Skip to main content

De beste tools voor keywordonderzoek

Een hoop oude sleutels

Heb je het over Search Engine Optimization, dan kun je niet om keywords heen. De naam zegt het al: deze woorden zijn de sleutel naar jouw online succes. Het grote probleem met keywords is dat het een constante zoektocht is om de juiste woorden te vinden voor jouw content en doelgroep.

Het lastige is dat de richtlijnen voor SEO constant veranderen. Daarnaast is je intuïtie niet altijd de beste raadgever wanneer je de juiste keywords zoekt. Sommige keywords lijken logisch, maar worden in de praktijk nauwelijks gebruikt. Het is daarom belangrijk om niet alleen naar de inhoud van je website te kijken, maar ook naar zoektrends en voorkeuren van internetgebruikers.

Wil je zeker weten dat je de juiste keywords voor jouw content gebruikt? Dan zijn speciale keywordtools een goed hulpmiddel. Hier lees je niet alleen waarom zoekwoorden zo belangrijk zijn, maar ook welke tools je het beste helpen met het vinden van de juiste keywords.

 

Het belang van keywords

 

De afgelopen jaren hameren marketingspecialisten steeds meer op persoonlijke marketing. Content moet lezers direct aanspreken door relevante en waardevolle informatie te bieden. Het is daarom belangrijk om je doelgroep door en door te kennen, maar dat is niet alles. Het belang van keywords mag nog altijd niet vergeten worden. Deze woorden stellen je namelijk in staat om je publiek daadwerkelijk te bereiken. Zonder de juiste zoekwoorden krijgt je content niet het publiek dat het verdient.

Het lastige is dat het vinden van geschikte keywords niet altijd even makkelijk is. Uit onderzoek blijkt dat 92,42% van alle zoekwoorden minder dan tien zoekopdrachten per maand krijgt. De samenstelling van de keywords lijkt daar geen rol in te spelen. Sommige zoektermen van één tot twee woorden presteren uitzonderlijk goed met meer dan 10.000 zoekopdrachten per maand, terwijl andere keywords van dezelfde lengte nauwelijks clicks genereren. Hoe is dit mogelijk? Bij keywords gaat het om inhoud en niet om de vorm.

 

Een veranderend digitaal landschap

 

Relevantie is essentieel wanneer je de juiste keywords wilt vaststellen. Je kunt deze woorden zien als een graadmeter voor wat je publiek belangrijk vindt. Op welke termen zij zoeken, geeft aan waar zij behoefte aan hebben. Deze behoeftes blijven veranderen, waardoor ook je keywordgebruik constant moet worden aangepast. De huidige coronacrisis is daar een goed voorbeeld van. Normaal gesproken maakten de volgende zoekwoorden een belangrijk deel uit van je keywordcampagne:

 

  • Plaatsnaam en regio.

 

  • Diensten en producten.

 

  • Algemene termen zoals professioneel, betrouwbaar, gecertificeerd.

 

Tegenwoordig is daar een hele nieuwe categorie bijgekomen. Veel klanten zijn op zoek naar bedrijven die veilig, hygiënisch en coronaproof werken. Het spreekt dus voor zich dat deze zoektermen vaker gebruikt worden. Ook termen zoals ‘online consult’ en ‘winkelafspraak’ zijn belangrijker geworden tijdens deze crisis. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van dit soort veranderingen, zodat je direct je keywordstrategie aan kunt passen.

 

De beste keywordtools van het moment

 

Er zijn geen universele regels die je kunt toepassen wanneer je keywords gaat gebruiken. Relevante keywords blijven veranderen, waardoor je constant in moet spelen op een veranderende online wereld. Zelf heb je nooit alle kennis op zak om precies te weten welke keywords op dit moment belangrijk zijn. Daarom is het de moeite waard om hulp in te schakelen van keywordtools. Deze tools helpen je met het vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw content.

