Skip to main content

Content & marketing voor lokale bedrijven

De term “content marketing” zoemt de laatste maanden nadrukkelijk rond binnen de SEO-wereld. Deskundigen schudden meewarig het hoofd bij de constatering dat content marketing een trend is. Zij stellen immers dat goede en nuttige content altijd al van groot belang was en dat deze vanzelfsprekend ook leidt tot een hoge positie in de zoekmachines.

De term “content marketing” zoemt de laatste maanden nadrukkelijk rond binnen de SEO-wereld. Deskundigen schudden meewarig het hoofd bij de constatering dat content marketing een trend is. Zij stellen immers dat goede en nuttige content altijd al van groot belang was en dat deze vanzelfsprekend ook leidt tot een hoge positie in de zoekmachines.

Dus wat is nou precies content marketing? Hoe kunnen lokale MKB’ers goede en succesvolle content produceren voor hun website? Wat is dat eigenlijk precies, goede content vanuit het perspectief van uw (lokale) klanten? Kunt u eigenlijk wel content leveren die meerwaarde heeft voor al uw bezoekers? Waar ligt precies het snijvlak tussen SEO en content marketing?

Goede content is relevante content

Laten we beginnen met een definitiebepaling van “goede content”. Het woord goed draagt immers nogal wat vaagheid en subjectiviteit in zich. Vertrekpunt bij het beantwoorden van deze vraag is altijd het perspectief van de consument, ofwel de bezoeker van uw website. Hij of zij is degene die online een zoektocht onderneemt naar bepaalde informatie of producten en vormt immers de doelgroep van uw content. Het antwoord op de vraag wat goede content is, is daarmee eigenlijk best eenvoudig: goede content is content die de informatiebehoefte van de bezoeker vervult, zijn probleem oplost en hem de mogelijkheid biedt om dieper op de materie in te gaan.

Men moet zich verplaatsen in de bezoeker, maar tegelijkertijd niet té specifiek worden. Hoe groter de groep voor wie de content interessant is, hoe relevanter de content is en hoe hoger de bezoekersaantallen zullen zijn. Belangrijk is om uzelf deze vraag te stellen:

Welke vragen stellen bezoekers zich bij een lokale zoekopdracht?

De vragen en zoekopdrachten van online consumenten zijn aan voortdurende verandering onderhevig en zijn ook de laatste jaren alles behalve constant geweest. Toch zijn vooral de volgende vragen relevant voor u:

• Telefoonnummer?
• Adres?
• Openingstijden?

Dit zijn niet noodzakelijkerwijs de vragen die online het meest gesteld worden, maar wel de vragen die voor u het meest relevant zijn. Deze vragen worden immers gesteld door consumenten met een hoge koopbereidheid en in hen wilt u vanzelfsprekend de meeste moeite investeren. Volgens onderzoek van Local Search Usage in 2012 vormen bovenstaande vragen twee derde van alle vragen die leven bij consumenten die een bedrijf zoeken op internet. Belangrijk is dat u het antwoord op deze vragen altijd prominent in beeld brengt en het liefst is deze in een oogopslag zichtbaar. Veel bedrijven stoppen adres- en contactinformatie weg aan de zij- of onderkant van een pagina. Erg jammer, want daar valt eenvoudig winst te behalen.

Nog veel te weinig is het perspectief van de consument leidend in het tonen van contactinformatie. Dat wordt nog veel te veel gezien als een formaliteit, waarbij er impliciet vanuit wordt gegaan dat de consument bereid is veel moeite te doen om te zoeken naar de juiste informatie. De concurrent, die wel overal zichtbaar is met zijn contactinformatie, is u dan te slim af.

