Skip to main content

Dé 11 beste tools voor marketing?

Dé 11 beste tools voor marketing?

Marketing gaat traditioneel over het verkopen van diensten of producten. Dat kunnen moderne marketeers allang niet meer zonder big data, want feit blijft: meten is weten. Personalisatie en een authentiek gevoel bij je bedrijf spelen daarnaast een steeds grotere rol binnen marketing. In deze post laten je we zien welke 10 tools een absolute must-have blijken om te weten wat er bij je doelgroep speelt en hoe je jouw product nog beter in de markt kunt zetten.

 

Analyse

1. Alexa: wat doet je concurrent?

Bijna niemand heeft een uniek product in de markt. Daarom is het goed om je concurrentie goed in de gaten te houden. Daar helpt Alexa je bij: deze tool rangschikt het verkeer bij je concurrenten, maar kan ook concurrentie traceren waar jij je nog niet bewust van was. Alexa laat je zien wat zij goed of beter doen dan jij en je krijgt advies over hoe jouw concurrentie te verslaan. Deze Alexa tool mag je de eerste week gratis uitproberen.

 

2. Wil de klant A of B? Targets personaliseren

Het doel van marketing is natuurlijk om te iets verkopen. Wil je weten of je klant een voorkeur heeft voor A of B? Dan is de Convert A/B testtool het ideale hulpmiddel. Convert is een gebruiksvriendelijke en zeer betaalbare optimalisatietool. De tool helpt je om te personaliseren. Wil je meer overtuigingskracht naar je klanten krijgen, dan kun je met Convert specifieke pagina’s koppelen aan exact de doelgroep die jij wil bereiken (geo-marketing).

 

3. Yoast: de perfecte SEO plug-in

Yoast is en blijft de allerbeste tool om je websites te helpen optimaliseren voor Google en andere zoekmachines. Deze plug-in voor WordPress maakt in één oogopslag duidelijk wat je nog moet verbeteren: van leesbaarheid tot het aantal (zoek)woorden. Yoast is zeer gebruiksvriendelijk en leidt je vanzelf door alle stappen heen die je moet zetten om je website SEO- proof te krijgen.

 

4. YouTube Analytics: kijken vrouwen anders dan mannen?

Dé analyse tool om kijkgedrag van gebruikers te analyseren is YouTube Analytics. Met deze tool kun zeer gedetailleerde real-time query’s uitvoeren waarmee je specifieke rapporten kunnen genereren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe vaak zijn jouw video’s bekeken binnen hoeveel tijd en in welke gebieden?
  • Hoe lang is er naar de video gekeken (per keer/gemiddeld)?
  • Wat zijn de kijkresultaten bij vrouwen tussen de 25 en 34 jaar?
  • Welke kijkverschillen zijn er in de landen die voor jouw bedrijf van belang zijn?

 

5. Crystal-app: kennismaking avant la lettre

Wat zeg je als verkoper tegen iemand die je voor het eerst ontmoet? Dat kan in ‘real life’ al lastig zijn. Wil je iets verkopen, dan is het een goed idee om van tevoren al een beetje weten met wie je te maken hebt voordat je in gesprek gaat. De Crystal-app analyseert via openbare gegevens ieders unieke persoonlijkheid en geeft je aan de hand daarvan handvaten voor communicatie. Je komt zelfs te weten hoe een persoon wil worden aangesproken en wat je realistisch gezien kunt verwachten van je nieuwe relatie met deze persoon. Dat maakt Crystal de beste app om je (marketing)gesprekken voor te bereiden.

 

6. Google Tag Manager: begrijp het websitegedrag van je bezoekers

Google Tag Manager is een tool waarmee je ook Google Analytics en andere tools zoals AdWords kunt toevoegen. De tool geeft je diepte-inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. Hoe ver scrollen ze door naar beneden? Bezoeken ze ook subpagina’s en zo ja welke? Deze tool is vooral handig voor websites die veel content hebben staan, want je meet ermee welke content goed wordt bezocht en welke je nog moet optimaliseren.

 

7. Google Trends: trendwatcher voor zoekwoorden

Google Trends is de meest inzichtelijke en brede trendwatcher voor zoekwoorden die nog gratis is te gebruiken. Deze tool geeft op basis van zoekresultaten van gebruikers aan hoe vaak naar een bepaalde term is gezocht en wat de verhouding is tot andere zoekwoorden. Google Trends neemt hierbij andere talen én verschillende werelddelen mee. Dat maakt deze tool zo handig: je monitort er niet alleen ontwikkelingen in keywords mee maar ook welke trends er spelen bij de verschillende bevolkingen.

 

Social en delen

8. Sympathiek om shares vragen: Pay With A Tweet

Wil je een groter bereik krijgen? Maak dan gebruik van het feit dat consumenten altijd warmlopen voor gratis dingen. Als je waardevolle informatie te delen hebt, kun je via Pay With A Tweet aan klanten vragen om je hiervoor te belonen door te tweeten over jouw informatie. Pay With A Tweet geeft jouw volgers direct toegang tot jouw waardevolle content, nadat ze er iets over hebben gepost op hun social media.

9. Verhoog je autoriteit met je eigen Wikipedia

Niet veel bedrijven maken er gebruik van: een eigen wiki aanmaken op Wikipedia. Wikipedia biedt jouw dus geweldige kansen om een autoriteit te worden op jouw vakgebied, want Wikipedia heeft nog steeds een hoge status en is de go-to-place voor informatie op allerlei gebieden. Deel jouw kennis op een wiki en jouw organisatie krijgt direct een hogere status als ‘thought leader’.

 

Beeld

10. Piktochart: ontwerp je eigen infographics

‘Show, don’t tell’: goede afbeeldingen of infographics zijn onmisbaar op je website of blog. Met Piktochart omzeil je het inhuren van een prijzige expert op het gebied van beeldcreatie. De tool leidt je stap voor stap eenvoudig door het proces van infographic creatie. Het resultaat zijn kwalitatief hoogwaardige en duidelijke afbeeldingen.

11. Unsplash: gratis foto’s van hoge kwaliteit

Geen enkele webshop of blog kan zonder goede foto’s. Wil je jouw doelgroep overtuigen met prachtige beeld, maar heb je geen budget voor dure fotowebsites zoals Getty of Shutterstock? Unsplash biedt geweldige foto’s die je compleet gratis mag gebruiken voor alle doeleinden. Je kunt zoeken op tal van onderwerpen en de kwaliteit van de foto’s is uitstekend.

 

Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.

Direct de juiste auteur vinden


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!