Consequente uitvoering van een contentstrategie: leg alles zwart op wit vast
Wil je met een contentstrategie online succes hebben, dan is het een must om deze goed vast te leggen. Dat veronderstelt het Content Marketing Institute naar aanleiding van een onderzoek uit 2016. Ruim 53% van de ondervraagde marketeers beschouwt een gedocumenteerde aanpak als zeer effectief. Met als kanttekening dat slechts 32% aantoonbaar vastlegt wat, wanneer, waar, hoe en waarom ze content publiceren. Maar hoe pak je zo’n online strategie eigenlijk goed aan?
Het belang van een contentstrategie en een concreet plan
Een effectieve content marketing campagne kan niet zonder een helder plan. Maar deze tak van marketing is nog zo pril dat er nog nauwelijks gedegen routines of richtlijnen zijn opgesteld. Uit wat voor onderdelen zo’n strategie moet bestaan, hoe het dient te werken en vervolgens gerealiseerd en vooral geïntegreerd wordt in andere uitingen, het zijn allemaal elementen die veel bedrijven nog op ‘trial and error’ basis uitvinden.
Wel komen er steeds vaker terugkerende structuren bovendrijven waaruit experts richtlijnen destilleren. Deze ‘blueprints’ bieden bedrijven veel meer structuur om hun contentproductie efficiënter en effectiever in te richten. Een ding is duidelijk: voordat je ook maar één tekst, filmpje of complete post publiceert, is het verstandig eerst je contentstrategie te bepalen.
Hoe geef je nu je contentstrategie vorm? Waar begin je met marketing? Hoe krijg je het in Google? En wat neem je er allemaal in op? Voor iedereen die op zoek is naar een handig overzicht of een start wil maken met strategische content marketing hebben we de belangrijkste punten verzameld. Hieronder vind je stap voor stap wat je moet doen. Zo kom je hoger in zoekmachines als Google en is je website online beter vindbaar.
1. Content check en website analyse (op basis van SEO)
Maak een lijst van je huidige content en stel vast wat er mist.
- Ik heb een exact overzicht van mijn huidige content in zowel inhoud als structuur (onderwerpen, format, traffic, social signals, etc.).
- Ik analyseer op welke keywords mijn website word gerankt.
- Ik weet welke content welke doelgroep het beste bereikt.
- Ik concentreer mij op content die het beste mijn expertise weergeeft.
- Ik analyseer de content van mijn concurrenten.
2. Definitie van doelen en opzet basisstructuur van je contentstrategie
Maak een lijst van welke doelen je met je contentstrategie wilt bereiken.
- Ik kan mijn kernkwaliteiten vaststellen.
- Ik kan exact definiëren wat mijn content moet bereiken (KPI’s).
- Ik weet precies wie mijn doelgroep is.
- Ik weet precies hoe mijn content de bedrijfsdoelen ondersteunt.
- Ik kan opdrachten geven aan medewerkers die verantwoordelijk zijn (voor content productie, distributie, controle).
3. Content ontwikkeling, marketing en planning
Contentstrategie ontwikkeling
Plan je online contentstrategie van je website. Wat zijn de onderwerpen op je website? Hoe verloopt je content ontwikkeling? Wanneer ga je ze online publiceren? Hoe frequent zijn je publicaties? Met wie werk je hiervoor samen?
- Ik ontwikkel ideeën voor onderwerpen op basis van mijn competenties en de behoeften van mijn online doelgroep tijdens hun bezoek aan mijn website.
- Ik houd rekening met de bestaande content op mijn website.
- Ik analyseer keywords en trends rondom mijn onderwerpen.
- Ik ga na wie mogelijke partners of influencers kunnen zijn.
- Ik bepaal hoe de nieuwe content op mijn website wordt geïntegreerd (bijvoorbeeld via een menu, interne links of hub sites).
Planning van je contentstrategie
Stel een actueel redactie- en productieplan op voor je website en strategie.
- Ik rangschik ideeën binnen mijn strategie voor het ideale online format, voor ieder online device en het meest geschikte distributiekanaal (toon, doelgroep, etc.).
- Ik houd rekening met actuele evenementen (jaarlijks, per seizoen, incidenteel).
- Ik organiseer interne bronnen (beschikbaarheid voor het produceren en goedkeuren van content).
- Ik organiseer externe bronnen indien nodig (beschikbaarheid, kosten en looptijd).
- Ik plan mijn contentdistributie (wanneer wat op welk kanaal wordt geplaatst), zoals social media als Facebook.
4. Content creëren en marketing
Houd het redactie- en productieplan van je contentstrategie up-to-date.
- Ik creëer content en ik check: is het … uniek? specifiek voor de doelgroep? aantrekkelijk, onderhoudend en informatief? leesvriendelijk, goed gestructureerd en foutloos? SEO geoptimaliseerd voor zoekmachines? gepubliceerd op social media als Facebook?
- Ik neem contact op met geschikte influencers om mijn website content en informatie aan te bieden.
- Ik gebruik alle voor mij relevante kanalen (zoals Facebook), gebruikersgroepen en gebruikerstijden.
- Ik zorg ervoor dat mijn werk altijd door iemand anders wordt gecheckt en gecorrigeerd voordat ik het publiceer.
5. Monitoren van content en online controle
Registreer veranderingen en ontwikkelingen, en optimaliseer jouw marketing en processen.
- Ik bedenk nieuwe content voor mijn website.
- Ik bewerk regelmatig mijn bestaande content.
- Ik controleer regelmatig het succes van mijn online content aan de hand van mijn KPI’s.
- Ik gebruik social media (zoals Facebook), web monitoring en analyse tools (zoals Google Analytics).
- Ik houd een oog op iedere interactie met mijn content en reageer op feedback via social media en het web.
- Ik bekijk hoe hoog ik sta in zoekmachines als Google en probeer te bedenken hoe ik mijn SEO kan verbeteren.
Tot slot
Bekijk regelmatig ieder punt van je strategie opnieuw en pas je website content daarop aan. Leg de contentstrategie bovendien altijd vast in een geschreven document.
geen reacties beschikbaar