Om belangrijke informatie goed in beeld te brengen bij de consument moet u zich zeker niet beperken tot uw eigen website. Goede plaatsen om te beginnen met het tonen van relevante informatie zijn internetportals (Startpagina bijvoorbeeld) en bedrijfsverzamelwebsites. Daarnaast is het gebruik van sociale media natuurlijk noodzakelijk. Met name het belang van dat laatste kan bijna niet genoeg benadrukt worden. Accounts op Twitter, Facebook en Google+ worden immers ook weergeven in de zoekresultaten van de zoekmachines. Zeker wanneer er specifiek op contactinformatie gezocht wordt en u die informatie prominent heeft gekoppeld aan uw accounts op sociale media.

Actuele contactinformatie moet over het gehele internet te vinden zijn. Dat is ook belangrijk voor uw algemene rangschikking in de zoekmachines. Regelmatige updates van content, bedrijfsaccounts op sociale media en vermeldingen op sociale media vormen, tezamen met de hierboven al aangestipte relevante content, een uitstekende basis voor hoge posities in de zoekmachines. Wanneer actuele gegevens ontbreken, dan beïnvloedt dat niet alleen uw positie op negatieve wijze, maar ook loopt u klanten mis die met u in contact proberen te komen.

Waarin zijn lokale zoekers geïnteresseerd?

Op bedrijfsverzamelwebsites en kanalen waar reviews te vinden zijn, zoekt bijna de helft van alle gebruikers naar een link naar de bedrijfswebsite. Een vergelijkbaar aantal consumenten is op zoek naar kaarten waarop uw bedrijf te vinden is. U kunt eenvoudig een kaart van Google Maps inbouwen en presenteren op uw bedrijfswebsite. Ongeveer een derde van de consumenten die lokaal zoeken, doet u een plezier met routebeschrijvingen vanuit naburige, grote plaatsen en markante punten, zoals bijvoorbeeld een centraal station.

Even zo groot is de belangstelling van bezoekers voor reviews, geschreven door andere klanten en online aanbiedingen die uitsluitend bedoeld zijn voor de bezoekers van de website van uw bedrijf. Daarbij is het altijd belangrijk om verschillende betaalmethoden aan te bieden wanneer op uw website daadwerkelijk iets gekocht kan worden. Een aanzienlijk deel van uw bezoekers weet dat te waarderen en u voorkomt afvloei van geïnteresseerde consumenten.

De volgende punten zouden dus prioriteit moeten krijgen op uw website:

• Contactinformatie;
• Routebeschrijving/kaart;
• Klantenbeoordelingen en reviews;
• Speciale aanbiedingen voor online bezoekers;
• Diverse betalingsmogelijkheden.

We hebben nu de vraag beantwoord welke informatie het belangrijkst en meest relevant is voor de website van een lokaal opererend bedrijf. De hierboven genoemde informatie moet altijd op duidelijke wijze naar voren komen en is het vertrekpunt van een strategie die leidt tot betere vindbaarheid voor lokale zoekers.

Een ander – deels overlappend – onderzoek van Search Engine Land toont aan dan er nog veel meer informatie is die online consumenten interessant vinden bij hun zoektocht naar lokale bedrijven.

Volgens Search Engine Land is dit de belangrijkste content die in ieder geval aanwezig moet zijn:

• Prijzen;
• Lijst van aangeboden diensten;
• Goed vindbare contactinformatie;
• Adresgegevens.

Iets minder belangrijk, maar nog steeds absoluut het vermelden waard:

• Routebeschrijvingen;
• Klantenreviews (citaten);
• Foto’s van het bedrijf;
• Een welkomstbericht;
• Links naar de sociale netwerksites van het bedrijf.

Al deze informatie moet natuurlijk omkaderd worden met een logische navigatie die in een oogopslag duidelijk maakt aan de bezoeker waar hij voor welke informatie moet zijn. Vertrekpunt op de meeste websites is de homepagina. Deze dient u verstandig te gebruiken. Een manier daarvoor is bijvoorbeeld het gebruik van teasers voor de inhoud van de rest van de site. De internetconsument is vluchtig en haakt gauw af. Door teasers met aantrekkelijke beelden te gebruiken kunt u bezoekers van uw homepage langer vasthouden en verleiden tot het bezoeken van andere pagina’s met relevante informatie. Maar hoe gaan we die onderliggende pagina’s eigenlijk inrichten?

