Content optimaliseren voor rich snippets van Google
Voor eigenaren van een website is het belangrijk dat deze site hoog scoort bij Google. Dat betekent dat een hoge ranking essentieel is, maar ook dat het uiteindelijke zoekresultaat opvalt. Dit wordt sinds 2009 bereikt met rich snippets van Google. Dit zijn kleine toevoegingen die ervoor zorgen dat een zoekresultaat in het oog springt, wat uiteindelijk weer kan leiden tot meer bezoekers. Waar normale zoekresultaten alleen uit tekst bestaan, zorgt een rich snippet ervoor dat een resultaat wordt aangekleed met een afbeelding, video of ander opvallend element.
Over het algemeen is de Click-Through Rate (CTR) van zoekresultaten met rich snippets hoger. Het is dus aantoonbaar dat bezoekers geneigd zijn om sneller op deze rich snippets van Google te klikken. Aan de ene kant komt dit omdat het zoekresultaat meer opvalt, maar aan de andere kant geven de snippets ook meer relevante informatie aan de bezoeker. Zij weten dus sneller of ze zullen vinden wat ze zoeken op een bepaalde website. Hierdoor wordt er over het algemeen twintig tot dertig procent meer geklikt op een zoekresultaat met rich snippets.
Welke soorten rich snippets heeft Google?
Er zijn allerlei verschillende manieren waarop een zoekresultaat op kan vallen in Google. Verschillende soorten rich snippets hebben ook allemaal een ander doel. Ze geven namelijk allemaal andere informatie door.
Afbeeldingen
Afbeeldingen worden aan de linkerzijde van het zoekresultaat getoond. Dit is een kleine versie van een foto die op de website zelf te vinden is. Hierbij kan gedacht worden aan een afbeelding van een recept, maar ook aan een foto van een product dat verkocht wordt.
Sterren
Sommige zoekresultaten van Google worden voorzien van een review. Hierbij worden er sterren getoond die de ervaring van andere bezoekers weergeven. Deze reviews kunnen klantscores zijn van ieder type bedrijf.
Breadcrumbs
Deze vorm van rich snippets van Google toont aan wat de exacte locatie van een webpagina is. Hierdoor kan de bezoeker zien onder welke categorie een pagina valt, waardoor er meer context wordt gegeven. Hierbij kan gedacht worden aan een kruimelspoor zoals: “producten > categorie > elektronica > telefoons”.
Video’s
In het geval van video’s worden er vaak kleine stills gebruikt om de inhoud van de video mee weer te geven. Hierbij wordt ook aangegeven wie de video heeft geüpload en op welke datum dat is gedaan.
Evenementen
Evenementen kunnen in een lijst worden weergegeven dankzij de rich snippets van Google. Zo ziet iemand meteen op welke data er een concert wordt georganiseerd of welke films er op een bepaald moment draaien.
Producten
Productpagina’s kunnen met behulp van rich snippets nog duidelijker worden weergegeven. Zo bevat het zoekresultaat enkele specificaties van het product en natuurlijk de prijs.
Welke soorten rich snippets heeft Google?
Het is duidelijk dat rich snippets veel voordeel kunnen bieden voor websitebeheerders. Bezoekers krijgen meer relevante informatie en uiteindelijk zorgen deze snippets ook voor hogere bezoekersaantallen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe de rich snippets van Google aan een zoekresultaat kunnen worden toegevoegd. Dit is voor een groot deel een kwestie van geluk. Het is namelijk het algoritme van Google dat bepaalt welke zoekresultaten opvallend worden gemaakt met behulp van deze beeldende toevoegingen. Er zijn ook altijd maar twee tot drie zoekresultaten die van rich snippets worden voorzien. Zo heeft het gebruik van deze opvallende elementen daadwerkelijk effect, aangezien de rest van de resultaten sober is weergegeven.
Er zijn enkele manieren waarop websitebeheerders hun website geschikt kunnen maken voor rich snippets van Google. Hoe beter de website is ingespeeld op het gebruik van deze snippets, des te groter is de kans dat het algoritme deze website kiest om extra opvallend te maken. Het is daarom belangrijk om te weten waar het algoritme naar op zoek is. Vervolgens is het de bedoeling om de content van de website te optimaliseren. Rich snippets van Google hebben dus niet alleen maar met geluk te maken, maar ook met een goede en duidelijke inhoud.
Welke soorten rich snippets heeft Google?
Het optimaliseren voor rich snippets is niet altijd even concreet. Er zijn namelijk meerdere zaken waar rekening mee gehouden moet worden tijdens het ontwerpen van een website.
Goede SEO
Een goed startpunt om zoveel mogelijk uit de rich snippet tool te halen, is door de content op een website eerst SEO-proof te maken. Dit is namelijk de meest efficiënte manier om zo hoog mogelijk te ranken bij Google. Dat is weer een belangrijke voorwaarde om door het algoritme uitgekozen te worden om rich snippets te ontvangen. Goed gestructureerde teksten zijn dus een noodzaak. Hierbij is het belangrijk dat bezoekers van een website de informatie vinden die ze zoeken.
Bepaal wat relevant is
De volgende stap is om te bepalen welke rich snippets geschikt zijn voor de website. Is productinformatie relevant? Of is het juist belangrijk dat een recept wordt uitgelicht in Google? Door te weten welke soort informatie relevant is voor de snippet tool, is het mogelijk om de website gericht te optimaliseren.
Maak gebruik van gestructureerde gegevens
Iedere website bevat zoveel data, dat het voor Google vrijwel onmogelijk is om alle relevante informatie binnen een seconde te vinden. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van gestructureerde gegevens. Hierbij wordt belangrijke informatie als het ware gemarkeerd in de broncode van de website. Zo kan Google met één simpele scan de prijs van een product vinden of uitzoeken op welke datum een evenement plaatsvindt.
Bied de juiste informatie
De rich snippet tool van Google is altijd op zoek naar informatie. Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze informatie, is het belangrijk dat de content op de website compleet is. In het geval van een recept is het dus belangrijk dat er een foto, ingrediëntenlijst en bereidingsduur wordt aangegeven. Maar ook aanvullende informatie zoals het aantal calorieën, allergenen en eventuele reviews maken de content geschikter voor de rich snippets van Google.
Meld de website aan bij Google
Het is mogelijk om bij Google aan te geven dat een website met rich snippets wil worden weergegeven. Dit betekent niet dat dit automatisch gebeurt, maar zorgt er wel voor dat de kansen vergroten. Hierbij moet worden aangegeven om wat voor soort data het gaat en moeten er een aantal URL’s worden aangemeld die geoptimaliseerd zijn voor rich snippets.
Testen met een rich snippet tool
Het is duidelijk dat de wereld van rich snippets complex is. Daarom is het prettig om de content van een website te testen met behulp van een rich snippet tool. Deze snippet tools kunnen een kleine preview geven. Hierdoor is het zichtbaar of de juiste afbeelding wordt opgepakt door Google of dat de data überhaupt op de juiste manier is gestructureerd. Een snippet tool geeft dus inzicht in het eindresultaat en kan aantonen of de website op de juiste manier is geoptimaliseerd. Er zijn verschillende snippet tools te vinden op het internet. Zo heeft Google een eigen versie, maar zijn er ook complexere rich snippet tools van derden. Welke snippet tool er ook gebruikt wordt, hij biedt altijd extra inzicht.
geen reacties beschikbaar