Skip to main content

Betere teksten dankzij betere briefings

Veel van onze klanten zijn van mening dat het bestellen van content via Textbroker eenvoudig is en daar zijn we uiteraard erg blij mee! U plaatst een opdracht en binnen de kortste keren ontvangt u de klant-en-klare tekst in uw account. Hoe kunt u er in de toekomst voor zorgen dat de door u ontvangen teksten blijven voldoen aan uw verwachtingen? Zo stelt u goede briefings op.

Veel van onze klanten zijn van mening dat het bestellen van content via Textbroker eenvoudig is en daar zijn we uiteraard erg blij mee! U plaatst een opdracht en binnen de kortste keren ontvangt u de kant-en-klare tekst in uw account. Maar stelt u zich eens voor dat u een tekst nodig hebt, maar wanneer u de tekst van de copywriter binnenkrijgt, voldoet deze helaas toch niet aan uw verwachtingen. Jammer, want u had op een betere tekst gehoopt. Hoe kunt u er in de toekomst toch voor zorgen dat de door u ontvangen teksten wel voldoen aan uw vereisten en verwachtingen?

Het antwoord op deze vraag is gelukkig vrij eenvoudig: zorg ervoor dat u de auteur van een duidelijk opdrachtomschrijving voorziet. Bij Textbroker noemen deze omschrijving ook wel de briefing. Wat is een briefing precies en hoe moet deze eruit zien om er zeker van te zijn dat u een tekst goede tekst ontvangt?

Onderdelen van de briefing

Plaats uzelf in de schoenen van de auteur. Door een beknopte, maar duidelijke beschrijving te geven van wat u nodig hebt en zoekt, krijgt u sneller een goede tekst aangeleverd. De auteur heeft hier uiteraard de juiste informatie voor nodig. Verlies tegelijk niet uit het oog dat het slim is een briefing niet te lang te maken. Het schrijven van een echt succesvolle briefing is daarom een ware kunst. Met dit in het achterhoofd hopen we u met deze blog toch een beetje op weg te helpen.

Een aantal onderdelen mogen in een briefing simpelweg niet ontbreken.

  • Onderwerp: Waar moet de tekst over gaan? Dit zal de basis vormen voor de hele tekst.
  • Soort tekst: Gaat het om een blogpost, een productomschrijving of bijvoorbeeld een landingspagina?
  • Stijl en toon: Wie vormt de doelgroep en vanuit welk perspectief moet er geschreven worden; eerste persoon of derde persoon? Wenst u een formele of informele tekst?
  • Structuur: Hoeveel alinea’s dient de tekst te bevatten? Kiest u daarnaast voor H1-, H2- of H3-koppen en wenst u bijvoorbeeld een call to action? Dergelijke informatie kan weg worden gelaten, maar mocht u verwachtingen hebben, laat het dan weten!
  • Sleutelwoorden: Welke sleutelwoorden dienen er te worden gebruikt? Wat is de zoekwoorddichtheid en waar wilt u deze woorden terugzien in de tekst? SEO biedt altijd een meerwaarde.
  • Opmaak: Wilt u dat de auteur tussenkopjes gebruikt? Moet er gebruik worden gemaakt van strong-tags voor bepaalde woorden? Geef aan wat uw opmaakverwachtingen zijn.
  • Meta-tags: zijn meta-tags en meta-descriptions nodig?
  • De lezer aanspreken: Mag de lezer worden aangesproken en zo ja, is tutoyeren gewenst? Je, u of eigenlijk helemaal niet?
  • Overige instructies: Denk hierbij aan vragenstukken als hoe wilt u dat merknamen worden geschreven. Moeten getallen worden uitgeschreven? Wat mag verder door een auteur niet worden vergeten?

Briefingtemplates

Textbroker heeft een aantal briefingtemplates (sjablonen) waarvan u gebruik kunt maken. Deze standaard briefings helpen u bij het plaatsen van de juiste bestelling. Zo zijn er onder andere templates voor persberichten, productbeschrijvingen en blogberichten. Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn de templates voorzien van aanwijzingen en standaardzinnen die in de briefing kunnen worden gebruikt. Let wel op dat u de onnodige informatie, evenals de introductietekst, juist verwijdert uit de briefing. Deze delen van de briefing zullen de auteurs alleen maar in de war brengen, ze zijn immers niet van belang.

Wilt u geen gebruikmaken van een van de templates, dan vormt onze briefing generator een goed alternatief. Met deze generator kunt u gemakkelijk en snel een briefing opstellen die de nodig informatie bevat. Vul simpelweg de verschillende velden in en laat de tool een kant-en-klare briefing voor u opstellen. Kopieer deze briefing naar uw opdracht en de auteur kan aan de slag. De briefing generator vindt u hier.

Tot slot

Steeds vaker realiseren klanten zich dat het aangeleverd krijgen van een goede tekst niet altijd vanzelfsprekend is en dat een aantal zaken bij het plaatsen van de bestelling goed overwogen moeten worden. Veel van onze klanten hebben echter ook de ervaring dat als ze tekstschrijvers voorzien van goede instructies, dit tot de uitstekend resultaten leidt en zorgt voor een snelle afrondingen van de opdrachten. Zorg daarom dat de briefing uw wensen en eisen bevat, maar dat de briefing niet te lang of te (onnodig) complex wordt. Dit zal juist verwarring scheppen en zorgt ervoor dat auteurs de opdracht niet uitkiezen of dat bij het schrijven van de tekst belangrijke zaken worden vergeten. De balans ligt in het duidelijk uitleggen van uw wensen met daarin ruimte voor de creativiteit van een tekstschrijver.

Hoe beter de briefing, hoe beter de resultaten. Daarom geloven (en beloven) wij van Textbroker dat het absoluut de moeite waard is om te investeren in een goede briefing!


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!