Belangrijk is dat elke pagina in ieder geval een kader bevat met de belangrijkste algemene informatie, de contactinformatie in het bijzonder. Elke pagina op uw website kan immers de pagina zijn waarop de bezoeker binnenkomt. Wanneer een kader technisch niet mogelijk is, zult u op andere wijze de belangrijkste informatie moeten bieden. Wanneer u dat nalaat, zijn uw bezoekers snel verdwenen naar een concurrent die zijn informatie wel op aantrekkelijke wijze heeft uitgestald.

Goede content moet dus ook aantrekkelijk worden gepresenteerd. Bij het ontwerpen van websites voor het MKB dient daar terdege rekening mee te worden gehouden. Gedacht moet worden aan:

• Wat wordt de kleurstelling van mijn website?
• Welk lettertype gebruik ik?
• Hoe kan ik nog meer opvallen voor mijn bezoekers?
• Waar moet ik op letten bij het kiezen van beeldmateriaal?

Enkel wanneer over deze aspecten goed is nagedacht kunt u het maximale halen uit uw website. Het gaat hierbij niet alleen om geavanceerde, interactieve functies waarbij u nogal wat expertise nodig heeft, maar ook om hele fundamentele overwegingen. Dezelfde overwegingen die ook al vele decennia worden gemaakt bij offline reclame zoals drukwerk.

De afbeelding hierboven laat zien hoe een ideale landingspagina eruitziet. Veel succesvolle bedrijven met goede posities in de zoekmachine van Google hebben hun pagina’s op vergelijkbare wijze vormgegeven. Opvallend is de prioritering van de visuele inhoud van de pagina. De belangrijkste informatie zoals adresgegevens, contactinformatie en de openingstijden worden duidelijk zichtbaar bovenaan de pagina gepresenteerd. Vervolgens wordt alle informatie gegeven in volgorde van belang.

We kunnen natuurlijk ook de zaken omdraaien en uitgaan van het slechtst denkbare voorbeeld. Hier vindt u tien voorbeelden (in het Duits) van manieren om uw content op slechte wijze te presenteren aan uw bezoekers. Zo moet het dus niet.

Hoe zit het met content marketing?

De basis van content marketing hebben we hierboven beschreven: zorgen voor goede, relevante content, gebruikers komen binnen via de zoekmachines en nemen de getoonde informatie in zich op. Toch hebben de meeste lokaal georiënteerde bedrijven er nog maar weinig van geïmplementeerd op hun website. Dat is opvallend, want het vereist niet bijzonder veel tijd, moeite of kennis om in ieder geval een goede basis neer te zetten. Integendeel, het gaat juist om het presenteren van basale informatie op de juiste wijze. Precies zoals we hiervoor beschreven hebben. Om gerichte content marketing te kunnen toepassen is het doen van zoekwoordonderzoek een must.

Website content voor SEO optimalisatie: het vinden van de juiste zoekwoorden

Om ervoor te zorgen dat juist de consumenten die op zoek zijn naar de informatie en producten die op uw website worden aangeboden, ook daadwerkelijk bij u terechtkomen, moet de inhoud aansluiten op het zoekgedrag van de gebruikers. Daarvoor zijn een aantal laagdrempelige hulpmiddelen beschikbaar:

• Google AdWords, hulpprogramma voor zoekwoorden
• Google Suggest
• Google Trends
• Google “Verwante zoekopdrachten ”
• AdWords campagnes die tenminste een maand actief zijn
• Zoekacties in webcontrolling-tool

Met deze hulpmiddelen kunt u achter de zoekopdrachten komen die consumenten gebruiken in hun zoektocht naar uw product. Ideaal is het wanneer u voor alle belangrijke zoekwoorden of combinaties daarvan een aparte landingspagina heeft die in zijn geheel gaat over het onderwerp waarop de gebruiker gezocht heeft. Vanzelfsprekend is dat onderwerp dan ook iets waar uw bedrijf zich ook daadwerkelijk mee bezighoudt. Wie gebruikmaakt van deze tools komt vaak achter verrassende zoekwoorden waar u zelf niet direct aan gedacht zou hebben.

