Corporate Storytelling
Het langdurige succes van storytelling laat zien dat deze manier van content marketing allang geen hype meer is. Want storytelling is veel meer dan alleen het vertellen van een ‘verhaaltje’. De storytelling methode leent zich uitstekend voor het marketen van producten en voor het verbeteren van je imago als bedrijf.
Maar wat is storytelling precies en welke specifieke methodes hebben bewezen bedrijven een boost te geven?
Wat is corporate storytelling?
Corporate storytelling is het overbrengen van het verhaal, de filosofie of de motivatie van werknemers van een onderneming. Ook de verhalen van klanten zelf kunnen een rol spelen. Bovendien onderscheidt corporate storytelling verscheidende doelgroepen, zoals:
- Klanten (B2C)
- Partners (B2B)
- Eigen personeel
- Het publiek
De kracht van corporate storytelling ligt in het onderscheidende vermogen ten opzichte van andere organisaties. Ieder bedrijf kent tenslotte een eigen historie, verhaal en imago. De concurrente is groot, vergelijkbare producten zijn overal. Juist daarom wordt het bedrijf zelf – en waar het voor staat – van steeds groter belang bij het koopmoment van klanten.
Waarom is storytelling zo efficiënt?
Onze hersens slaan graag en makkelijk verhalen op, veel beter dan droge feiten. Dus ook verhalen over een overneming blijven goed in je gedachten hangen. Precies zo werkt de techniek van storytelling: een stroom aan informatie, die droge feiten verbindt tot een vloeiend verhaal. Met een doel. Wat dat doel is? Het overbrengen van de boodschap.
Visual storytelling
Content marketing zet in op het overbrengen van content op alle beschikbare kanalen en via allerlei vormen van content: tekst, foto’s, video, graphics en podcasts.
Elk succesvol verhaal volgt in wezen dezelfde structuur: de held krijgt een conflict en lost dit op. Of, nog eenvoudiger:
- Held
- Conflict
- Oplossing
Een voorbeeld: Tom maakt zich zorgen over het milieu. Hij wordt er verdrietig van dat er zoveel spullen worden weggegooid. Samen met vrienden richt hij een bedrijf op met een app waarmee je gebruikte spullen kunt ruilen. De app wordt super succesvol. Steeds meer mensen gebruiken de app zodat ze niet meer zoveel weg hoeven te gooien.
Een heel simpel verhaal. Maar het gaat om de toon: hoe meer spanning en emotie erin verwerkt worden, hoe beter. Als er dan ook nog nuttige informatie voor de gebruiker bijkomt, heb je al perfecte storytelling te pakken. Want je vertelt niet alleen het verhaal van een onderneming maar prijst ook meteen hun product aan. En voor milieubewuste mensen biedt dit verhaal zeker meerwaarde. Zo werkt content marketing.
Simpel en emotioneel
Succesvolle corporate storytelling weet complexe problemen tot de kern terug te brengen. Hoe minder actors en handelingen, hoe eenvoudiger hoe beter. De vuistregel luidt:
Het verhaal is makkelijk te begrijpen, maar niet voorspelbaar.
Een goed ‘the end’ is altijd verrassend. Zo blijft het verhaal hangen: door eenvoud en emotie. Een werkelijk goed verhaal kun je altijd navertellen in een paar woorden!
Manipuleren: verboden?
In het tijdperk van overal verkrijgbare informatie worden klanten steeds gevoeliger: manipulatie is zó ontmaskerd. Daarom moet je boodschap helder zijn en de link met het verhaal van de onderneming moet duidelijk overkomen.
Natuurlijk heb je bij marketing altijd te maken met manipulatie (letterlijk: ‘heimelijke invloed’). Maar klanten weten inmiddels ook wel dat het allemaal om verkoop draait. Daarom is het de kunst om als bedrijf in je storytelling toch zo authentiek mogelijk over te komen.
Blijf authentiek
Goede corporate storytelling laat zien voor welke doelen, waarden en producten het bedrijf staat. Het verhaal past bij de onderneming: een authentieke story bindt klanten aan je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan verhalen die uit het leven gegrepen zijn.
Dat geldt trouwens ook voor de stijl: format, schrijfwijze en tone of voice moeten herkenbaar blijven. Dat neemt niet weg dat je als bedrijf prima af en toe met nieuwe vormen van storytelling kan experimenteren.
