een afbeelding of webpagina toevoegt. De zoekwoorden geven het algoritme een duidelijker beeld van het product dat je verkoopt. Ze zijn niet zichtbaar voor bezoekers van Amazon en dus alleen bedoeld voor het algoritme. Bij het uitzoeken van de juiste pakkende zoekwoorden moet je rekening houden met een aantal zaken:

 

  • Je hebt vijf velden tot je beschikking.
  • Het maximale aantal karakters per veld is 50, inclusief spaties.
  • Komma’s tellen niet mee bij het totale aantal karakters.
  • Gebruik geen herhalende woorden.
  • Gebruik populaire termen en afkortingen.
  • Zorg voor variaties op populaire zoekwoorden.

 

 

Zorg voor goede leesbaarheid

 

Amazon bepaalt de SEO-ranking van je advertenties deels door naar de bezoektijd van gebruikers te kijken. Des te langer een bezoeker op de pagina van jouw advertentie blijft, des te beter. Het is daarom belangrijk om aandacht te besteden aan de presentatie van je advertentie, zodat bezoekers niet te snel afhaken.

 

Vermijd lange blokken tekst en houd het kort en krachtig. Benoem de belangrijkste kwaliteiten van je product in de eerste paar zinnen en maak gebruik van bullet points. Zorg ervoor dat bezoekers je tekst makkelijk kunnen scannen, zodat ze de informatie vinden die ze zoeken.

 

Maak je producten aantrekkelijk

 

Deze laatste tip heeft alles te maken met de relatie tussen de klant en verkoper. Het is natuurlijk simpel: een aantrekkelijk product wordt vaker verkocht. Zorg er daarom voor dat je je product op de best mogelijke manier presenteert. Houd daarbij rekening met de volgende zaken:

 

  • Voorzie je advertenties van high-definition productfoto’s.
  • Zorg voor competitieve prijzen.
  • Krijg en behoud een goede sterrenrating.
  • Benadruk wat jouw product uniek maakt. Waarom is het beter dan het product van concurrenten?

 

 

Conclusie

 

Wanneer je successen wilt behalen op Amazon zal je je advertenties moeten aanpassen aan het algoritme. Goede SEO zorgt ervoor dat je uiteindelijk hoger scoort in de zoekresultaten, met meer verkopen als resultaat. Je verbetert de prestaties van je advertenties door op zes zaken te letten:

 

Maak gebruik van relevante zoekwoorden en doe zoekwoordenonderzoek. Zorg voor duidelijke en omschrijvende titels en kies ook een relevante verkopersnaam. Vul relevante pakkende zoekwoorden in om het algoritme een handje te helpen. Vergeet niet om de leesbaarheid van je advertenties te controleren en presenteer je producten op een aantrekkelijke manier. Zo klim jij naar de top van Amazon!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!