Eenmaal binnen dient u de bezoeker zo uitgebreid mogelijke en nuttige informatie te bieden die het onderwerp van alle mogelijke kanten belicht. Goede illustraties vormen een uitstekende – en soms noodzakelijke – aanvulling op tekst. Daarnaast dient de structuur in orde te zijn met kopjes, alinea’s en links naar verwante pagina’s.

Op een pagina die geoptimaliseerd is op één bepaald zoekwoord of zoekterm dient die term indien mogelijk te worden gebruikt op de volgende plaatsen:

• Titel van de pagina title
• Titel van de belangrijkste header h1
• De overige headers h2 en h3
• Headers in de sidebar en footers h4 t/m h6
• Tags bij afbeeldingen
• …en vanzelfsprekend ook voldoende in de bodytekst

De volgende zoekwoorden zouden als interessant naar voren kunnen komen uit een zoekwoordenonderzoek voor een kapsalon:

• Vrouwenkapsel (met stijl haar en krullend haar als onderliggende categorieën)
• Mannenkapsels
• Trendy kapsels
• Korte kapsels
• Halflange kapsels
• Lange kapsels
• Etc.

Nadat het zoekwoordenonderzoek gedaan is, is het zaak om uw website te structuren in lijn met de uitkomsten van dat onderzoek. Dat betekent dat de belangrijkste zoekwoorden hun eigen pagina hebben en vanuit de homepagina, middels aantrekkelijke teasers of opvallende navigatie, met één klik te bereiken zijn. Mannelijke bezoekers vinden dus direct op de homepagina een link naar de pagina “mannenkapsels”, welke voor hen relevant is. Mannen met lang haar zien dan direct weer een subkopje die voor hen interessant is, omdat die pagina weer een onderverdeling kent in relevante subcategorieën.

Hoe beter de bezoeker zich herkent in de aangeboden tekst en links op een website, hoe sneller hij geneigd is om dieper de website in te gaan en daarmee juist die content te vinden die nóg specifieker op hem gericht is. Daarmee stijgt geleidelijk de kans dat hij converteert van een bezoeker in een klant. Daarom is het ook zo belangrijk om ook op dieper gelegen pagina’s contactinformatie aan te bieden, aangezien zich daar de bezoekers bevinden die het dichtst tegen conversie aanzitten.

Het uitbreiden en optimaliseren van de relevante content op een website is een doorlopend proces dat nooit helemaal af is. Zoekopdrachten in Google zijn trendgevoelig en veranderen constant. Van alle maandelijkse zoektermen die in Google worden ingevoerd werd ongeveer de helft in de voorgaande maand geen enkele keer gebruikt. Daarom dient u zoektrends in de gaten te houden en nieuwe, populaire zoekopdrachten zo nodig een nieuwe pagina te geven.

Wat moet ik vermijden bij het creëren van content?

Er zijn ook zaken die uw posities in de zoekmachines sterk nadelig beïnvloeden en om die reden vermeden dienen te worden:

• Gekopieerde inhoud of dubbele content. Dit geldt ook voor content die ook elders op uw eigen website voorkomt. Zoekmachines weten welke content origineel is en welke gekopieerd.
• Overdreven frequent gebruik van zoekwoorden, ook wel “keyword stuffing” genoemd.
• Overbodige content die enkel bedoeld is om een zoekwoord in te verwerken.
• Omslachtige en onnodig lange teksten. De online consument is ongeduldig.