Vormen van storytelling
Welke boodschap wil je overbrengen? Heb je jouw boodschap al helder voordat je begint met contentcreatie, dan kan er eigenlijk niets meer misgaan. Er valt namelijk altijd wel iets te vertellen; je moet het alleen ontdekken.
Dit zijn interessante achtergronden voor goede corporatie storytelling:
- Welke visie stond aan de basis van de onderneming?
- Welke doelen zijn al bereikt, welke zijn nog een uitdaging?
- Waar liggen de wortels van het bedrijf?
- Hoe kwamen de medewerkers bij het bedrijf terecht? Welke prestaties hebben ze inmiddels geleverd? Wat is hun individuele bijdrage aan bedrijfssuccessen?
- Waar ligt de motivatie van de medewerkers?
- Hoe ontstaat eigenlijk een product?
Insight stories: wek nieuwsgierigheid
Altijd spannend: een kijkje achter de schermen nemen. Hoe ziet het kantoor eruit? Wat doen mensen in hun pauzes? Dit soort kleine human touches bindt klanten aan je bedrijf.
De kleinste dingen kunnen al bron voor stories worden en je boodschap overbrengen. Zoals het verhaal van de medewerkers die samen hebben gespaard voor een nieuw koffiezetapparaat. Nu is er genoeg geld bij elkaar gelegd en wordt het oude apparaat weggedaan.
- Het bedrijfsverhaal: wat heeft het oude koffiezetapparaat allemaal meegemaakt? Is het wellicht een veelvuldig opgekalefaterd overblijfsel uit het prille begin van de onderneming?
- Hoe wordt het oude apparaat weggedaan? Via recycling? Als cadeau aan een andere organisatie? Is er iemand blij met de machine die het nog prima doet? Aan dit soort kapstukken kun je perfect bedrijfswaarden ophangen.
- Wie drinkt er eigenlijk koffie en welke medewerkers hebben liever thee op hun bureau staan? Dat lijken triviale zaken, maar mensen vinden dit soort alledaagse dingen juist interessant.
Hands on: 10 tips waarmee Corporate Storytelling altijd lukt
Met deze tips wordt het een stuk makkelijker om op ideeën te komen voor bedrijfsverhalen en ze te communiceren:
1) Waarom is jouw onderneming zo belangrijk? Lost het een bepaald probleem op of maakt het het leven een stukje makkelijker? Verspreid je boodschap!
2) Oriënteer je via ‘is’ en ‘zou moeten zijn’: hoe ziet de wereld eruit? Hoe zou de wereld beter kunnen worden? Wat doet jouw bedrijf daarvoor?
3) Zoek naar de kern van het bepaald probleem en maak duidelijk hoe jouw bedrijf dat probleem oplost.
4) Spreek zo mogelijk alle zintuigen aan, zodat het verhaal in herinnering blijft: tekst, beeld, video.
5) Feiten of emoties? Beiden zijn belangrijk. Optimaal is het verpakken van feiten in emoties.
6) Juist bij producten met plenty concurrentie moet je zien te ontdekken wat jouw bedrijf onderscheidt van andere organisaties. Want alleen dat telt dan nog voor klanten op het moment van de aankoop.
7) Blijf altijd menselijk in je verhalen. Pas dus op met overdrijven en vermijd het kopiëren van anderen. Gebruikers voelen het meteen als je niet ‘echt’ bent.
8) Laat jouw klanten deel uitmaken van je verhaal – niet alleen met een share-button. Nodig ze uit om zelf soortgelijke verhalen te vertellen.
9) Betreed eens een ongebaand pad. Je valt veel meer op met nieuwe verhalen en nieuwe manieren van vertellen.
10) Houd het kort en bondig. Een verhaal wordt alleen flink verspreid als het makkelijk doorverteld kan worden.
Conclusie
Corporate storytelling helpt jouw onderneming om klanten en partners aan zich te binden. Er zijn ontelbare verhalen over je bedrijf te vertellen via een keur aan methodes. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze de emoties van de gebruikers aanwakkeren. Het gaat eigenlijk altijd om het ‘waarom’ van je bedrijf. En last but zeker not least: een goed corporate verhaal blijft hangen en zal zich altijd terugbetalen.