Social media- en contentstrategieën voor mkb’s en start-ups
Dankzij social media is laagdrempelige marketing steeds beter haalbaar voor alle mkb's en start-ups, zelfs met een klein budget. Het is echter lastig om te bepalen hoe social media het beste kan worden ingezet. Dat wordt eenvoudiger wanneer er een duidelijke contentstrategie wordt opgesteld.
Het gebruik van social media is tegenwoordig onmisbaar voor vrijwel ieder bedrijf, dus ook voor mkb marketing. Waar grote bedrijven meestal een specialistisch team in huis hebben voor hun content, is het voor mkb’s en start-ups soms wat lastiger om te bepalen hoe social media goed ingezet kan worden. Er moet speciale content gecreëerd worden voor verschillende platformen, maar wat houdt deze content in en wat is de beste manier om de lezer aan te spreken? Al deze vragen worden met behulp van een social media strategie beantwoord. Deze strategie zorgt ervoor dat sociale media met een duidelijk doel gebruikt worden. Alle content wordt met een bepaalde visie gemaakt, waardoor een bedrijf een duidelijke online identiteit kan creëren.
Het doel van een content strategie voor een mkb is dus om sturing te geven. Wanneer meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor het beheer van social media, weten zij allemaal wat er van hen verlangd wordt. Alle uitingen op social media vormen één geheel en de content die wordt gecreëerd past bij de visie en de identiteit van het bedrijf. Voordat een bedrijf dus met social media aan de slag gaat, is het belangrijk om een duidelijke strategie op te stellen.
Om een duidelijke en effectieve social media strategie op te stellen, is het belangrijk om een aantal vragen te beantwoorden:
Wie is de doelgroep?
Het bepalen van de doelgroep is de eerste essentiële stap in het gebruik van social media voor mkb’s. De doelgroep bepaalt namelijk voor een groot deel de invulling van de content. Heeft een mkb of start-up vooral een jonge doelgroep? Dan is het inspelen op huidige trends een goede manier om de content relevant te houden. Gaat het om een bedrijf dat vooral B2B diensten levert? Dan is er meer ruimte om vakjargon te gebruiken en om aan te haken op huidige ontwikkelingen binnen het werkveld.
Wat is het doel?
Alle content op social media heeft een bepaald doel. In de meeste gevallen zijn er zelfs meerdere doelen aan iedere post te koppelen. Een uitgebreid artikel dat de voor- en nadelen van verschillende producten uiteenzet, is voornamelijk informatief voor de lezer. Tegelijkertijd wordt dit artikel geplaatst in de hoop om meer verkopen te genereren. Daarnaast kan er ook content gemaakt worden met als doel het bereik te vergroten. Hierbij kan gedacht worden aan winacties of een oproep om reacties achter te laten. Voor het plaatsen van iedere post is het belangrijk om na te gaan wat het doel is, zodat er ook relevante links en call-to-actions aan de content kunnen worden toegevoegd.
Welke content past bij het bedrijf?
Social media voor start-ups ziet er niet altijd hetzelfde uit. Ieder bedrijf heeft namelijk zijn eigen identiteit en verkoopt andere diensten of producten. Deze identiteit heeft invloed op de content. Een interieurstylist zal voornamelijk beeldende content gebruiken om zijn of haar diensten aan te prijzen. Een advocatenkantoor moet het juist van de geschreven content hebben. Door contentstrategieën voor start-ups aan te passen aan de identiteit van het bedrijf, is het mogelijk om content te creëren die beter aansluit op de wensen van lezers en volgers op social media.
Welke stijl wordt er gebruikt?
Mkb marketing wordt een groter succes door een duidelijke huisstijl te voeren. Een vast logo, een duidelijk kleurpatroon en een eigen lettertype zorgen ervoor dat alle content van een bedrijf makkelijk herkenbaar is. Ook de toon van geschreven teksten moet een vaste stijl hebben. Jeugdig en vlot, of juist zakelijk en formeel? Deze stijl kan het beste worden aangepast aan de doelgroep.
Hoe vaak wordt er gepost?
Niet alleen de inhoud, toon en stijl van social media content moet vooraf worden bepaald. Ook de frequentie waarmee gepost wordt is een belangrijk onderdeel om vast te leggen in een social media strategie. Frequent posten zorgt namelijk voor meer interactie met volgers en vergroot bovendien het bereik.
Wanneer de basis voor een sociale media strategie is gecreëerd, is het vervolgens belangrijk om te weten hoe deze strategie het beste kan worden toegepast. Er zijn namelijk verschillende social media platformen die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben. Door content aan te passen aan het platform, is het mogelijk om een zo groot mogelijke impact te creëren. Welke social media mkb’s het beste kunnen gebruiken, is afhankelijk van de identiteit van het bedrijf, maar Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Pinterest horen sowieso bij de meest gebruikte platformen.
Facebook is een platform dat vooral om interactie draait. Dit medium is geschikt voor het delen van artikelen, maar ook foto’s en video’s kunnen worden gedeeld. Dat maakt het een goed allround platform, waardoor veel start-ups en mkb’s Facebook als een soort thuisbasis gebruiken. Content van andere platformen kan hier gedeeld en gelinkt worden voor een nog groter bereik.
Snel en behapbaar: dat is de content die op Twitter gedeeld wordt. Doordat het platform alleen korte berichten toestaat, is het niet de ideale plek om content te plaatsen met veel diepgang. Veel mkb’s en start-ups kiezen ervoor om Twitter in te schakelen als een deel van de klantenservice, waarbij vragen van klanten beantwoord worden.
Content op Instagram draait volledig om beelden. Foto’s en korte video’s staan hier centraal, waardoor Instagram een goed platform is om sfeerbeelden en productfoto’s te delen. Voor Instagram geldt: hoe mooier de foto’s, des te meer succes op het platform.
YouTube
Voor videocontent is YouTube de ideale plek. Hier kunnen video’s geüpload worden waarin producten worden uitgetest, maar het is ook mogelijk om de werkwijze van een bedrijf in videovorm vast te leggen. Op deze manier krijgen potentiële klanten meer inzicht in een bedrijf en worden ze voorzien van diepgaandere informatie.
Mkb’s en start-ups die zich bezighouden met food, lifestyle en design kunnen hun ei kwijt op Pinterest. Gebruikers van dit platform zijn op zoek naar inspirerende ideeën voor hun interieur, maar ook lekkere recepten of DIY-projecten hebben een plek op het platform. Ook hier kunnen bedrijven slim op inspelen door relevante content te creëren die de gebruiker aanspreekt.
Conclusie
Door een social media strategie op te stellen, is ieder mkb en iedere start-up in staat om social media op een nuttige manier in te zetten. Deze contentstrategie bepaalt de doelgroep, de inhoud van de content, het doel van de content, de stijl en de frequentie waarmee gepost wordt. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen op welke social media platformen deze content gepost wordt. Wanneer deze zaken allemaal duidelijk zijn vastgelegd, is het gebruik van social media een stuk eenvoudiger en een nuttig middel als onderdeel van mkb marketing.
Laat Textbroker je helpen met het opstellen en uitvoeren van de beste contentstrategie voor jouw bedrijf.
geen reacties beschikbaar