Zoekwoordoptimalisatie en zoekmachineoptimalisatie

Een gericht keyword-onderzoek zorgt ervoor dat de inhoud van uw webpagina’s daadwerkelijk overeenkomt met de zoekopdrachten waarmee de bezoeker er terechtgekomen is. Enkel content die A) gevonden wordt en B) gelezen wordt is goede content. Wanneer aan deze voorwaarden voldaan is, dan is het gevolg C) dat de zoekmachines uw content ook beter waarderen. Zij verspreiden immers graag content die relevant is voor de bezoekers die van hun diensten gebruikmaken.

Content marketing is meer dan alleen zoekwoordenonderzoek!

Uitgangspunt van gerichte content marketing is het creëren van content die bezoekers graag willen verspreiden. Het mooie is dat sociale media uw bezoekers en klanten hen ook daadwerkelijk die mogelijkheid bieden. Denk hierbij aan vermeldingen op Twitter, likes en shares op Facebook en Google+.

Zo raakt uw content bekend bij steeds meer online consumenten en zal Google de populariteit van uw naam en product erkennen en belonen met hogere posities. Wanneer bezoekers blijvend tevreden worden gesteld zal dat uw hoge positie in Google bestendigen. Dit wordt versterkt door andere websites die naar uw content gaan linken. De posities in Google zullen zo uiteindelijk stabiliseren.

Door regelmatig inhoudelijk sterke en relevante content te plaatsen, zullen andere websites naar uw pagina gaan linken. Dat heeft een sterk positief effect op uw ranking in Google. Het aantal inkomende links is namelijk een van de belangrijkste offsite criteria in de zoekmachineoptimalisatie.

Vereisten voor succesvolle content marketing

Een veelgebruikte en effectieve manier om content te verspreiden op het sociale web kan het onderhouden van een speciale sociale zone op uw website zijn. Te denken valt aan een wekelijkse blog of het plaatsen van nieuwsberichten waarop gereageerd kan worden. De content die in deze zone wordt geplaatst zal, mits van goede kwaliteit, snel worden gedeeld op het web.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat de inhoud ervan overeen moet komen met de kernactiviteit van het bedrijf. Zo zou een kapper een blog kunnen bijhouden over de nieuwste haartrends. Zo’n blog moet natuurlijk wel gaan leven en vereist dus enige creativiteit. Gebruik in dit voorbeeld humor en beroemdheden om het geheel te laten leven.

Voor een financieel adviseur zal een humoristische toon allicht minder geschikt zijn. Een serieuzere benadering ligt hier meer voor de hand. Ingewikkelde producten zoals verzekeringen en financiële producten lenen zich dan wel weer uitstekend voor het beantwoorden van vragen. Ga in een blog in op de vijf of tien meest gestelde vragen omtrent een bepaald product. Maak daarbij gebruik van verduidelijkende illustraties en handige links. Denk eraan, hoe meer toegevoegde waarde uw content heeft voor de gebruikers, hoe sneller deze online gedeeld zal worden. Ook zal het aantal toekomstige lezers van uw blogs toenemen.

Een cateringservice voor lunch, worstjes en frietjes zal niet eens uitgebreid zoekwoordenonderzoek hoeven doen. Het regelmatig plaatsen van hoogwaardige foto’s van het eten en de plaatsen en evenementen waar het wordt aangeboden, kan volstaan. Daarnaast kunt u zich hierover ook uitweiden in blogs. Vaak zeggen foto’s veel meer dan woorden.

Een ander leuk voorbeeld is het maken van een aansprekende infographic met daarin het aantal van een product dat nodig is om een bepaald aantal calorieën binnen te krijgen. Als dit aansprekend is, dan wordt het vaak sneller gedeeld op sociale netwerken in vergelijking tot lappen tekst met dezelfde boodschap.

Graag beantwoord ik ook een vraag die me onlangs weer werd gesteld op een lokale Google+ community die door mij beheerd wordt:

Hoe blijf je in een blog of in andere webcontent dicht bij de kern van je ondernemingsdoelstelling en voorkom je dat je inhoud presenteert die niet geloofwaardig is en daarmee averechts werkt?

