Best Practice: 2 ½ contentmarketingideeën, deel 3
Social foto’s van IKEA, interessante afbeeldingen van Fast Company en griezelige foto’s van Nightmares Fear Factory: we bespreken ze in dit deel van onze serie over contentmarketing.
Social foto’s van IKEA, interessante afbeeldingen van Fast Company en griezelige foto’s van Nightmares Fear Factory: we bespreken ze in dit deel van onze serie over contentmarketing.
IKEA: meubels en marketing
Ook meubelhuis IKEA weet hoe men goede contentmarketing bedrijft. Het bedrijf, dat in 2013 naar eigen zeggen een omzet van 27,9 miljard euro had, ‘verpakt’ regelmatig ideeën en producten in kwaliteitscontent om ze zo aan te prijzen. Daarbij wordt lang niet altijd gebruikgemaakt van pagina’s in tijdschriften (zoals het magazine van IKEA zelf) of andere vormen van traditionele reclame, zo laat ook het volgende voorbeeld zien.
Bron: http://www.ikea.com/ms/de_DE/campaigns/services/kataloge_und_apps.html
Het contentmarketingidee: verbazen met kleine dingen
Al in 2009 had IKEA met een simpele Facebookactie groot succes. De meubelhandel plaatste op haar Facebookfansite meerdere foto’s van volledig ingerichte IKEA-showrooms en vroeg fans de individuele meubels te ‘taggen’ met de eigen persoonsnaam. Diegene die een bepaald meubel als eerste van zijn of haar eigen naam wist te voorzien, kreeg deze gratis naar huis opgestuurd.
Hoewel de actie strikt genomen tegen de richtlijnen van Facebook inging, lieten vele gebruikers berichten, likes en tags achter bij de foto’s. Hierdoor ontstond een sneeuwbaleffect, waardoor de foto’s steeds meer mensen bereikten. Uiteraard vroegen gebruikers dan ook binnen de kortste keren om meer foto’s. IKEA zelf verwerkte de campagne vervolgens in een video, om zo de reikwijdte nog verder te vergroten – tot ver buiten de grenzen van Facebook. Met een relatief gemakkelijke actie wist de winkel zo een groot marketingsucces te hebben.
Wat u kunt leren van deze campagne
Vaak is het niet nodig grote marketingcampagnes op te zetten. Probeer in plaats daarvan eens een kleinere actie te starten, zonder daarbij op innovatie in te leveren. Belangrijk daarbij blijft: probeer altijd het publiek te verbazen en lok interactie uit. Campagnes die om meer vragen dan “laat een bericht achter” of “like onze post” doen het vaak beter. Geef uw gebruikers een vrolijk gevoel, een gevoel van verbondenheid, en maak daarbij gebruik van een stukje competitie. Een klein doel kan vaak grote daden uitlokken.
Fast Company: buiten je eigen kader denken
Het Amerikaanse tijdschrift Fast Company ziet zichzelf als een toonaangevend mediamerk met een redactionele nadruk op techniek, design en business. Met hun content probeert het magazine de lezer te stimuleren nieuwe ideeën op te doen en out of the box te denken. Daarnaast hoopt het bedrijf aan te sporen tot dialoog. De website FastCompany.com biedt een verscheidenheid aan onderwerpen met doorlopend nieuwe artikelen. Er is dan ook reeds een hoop content te vinden, met vernieuwende perspectieven en een hoop creativiteit. Een goede basis voor uitstekende contentmarketing.
Het contentmarketingidee: pure infotainment
Een tijdschrift dat aan contentmarketing doet, kan dat überhaupt wel? Een goede vraag, want het doel van een tijdschrift is nog altijd om content te produceren voor eigen gebruik, niet om met content reclame te maken. Maar de content op FastCompany.com is goede reclame voor het tijdschrift zelf en ‘infotainment’ is en blijft nog altijd een goede contentmarketingstrategie.
Met de Infographic of the day bewijst het magazine elke dag weer met welke middelen de gebruiker kan worden geïnformeerd, zonder daarbij saai te zijn. Iedere dag verschijnt op de website een infographic, een visuele representatie van informatie, over een vernieuwend onderwerp – professioneel gemaakt en meestal voorzien van een uitleggende tekst. De onderwerpen zijn daarbij zeer uiteenlopend: van esoterische symbolen die terug te vinden zijn in user interfaces, tot de levensverwachtingen in verschillende landen. Met de afbeeldingen hoopt de redactie de lezer te inspireren, en dat lukt ze goed: de infographics hebben altijd honderden likes, tweets en reacties.
Wat u kunt leren van deze campagne
Twee belangrijke dingen kunnen worden geconcludeerd uit de infographics van Fast Company:
- Het geven van informatie hoeft absoluut niet saai te zijn. Bied uw gebruiker in plaats daarvan informatie en probeer ze tegelijkertijd te vermaken.
- Wees een pionier en zoek een eigen weg. Alleen op deze manier kunt u originele inhoud produceren die echt waardevol is voor uw lezer. Durf daarbij te schrijven over een nieuw of ongewoon onderwerp. Niets is zo saai als steeds over hetzelfde te moeten lezen.
Een extra contentmarketingtip
Bugs Bunny wist al dat lachen gezond is. Door te lachen worden namelijk hormonen aangemaakt die een goed gevoel geven. Omdat contentmarketing dat ook teweeg kan brengen, is onze contentmarketingtip deze keer: laat uw gebruikers lachen.
Bron: www.nightmaresfearfactory.com
Hoe u dat voor elkaar krijgt, laat de ‘Nightmares Fear Factory’ zien, een attractie in de buurt van de Niagarawatervallen in Ontario, Canada. De exploitanten van deze attractie verbinden griezelen en angst met lachen, waardoor de bezoeker positieve associaties ontwikkelen met de bezienswaardigheid, wat weer voor meer traffic naar de website zorgt.
De ‘Nightmares Fear Factory’ is een spookhuis waar bezoekers op het cruciale schrikmoment op foto’s en video’s worden vastgelegd. Dit audiovisuele materiaal wordt vervolgens op de website van het bedrijf en op Flickr geüpload. De huiveringwekkende resultaten variëren van grote stoere jongens die zich verschuilen achter hun vriendin, tot mensen met een hilarische gezichtsuitdrukking, die boekdelen spreekt. Na de schrik is er echter altijd grote opluchting, en bij het bekijken van de foto’s een hoop gelach. Zo zorgt men dus voor positieve gevoelens, tevreden gebruikers en bezoekers, en meer traffic naar de website.
Eerdere delen van onze serie over contentmarketing vindt u op onze blog.
geen reacties beschikbaar