 

SEMrush

 

Sommige mensen zouden deze tool het manusje-van-alles op het gebied van keywords kunnen noemen. SEMrush heeft namelijk veel verschillende functies, beginnende bij het tonen van de beste relevante zoekwoorden. De tool geeft je ook vijf tot tien suggesties gebaseerd op het gedrag van je concurrenten. Zo ben je ze altijd een stap voor.

Het generen van long-tail keywords hoort ook bij de kwaliteiten van SEMrush. Daarnaast geeft deze tool je inzicht in trends uit het verleden, analyses van de kosten per klik (CPC) en informatie over het verkeer dat je website genereert. Je kunt de tool zeven dagen gratis uitproberen, waarna je de mogelijkheid hebt om uit vier verschillende betaalde abonnementen te kiezen. Door de veelzijdigheid van deze tool is SEMrush een geschikt hulpmiddel voor beginners en gevorderden.

 

Ahrefs

 

 

Ahrefs is al jarenlang een vertrouwde bron voor iedereen die zich bezighoudt met online marketing. De website heeft een uitgebreide blog met veel informatie, maar tegen betaling kun je ook gebruikmaken van Keyword Explorer. Deze tool geeft gebruikers meer dan duizend verschillende suggesties, waarbij ieder keyword een moeilijkheidsscore tussen 0 en 100 krijgt. Dit geeft je makkelijk inzicht in het succes dat je met een keyword kunt behalen.

Andere informatie die de Keyword Explorer van Ahrefs biedt is hoe vaak er wereldwijd op een keyword gezocht wordt, wat de kosten per click zijn en een overzicht van SERPs (search engine results pages). Het gebruik van deze tool is makkelijk dankzij het overzichtelijke dashboard waar je de belangrijkste informatie in een oogopslag ziet. Ook hier heb je de keuze uit vier verschillende abonnementen, allemaal met een andere prijs.

 

Google Keyword Planner

 

Google is al jaren de grootste zoekmachine ter wereld. Daarom is het logisch dat Google een eigen tool heeft ontwikkeld voor keywords. De Google Keyword Planner is ontworpen om het giswerk uit je keywordstrategie te halen. De tool is makkelijk in gebruik en bovendien helemaal gratis.

De tool van Google is niet zo divers als andere tools die op dit moment beschikbaar zijn. Toch heeft het gebruik van Google Keyword Planner verschillende voordelen. Zo heeft de tool een versimpelde zoekfunctie waarmee je op de kern van je bedrijf kunt focussen. Zo zie je welke relevante zoekwoorden het meeste worden opgezocht, waardoor je goed kunt inschatten welke zoekwoorden het beste bij je onderneming en klanten passen.

Google Keyword Planner geeft ook aan wat een realistische bieding is wanneer je hoog wilt scoren met een bepaald zoekwoord. Dit maakt het makkelijk om je marketingbudget effectief in te zetten. Het is niet nodig om speciale software te downloaden en alle informatie binnen de Keyword Planner kan via Google Drive met anderen gedeeld worden. Dat maakt deze tool geschikt wanneer je met een team aan een zoekwoordencampagne werkt.

 

KW Finder

 

Ben je op zoek naar de beste long-tail keywords? Dan is KW Finder een geschikte tool. Deze langere keywords zijn belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten uit minstens vier woorden bestaat. Het is daarom logisch om ook een aantal relevante long-tail keywords in je campagne te verwerken. Zo haal je het meeste uit je content en weet je klanten beter te bereiken.

Ben je nog een beginner op het gebied van keywordonderzoek? KW Finder maakt het makkelijker dankzij de beginnersgids die de belangrijkste termen uitlegt en je bekendmaakt met de interface van de tool. De statistieken van KW Finder worden dagelijks geüpdatet, zodat je altijd de meest relevante informatie ontvangt. Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Maak dan gebruik van de optie om naar relevante zoekwoorden voor een bepaald domein te zoeken. Je hoeft alleen het adres van je website in te typen en je krijgt al verschillende suggesties te zien.