Heel eenvoudig: in het begin weet je eigenlijk niets zeker. Een belangrijk vertrekpunt is de wensen en behoeften die leven bij de consument. Daar kunt u veel over te weten komen op sociale media. Wanneer iets veelvuldig onderwerp is van gesprek, dan zal een blog die over dat onderwerp gaat vermoedelijk ook beter in de smaak vallen dan wanneer u geheel de sprong in het diepe waagt en schrijft over iets dat u vooral zelf interessant of belangrijk vindt. Een klapper maken op sociale media lukt lang niet altijd en het is verstandig om voorzichtig te beginnen. Een gekke blog kan uw status onder bezoekers immers ook negatief beïnvloeden. Het is de kunst om een luisterend oor te hebben voor uw lezers en volgers en uw blog stukje bij beetje uit te bouwen.

Vooral wanneer het op de communicatie tussen mensen aankomt is geduld een schone zaak. Stel uzelf de vraag wanneer u voor het laatst content heeft toegevoegd aan een sociaal netwerk die in goede aarde viel en verspreid werd. Heeft u daar geen duidelijk antwoord op, dan kunt u zich beter eerst een tijdje op de vlakte houden en de behoeften en wensen van de gebruikers van het platform op u in laten werken. Zeker op sociale netwerken geldt dat het aanhoudend plaatsen van content met weinig toegevoegde waarde op termijn afbreuk doet aan uw reputatie en geloofwaardigheid. Veel bedrijven doen dat zonder het in de gaten te hebben, bijvoorbeeld door voortdurend te strooien met slecht vermomde en weinig creatieve reclameboodschappen via Facebook of Twitter.

Content marketing voor lezers, content marketing voor links of content marketing voor beide?

Idealiter verspreidt u content binnen een gebruikersgroep die deze content ook weer deelt door middel van links. Echter, aangezien niet alle gebruikers dat doen, draagt de distributie van uw content op sociale media bij aan een hogere mate van exposure.

Om ervoor te zorgen dat content ook daadwerkelijk gedeeld wordt en het bedrijf op sociale netwerken en naar de buitenwereld toe gepresenteerd wordt als dé autoriteit in hetgeen ze doen, dient de content aan bepaalde eisen te voldoen. Expertise, kwaliteit, relevantie en passie zijn de voornaamste kenmerken van dergelijke content.

Hoe kom ik met content marketing aan belangrijke links?

Een tweeledige strategie is perfect. U schrijft natuurlijk in de eerste plaats voor uw eigen doelgroep. U beoogt daarmee A) dat zij naar uw website gaan en daar eventueel uw product aanschaffen en B) dat zij de hoogwaardige content delen via sociale media. Aan de andere kant kan content ook gericht worden op het genereren van links. Denk bijvoorbeeld aan de bloggers en webmasters van andere websites die uw content kunnen overnemen of ernaar kunnen linken.

De content voor deze doelgroep is iets minder klantgericht en wat algemener. Kies in plaats daarvan voor een meer ludieke benadering. Leg iets ingewikkelds uit, schrijf over iets dat mensen altijd al wilden weten en maak daarbij gebruik van humor en interessante illustraties. Met name verhelderende infographics zijn al meer dan eens viral gegaan.

Voorbeelden zijn…  10 mythes over damestassen of een artikel met 12 vragen waar veel mensen altijd al het antwoord op wilden weten. Ook een leuke infographic met de kop “5 typische Nederlandse poetsgewoonten” werkt. Zoiets zorgt namelijk voor roering bij het leespubliek. Iedereen poetst weleens en zal zo’n artikel direct op zichzelf betrekken. Zoiets is spraakmakender dan inhoud die alleen is gericht tot degenen die momenteel op zoek zijn naar een tandarts in de buurt.

