Skip to main content

Click-Through Rate

Click-Through Rate: korte samenvatting

 

Click-Through Rate – ofwel CTR in het kort – is een belangrijke statistiek om prestaties te meten binnen de online marketing en het webdesign. Via CTR meet je het percentage gebruikers dat op een link klikt die ze voorgeschoteld hebben gekregen. CTR berekent de verhouding tussen het aantal gebruikers die op een bepaalde link klikken en het aantal gebruikers die de webpagina, reclame of e-mail bekijken waar de link naartoe leidt. We kunnen het ook zo zeggen: het gaat om de verhouding tussen kliks en daadwerkelijk bezoek.

Als KPI is de click-through rate bijzonder handig. Je kunt er de effectiviteit van online reclame campagnes mee beoordelen, zoals banner-ads of e-mail marketing campagnes. Over het algemeen geldt: hoe hoger de CTR, hoe effectiever de campagne was in het aanmoedigen van gebruikers om door te klikken. Een hoog CTR cijfer alléén biedt echter nog niet voldoende garantie op succes. Er komt meer bij kijken, zoals we hieronder zullen zien.

 

 

Click-Through Rate: de details

 

De click-through rate is een KPI (key performance indicator) die is ontworpen om het percentage ‘doorklikkers’ te traceren. Het wordt voornamelijk geassocieerd met het meten van de effectiviteit van online advertenties om daadwerkelijk kliks te genereren. Daarnaast kan de CTR ook nuttig zijn om het effect te analyseren van e-mailmarketing berichten, webpagina designs en sommige specifieke kenmerken op een webpagina, zoals Call To Action- knoppen.

Het click-through (doorklik) cijfer voor een specifieke link wordt uitgedrukt in een percentage. Een voorbeeld: 100 mensen krijgen een link te zien binnen een bepaald tijdsbestek. 5 van die mensen klikken op de link, dan wordt het percentage dus 5%.  De basisformule voor het berekenen van CTR is als volgt:

CTR = (totaal aantal kliks / totaal aantal bezoeken) x 100

De visie is over het algemeen dat een hoge CTR een indicatie geeft voor succes, of dat nu een online marketing campagne of een webdesign betreft. Met de focus op online marketing, kan CTR ook de relevantie voor het publiek aangeven, waarbij een hoge CTR veel relevantie voor de gebruiker laat zien. Bij een lage CTR sprak de link blijkbaar veel minder mensen aan. In die zin kun je een hoge CTR vergelijken met een goede Call To Action. Wordt er veel op geklikt, dan heb je de juiste snaar geraakt.

Toch blijft het lastig om de beoordelen wat een hoge CTR precies betekent. De percentages kunnen namelijk behoorlijk verschillen tussen bannerreclames, zoekmachine advertenties, Call To Actions op landingspagina’s en e-mailmarketing links. Bovendien zijn de CTR’s voor traditionele online advertenties gaandeweg flink gedaald, omdat gebruikers cynischer zijn geworden over reclame en gewend zijn geraakt aan het negeren van advertenties op webpagina’s.

Daarom is het handig om doorklik cijfers in een bepaalde context te plaatsen. Je kunt hiertoe vergelijkingen trekken met de cijfers van soortgelijke advertenties op soortgelijke plekken, of door de prestatie te vergelijken van verschillende advertenties op dezelfde webpagina(‘s). Bovendien kan de CTR statistiek essentieel zijn bij het uitvoeren van A/B testen op Call To Actions of op de tekst/ bewoording van een bepaalde zoekmachine advertentie.

De termen CTR en conversiecijfers worden vaak door elkaar gehaald, maar deze twee KPI’ s betekenen zeker iets anders. Een doorklikcijfer meet alleen de verhouding doorklikken op getoonde links, terwijl conversiecijfers de stap erná meten: hoeveel mensen zijn tot conversie overgegaan zoals het kopen van een product, registeren voor een account of bellen? Doorklikken wordt eerder gezien als een indicatie voor interesse, terwijl conversie pas plaatsvindt als de gebruikers volledig overtuigd zijn geraakt.