KW Finder is een betaalde service met vier verschillende abonnementen. Bij sommige abonnementen is het mogelijk om tegelijkertijd met meerdere gebruikers aan hetzelfde project te werken. Dat is ideaal voor grotere marketingteams.

 

Majestic

 

De keywordtool van Majestic is de moeite waard voor kleine en middelgrote ondernemers die niet te veel tijd en geld willen besteden aan keywordonderzoek. De tool biedt verschillende pakketten aan, allemaal met een andere prijs. Nieuwe gebruikers mogen de tool zeven dagen gratis uitproberen.

Majestic biedt verschillende diensten aan. Zo kan de tool keywords van lokale concurrenten in de gaten houden en evalueren. Een unieke feature is dat Majestic in staat is om de betrouwbaarheid en autoriteit van verschillende keywords te analyseren. Dat is van onschatbare waarde wanneer je een website wil bouwen die een betrouwbare uitstraling heeft en transparant overkomt op bezoekers.

 

Keyword Tool

 

De algemene naam van deze tool doet vermoeden dat je niet met een bijzonder stukje software te maken hebt, maar het tegendeel is waar. Dit is een van de meest uitgebreide keywordtools van het moment. Dat maakt het een ideale keuze wanneer je constant wilt graven naar de beste keywords van het moment en ook uitstekende long-tail keywords wilt uitkiezen. De tool gebruikt informatie van verschillende databases, waardoor je kunt zien hoe keywords op verschillende websites scoren, waaronder:

 

  • Google

 

  • Bing

 

  • Amazon

 

  • YouTube

 

  • eBay

 

  • Instagram

 

  • Twitter

 

  • Google Play

 

Keyword Tool is dus niet alleen geschikt wanneer je hoog wilt scoren bij zoekmachines, maar ook wanneer e-commerce en social media belangrijk voor je zijn. Dit is een goede allround tool waarmee je een complete marketingcampagne vormgeeft. Keyword Tool is cloud-based, waardoor je gemakkelijk met meerdere personen aan hetzelfde project kunt werken.

 

Zo maak je de beste keuze

 

Aan keywordtools geen gebrek. Je hebt verschillende opties om uit te kiezen, maar hoe weet je dat je de juiste keuze hebt gemaakt? Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om dat te bepalen:

 

  • Hoeveel kan en wil ik uitgeven aan een keywordtool?

 

  • Wat is het uiteindelijke doel van mijn website?

 

  • Heb ik slechts een simpele tool nodig of juist een uitgebreid platform met veel functies?

 

Online vind je gelukkig meer dan genoeg reviews van gebruikers met verschillende achtergronden. Ga op onderzoek uit en probeer te achterhalen welke tool het beste bij jouw wensen en kennisniveau past. De ervaring van anderen zegt namelijk meer dan een verkooppraatje op een website.

 

Conclusie

 

Het vinden van de juiste keywords is essentieel, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Er is geen vaste formule en de zoektrends veranderen sneller dan je denkt. Gelukkig zijn er verschillende keywordtools beschikbaar die het vinden van relevante keywords eenvoudiger maken. Of je nu voor SEMrush, Ahrefs, Google Keyword Planner, KW Finder, Majestic of Keyword Tool kiest: je maakt altijd beter geïnformeerde keuzes.

Wanneer je eenmaal de juiste keywords hebt gevonden voor je website, is het tijd om passende content te maken. Dan komen de auteurs van Textbrokers in beeld. Zij hebben de juiste ervaring en kennis om een simpele briefing met keywords om te zetten in een pakkende tekst die SEO-proof is. Zo weet je het juiste publiek te bereiken én te behouden met inhoudelijke teksten die makkelijk vindbaar zijn.

 


Trek meer publiek met SEO-vriendelijke content!
Vind nu een geschikte auteur

geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!