Skip to main content

Contentstrategie

 

Wat is contentstrategie?

 

Een contentstrategie heeft alles te maken met het plannen, creëren en verspreiden van content. Het is een belangrijk onderdeel van content marketing, waarbij inhoudelijke teksten moeten zorgen voor meer klanten of bezoekers. Een essentieel doel van contentstrategie is het bereiken van de doelgroep. Dit kan worden gedaan door content te creëren die hen aanspreekt, bijvoorbeeld in de vorm van artikelen met informatie waar de lezer iets aan heeft. Door regelmatig goede content te produceren, wordt er een goede band gecreëerd tussen de lezer en het bedrijf dat de content uitgeeft. Hierdoor is het ook makkelijker om marketingboodschappen over te brengen.

Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat de juiste content de juiste lezer bereikt, en dat allemaal op het juiste moment. Daarom is het belangrijk dat de strategie een duidelijke structuur heeft. Er moet namelijk een secuur stappenplan worden gemaakt waarin wordt beschreven hoe een bepaalde boodschap het beste de doelgroep kan bereiken. Het is mogelijk om een geheel eigen model samen te stellen, maar er zijn ook enkele bekende methodes waarmee content marketing zo efficiënt mogelijk uitgevoerd kan worden. Het zijn deze modellen en methodes die ook wel contentstrategie genoemd worden.

 

Het piramidemodel

 

Een van de meest bekende modellen binnen de contentstrategie is het piramidemodel. Dat komt doordat dit model het beste visualiseert hoe content tot stand komt. Tegelijkertijd wordt ook het belangrijkste doel van content marketing voor ogen gehouden: het bereiken en binden van meer potentiële klanten. De piramide bestaat uit zes verschillende lagen.

1. Kernboodschap

Dit is het begin van iedere contentstrategie: wat is de boodschap die uitgedragen moet worden? Deze boodschap kan het beste verwoord worden in een korte en krachtige formulering, aangezien het de belangrijkste kern van de content moet zijn. Alle uitingen, artikelen en posts op social media moeten uiteindelijk op een bepaalde manier relateren aan deze kernboodschap.

2. Thema’s

Naar aanleiding van de kernboodschap, kunnen enkele thema’s worden ontwikkeld. Het is gebruikelijk om meestal één of twee thema’s te hebben waar tijdelijk alle focus op ligt. Deze kunnen vervolgens jaarlijks of ieder paar maanden veranderd worden. Deze thema’s zijn meestal een kleiner onderdeel van de kernboodschap. Alle content die wordt gecreëerd moet binnen een thema passen, zodat de content marketing een duidelijke lijn heeft.

3. Issue kalender

Bij de issue kalender wordt er nog verder toegespitst op een bepaald onderwerp. Een issue is namelijk een gebeurtenis of onderwerp dat weer te maken heeft met het thema. Zo is contentstrategie een issue binnen het thema content marketing. Met een lijst van verschillende issues is het gemakkelijker om originele en interessante content te ontwikkelen. Zo wordt er iedere keer een ander onderwerp aangesneden, maar heeft alle content wel te maken met hetzelfde thema. Bovendien helpt een issue agenda met het consequent posten van nieuwe content.

4. Campagnes

Het is niet alleen belangrijk om inhoud voor content te hebben. Deze content moet namelijk ook op een aansprekende manier verspreid worden. Daarom is het belangrijk om aan de campagne te denken. Hoe wordt een campagne opgezet? Door wie gaat de content voor de campagne geschreven worden? Wanneer wordt de campagne gelanceerd? Het is de moeite waard om een actieplan op te stellen waarin al deze punten aan bod komen. Hierdoor verloopt de campagne zo soepel mogelijk en wordt er niks over het hoofd gezien.

5. Kanalen

Er zijn tegenwoordig talloze kanalen waar content gedeeld kan worden. Er moet daarom een keuze gemaakt worden over welke kanalen de beste zijn voor bepaalde content. Hierbij kan gedacht worden aan een blog, social media, nieuwsartikelen of reclame. Meestal wordt er een mix van deze kanalen gebruikt. Het is daarbij belangrijk om in de gaten te houden welke content het beste tot zijn recht komt op ieder kanaal. Zo is een blog een goede plek voor een uitgebreid artikel, terwijl social media vooral geschikt is voor korte filmpjes of pakkende headlines.

6. Doelgroep

Naast de kernboodschap is dit misschien wel het belangrijkste onderdeel van de piramide. Het is namelijk essentieel om te bepalen wie de doelgroep gaat zijn. De inhoud, stijl en toon van de content moeten hier allemaal aan aangepast worden. Bovendien is het belangrijk om te bepalen hoe de doelgroep verschillende kanalen gebruikt. Uiteindelijk bepaalt de doelgroep dus voor een groot deel hoe de contentstrategie er inhoudelijk uit gaat zien. Daarom is het de moeite waard om de doelgroep altijd in het achterhoofd te houden tijdens het creëren van content.

 

Het belang van balans

 

Bij het opzetten van een contentstrategie zijn er in principe twee factoren waar rekening mee gehouden moet worden: de lezer en de robot. Goede content heeft een kwalitatieve inhoud te bieden. Dat betekent dat artikelen interessante informatie bevatten of juist vermakelijk zijn. Ook een prettige schrijfstijl en een goede structuur horen allemaal bij kwaliteiten die lezers waarderen. Door hier op te letten, wordt er content gecreëerd die ervoor zorgt dat lezers vaker terugkomen.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat content op kan vallen op het internet. Goede SEO is hier essentieel voor. Door een artikel op een bepaalde manier te structureren, door sleutelwoorden te gebruiken en door backlinks te plaatsen, kan een blogpost hoger ranken op Google. Dit zijn allemaal zaken waar het algoritme van Google goed op reageert. Toch is het van belang om de SEO niet leidend te laten zijn. Uiteindelijk wordt de content namelijk gelezen door echte mensen, waardoor goede leesbaarheid en een aansprekende inhoud het belangrijkste zijn.

 

Wanneer is een contentstrategie succesvol?

 

Voordat er een contentstrategie wordt opgesteld, is het de moeite waard om te bepalen wat het uiteindelijke doel is. Moet de content voor meer bezoekers op de website zorgen? Moet de content tot meer sales leiden? Of misschien is het doel vooral om meer naamsbekendheid te krijgen? Wanneer het succes van een strategie gemeten moet worden, is het belangrijk om te weten wat succes nu werkelijk is.

Er zijn verschillende manieren waarop bepaald kan worden hoe succesvol een contentstrategie is. Zo zijn cijfers over bezoekers en bezoekduur vaak via de portal van een website in te zien. Shares, likes en reacties kunnen met behulp van social media in kaart worden gebracht. Het effect van de content op sales kan achterhaald worden door klanten een korte vragenlijst te laten beantwoorden.

 

Conclusie

 

Een contentstrategie kan allerlei verschillende vormen aannemen. Toch hebben alle strategieën een aantal dingen met elkaar gemeen. Ze houden namelijk rekening met de doelgroep en met de kerngedachte die de content uit moet dragen. De makkelijkste manier om een goede en effectieve contentstrategie op te zetten, is door gebruik te maken van het piramidemodel. Zo wordt er stapsgewijs een op maat gemaakte strategie samengesteld waarmee de juiste doelen kunnen worden bereikt. Zo is het mogelijk om lezers te bereiken met content die hen aanspreekt en mogelijk ook activeert.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!