Skip to main content

Content plaatsen op externe platformen: de voordelen en nadelen

Het publiceren van content op externe platformen wordt steeds populairder. Deze methode is geliefd bij online marketingexperts en dat is niet zonder reden, want het heeft talloze voordelen. Tegelijkertijd gaan er ook wat nadelen gepaard met het posten van content op externe platforms.

content plaatsen

Hoe werkt het?

Het internet is gevuld met verschillende blogplatforms die allemaal hun eigen specialiteit hebben. Zo zijn er platforms speciaal voor de zakelijke markt, energieverbruik, mode en nog veel meer. Op deze websites staat talloze content die met dat specifieke onderwerp te maken heeft. Het is mogelijk om eigen content op deze platforms te plaatsen voor marketingdoeleinden. Deze manier van content creëren wordt ook wel guest blogging genoemd.

Er zijn verschillende platforms die deze manier van werken hanteren. Zo kan gedacht worden aan LinkedIn Pulse en Tumblr, wat platforms zijn die enigszins op social media lijken. Daarnaast zijn er speciale marketingblogs aanwezig op het internet waar het mogelijk is om eigen content te plaatsen. Voor sommige websites is het alleen maar noodzakelijk om een eigen account aan te maken voordat er gepost kan worden. Andere blogs hanteren strengere regels, waarbij blogs aan bepaalde eisen moeten voldoen voordat ze geplaatst kunnen worden.

De voordelen

Er is natuurlijk een reden waarom guest blogging zo populair is geworden. Er zijn namelijk verschillende voordelen aan het schrijven en publiceren van een guest blog verbonden. Zo zorgt deze manier van werken voor meer bereik, is het eenvoudig en straalt het een bepaalde autoriteit uit.

Meer bereik

Het belangrijke voordeel van bekende blogplatforms is dat deze meestal een groot bereik hebben. Veel vaste bezoekers weten de weg naar de website te vinden en zullen daarom ook een geplaatste guest blog lezen. Al deze bezoekers worden vervolgens geattendeerd op het bedrijf of de persoon die deze blog geschreven heeft. Met guest blogging profiteer je dus van de vele personen die deze website dagelijks bezoeken.

Daarnaast hebben externe platforms meestal hun eigen database aan contacten. Deze gebruiken ze bijvoorbeeld voor het versturen van een nieuwsbrief. Een guest post kan ook worden opgenomen in deze nieuwsbrief, zodat potentiële klanten direct een relevante guest blog zien die aansluit op hun interesses. Deze directe manier van marketing zorgt ervoor dat een blog zo veel mogelijk lezers bereikt, waarschijnlijk veel meer dan een post op een eigen website zou bereiken.

Eenvoudig in gebruik

Het prettige van content publiceren op een extern platform is dat de website al helemaal is ingericht. Het is niet nodig om een eigen website op te zetten, een domein te registeren, deze op de juiste manier te configureren, een eigen nieuwsbrief samen te stellen en al deze technische zaken op orde te houden. Het enige wat aangeleverd moet worden is interessante content die aansluit op het onderwerp van de website. Guest blogging vereist geen technische kennis en is daarom toegankelijk voor vrijwel iedere ondernemer die op zoek is naar een moderne vorm van marketing.

Straalt autoriteit uit

Grote platforms waar guest posts op geplaatst mogen worden, hebben over het algemeen een grote autoriteit. Zo verzamelen ze talloze blogposts over één bepaald onderwerp, waardoor ze vrijwel alle relevante informatie op één plek gebundeld hebben. Lezers met een interesse in dit onderwerp zullen dus eerder op zoek gaan naar dit soort grote platforms. Wanneer een onderneming een guest blog op deze platforms plaatst, is het mogelijk om mee te liften op de autoriteit van het platform.

Daarnaast brengt deze autoriteit nog een voordeel met zich mee. Deze platforms worden namelijk niet alleen als autoriteiten gezien door lezers, maar ook door zoekmachines. Zo hecht Google veel waarde aan externe content op dit soort platforms. Des te vaker een website genoemd wordt op andere platforms, des te hoger deze website zal ranken op Google. Het plaatsen van een guest blog is dus ook een goede manier om de eigen website te promoten in Google.

De nadelen

Het is duidelijk dat het plaatsen van een guest blog met veel voordelen gepaard gaat. Het is vooral een goede methode om meer bereik te generen en om de eigen website hoger te laten ranken. Er zitten echter ook enkele nadelen aan deze manier van content plaatsen.

Minder profijt

Gaat een guest post op een extern platform viral? Dan heeft de schrijver van het artikel daar minder profijt van. Het is namelijk het platform dat alle extra views, likes en clicks krijgt en mogelijk ook een hogere ranking in zoekmachines genereert. Een viral blogpost op de eigen site is daarom meer waard dan een viral post op een extern platform.

Uiteraard valt er altijd wel wat profijt te halen wanneer een blogpost in populariteit groeit. Alle lezers van de post worden uiteindelijk toch gewezen op een bepaalde website of een specifiek product, waardoor de naamsbekendheid van het merk groeit.

Opvallen is niet mogelijk

Er zijn verschillende manieren om online content extra op te laten vallen, zoals het gebruik van een ander lettertype, het plaatsen van een CTA button of het speciaal targeten van een blog op een bepaalde doelgroep. Dit is allemaal niet mogelijk wanneer content geplaatst wordt op een extern platform. Het platform bepaalt namelijk zelf hoe de guest post eruit moet zien en heeft zijn eigen richtlijnen die gevolgd moeten worden. Het is dus moeilijk om content op te laten vallen tussen alle andere blogpost op een extern platform.

Beperkte inhoud

Niet alle blogplatforms stellen dezelfde eisen aan geplaatste content, maar deze eisen kunnen wel invloed hebben op de inhoud. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een platform alleen objectieve content accepteert. Dat betekent dat er geen expliciete reclame mag worden gemaakt voor een bedrijf of product. Het maken van promotionele content is in dat geval iets ingewikkelder, aangezien directe verwijzingen naar een merknaam niet zijn toegestaan.

Minder merkbekendheid

Het laatste nadeel ligt vooral bij de psychologie van de lezer. Mocht er een merknaam of product genoemd worden in een blog op een extern platform, dan zullen zij deze naam minder snel opslaan. Vooral de naam van het platform zal onthouden worden, aangezien de naam en het logo van het platform veel duidelijker aanwezig is op de website. Wie dus op zoek is naar duidelijke branding en zijn naam wil verspreiden via het internet, kan dat misschien niet het beste doen via content op externe platforms.

Conclusie

Content op externe platformen publiceren is een goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen en om een groter deel van de doelgroep te bereiken. Deze content kan ervoor zorgen dat een website een hogere ranking in Google krijgt en is bovendien een goede tactiek om meer autoriteit uit te stralen. Er zijn echter ook wat nadelen aan verbonden. Zo is op maat gemaakte marketing meestal niet mogelijk op deze platforms, aangezien ze een strikte structuur hanteren. Bovendien profiteert een guest blogger niet optimaal van het succes dat een guest post met zich meebrengt. Toch is het een eenvoudige en effectieve methode om meer bereik te genereren en dus een geschikte online marketingstrategie voor veel ondernemers.


Heb je goede content nodig?

Meld je nu kosteloos aan!


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!