Wees niet bang om spraakmakend te zijn, bijvoorbeeld een leverancier van pc-hardware kan op provocerende wijze een groot publiek aanspreken. Kom met een infographic over de “15 meest voorkomende gezondheidsproblemen bij luie gamers”. Binnen no-time wordt een dergelijke graphic, met links en al, gedeeld op diverse populaire fora voor gamers die daarmee verzeild raken op de website van het bedrijf. Dát is content marketing.

Grappige, relevante, nuttige, provocerende of verrassende content in omloop brengen, links ontvangen en de exposure van het bedrijf vergroten via sociale netwerken, dat is waar het om draait. Herhaal dat proces om de zoveel tijd met nieuwe content en een succesformule is geboren!

Idealiter staat de inhoud niet haaks op de bedrijfsfilosofie, maar draagt deze op positieve wijze bij aan de reputatie van het bedrijf. Ook moet dergelijke content eenvoudig te verspreiden zijn. Een flash-animatie is om die reden bijvoorbeeld minder geschikt. Plaatjes, video’s en tekst zijn daarentegen ideaal.

Maximaal succes van een campagne wordt gewaarborgd door vooraf contacten op sociale netwerken te benaderen voor het delen van bepaalde content. Wanneer er reeds een reputatie is opgebouwd en een vertrouwensrelatie bestaat, zal dit bijna als vanzelfsprekend gebeuren.

Goede content , SEO & content marketing – conclusie:

We kunnen dus concluderen: goede content is content waar online consumenten naar op zoek zijn. Zoekmachineoptimalisatie en zoekwoordenonderzoek zorgen ervoor dat de inhoud ook daadwerkelijk gevonden wordt door consumenten. Gerichte content marketing zorgt ofwel voor goede exposure en zichtbaarheid op sociale media en verhoogt dus ook de populariteit, ofwel voor nuttige informatie voor de specifieke doelgroep van gebruikers van uw product.

Voordbeelden van dat laatste zijn een website over de jachtsport met foto’s van goede kwaliteit over de praktijk van de jacht die de lezer warm maken voor het aanschaffen van producten die daarmee te maken hebben. Of handige instructievideo’s die de bezitter van een bepaald type wasmachine helpt bij het verrichten van kleine reparaties of onderhoudshandelingen.

In beide gevallen beseft de consument, bewust of onbewust, dat de aanbieder veel meer moeite doet voor hem en beter zijn best doet voor de presentatie van zijn product. Men realiseert zich dat dergelijke service elders niet wordt aangeboden. Dit is content marketing zonder een gerichte campagnestrategie en is vooral bedoeld om de perceptuele waarde van het merk onder bestaande klanten te vergroten.

Wie denkt dat hij, zonder het gebruik van hoogwaardige content zoals nuttige filmpjes en fraaie afbeeldingen, een webwinkel kan runnen, zal grote problemen ondervinden. Hij is die ondernemer die zijn klanten op zijn website ontvangt met een bondige welkomstboodschap en verder niets. Hij vergeet dat zijn website een belangrijk verkooppunt is waar zijn concurrenten wel volop gebruik van maken.

Zonder complexe en gestructureerde content die op logische wijze geordend is, ondergebracht op diverse logisch ingedeelde subpagina’s, kunt u het niet winnen van uw concurrenten die dat al wel doen.

Wie zich richt op de voortdurende uitbouw van kwalitatieve en relevante content, gebracht op verrassende en originele wijze en die content deelt via sociale media, wie steeds met nieuwe informatie komt en er tegelijkertijd voor zorgt dat bestaande klanten tevreden zijn en een meerwaarde ondervinden van uw content, die zal merken dat klanten terugkeren en nieuwe klanten introduceren.
Sebastian Socha is SEO- en productontwikkelaar. Hij werkt als hoofd productmanagement & social media bij WinLocal GmbH in Frankfurt . Als expert in de lokale zoekmachineoptimalisatie schrijft hij in zijn blog vooral over Local SEO voor Google Places en Google Maps, maar ook over reviewmanagement en sociale media.

beeld: © Ben Chams – Fotolia.com


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!