Terwijl CTR’ s zeer nuttig zijn voor marketeers en webdesigners, bieden ze ook veel waarde aan zoekmachines zoals Google. Zoekmachines verkopen immers advertentieruimte op basis van Pay-Per-Click. In andere woorden, hoe meer mensen er klikken op een advertentie, hoe meer inkomsten de zoekmachine genereert. Uit onderzoek blijkt overigens dat – in tegenstelling tot de mening van veel marketeers – een hoge CTR níét meetelt voor betere organische zoekresultaten of een hogere positie op de zoekresultatenpagina.

Toch is CTR als statistiek wel degelijk relevant voor het werkgebied van SEO (zoekmachine optimalisatie). Het kan marketeers namelijk helpen om te begrijpen hoe goed hun websites doorklikkers aantrekt vanaf de zoekresultatenpagina. Dit kan ook meehelpen om bewuste besluiten te nemen over bijvoorbeeld paginatitels en metabeschrijvingen.

Een resultaatstatistiek die erg lijkt op de CTR is de unique click-through rate, ofwel UCTR. Standaard meet een CTR het totaal aantal kliks, dus ook meerdere kliks van één en dezelfde gebruiker. Bij UCTR wordt fijnmaziger gemeten: elk individu wordt slechts één keer meegenomen in de optelsom. Klik je dus 6 keer op dezelfde link, telt de UCTR alleen de eerste keer mee voor de statistieken. Beide meetvormen zijn waardevol, maar UCTR geniet soms de voorkeur omdat het nog accurater de reikwijdte van gebruikersreacties kan weergeven.

 

 

De beperkingen van CTR

 

CTR kan waardevol zijn voor zowel marketeers als webdesigners, doordat het cijfer aangeeft in welke mate een link zorgt voor interesse.

Op basis hiervan kun je weloverwogen besluiten nemen over het ontwerp en de plaatsing van advertenties, de bewoording op een CTA of de content rond de link in kwestie. Ook is het een relatief eenvoudige KPI als het gaat om berekenen en traceren. Bovendien kun je CTR onderverdelen in click-through rate en unique click-through rate.

Toch bestaan er beperkingen bij deze statistiek. Voor marketeers en webdesigners is het belangrijk om te begrijpen wat een CTR niet kan meten en wat het je niet kan vertellen over gebruikersgedrag en -reacties.

De grootste beperking van CTR ligt hem misschien wel in het onvermogen om marketeers of webdesigners duidelijkheid te verschaffen of het doorklikken daadwerkelijk resulteerde in de gewenste gebruikersactie. Dit kan betekenen dat een advertentie enorm veel kliks heeft gegenereerd, maar volkomen faalde als het gaat om de volgende stap: klanten daadwerkelijk een product laten kopen, zich ergens voor laten aanmelden of inschrijven. Het is dus prima mogelijk om een hoge CTR te hebben en toch een slecht presterende advertentie.

Aan de andere kant zijn er voorbeelden waarbij een advertentie door een hoog aantal mensen is gezien, zoals als bij een zeer waardevol/ duur maar vrij algemeen zoekwoord. Dan komen er bijvoorbeeld veel mensen naar je website, hetgeen suggereert dat je advertentie goed presteert. Maar het aantal doorkliks blijft laag. Dan heb je in dit geval te maken met een lage CTR, terwijl de advertentie zelf wel een groot aantal extra bezoekers heeft aantrokken.

Een ander potentieel probleem met de click-through rate KPI is dat het een vrij spontane gebruikersrespons meet en ook nog beperkt blijft tot de fase van doorklikken. Een voorbeeld: het kan de verhouding meten tussen mensen die klikken op een Amazon advertentie op een website. Het kan echter niet meten hoeveel mensen de Amazon advertentie zien, doorgaan met waar ze mee bezig waren en later besluiten om alsnog zelf naar Amazon te gaan, omdat ze de advertentie zagen.

 

Conclusie

 

Marketeers en webdesigners besteden veel tijd aan het begrijpen van gebruikersgedrag, net als aan het effectief maken van hun werk. Click-through rate is een van de statistieken die beide beroepen gebruiken om prestaties te beoordelen. CTR kent zijn beperkingen, maar het blijft een waardevolle manier om de algemene interesse te beoordelen voor een reclamecampagne of de plaatsing en bewoording van een Call To Action. Bovendien kan het bijzonder nuttig zijn als vergelijkingstool.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!