De meerwaarde van hyperlinks
Hyperlinks: Open een browser en we hebben ermee te maken. Ook als auteur bij Textbroker kom je er vaak niet omheen. Maar wat houdt het begrip hyperlink eigenlijk in? Dat leggen we uit in dit blogartikel.
Hyperlinks: open een browser en we hebben ermee te maken. Ook als auteur bij Textbroker kom je er vaak niet omheen. Maar wat houdt het begrip hyperlink eigenlijk in? Dat leggen we uit in dit blogartikel.
Hyper?
Het wereldwijde web (WWW) is een netwerk dat volledig bestaat uit hyperteksten. Dit zijn teksten op het internet die met elkaar verbonden zijn door middel van koppelingen. Bovendien zijn deze interactieve teksten per definitie eenvoudig uit te breiden. Je kunt het internet dus zien als een groot netwerk van gegevens waar je als bezoeker de door jou gezochte informatie vandaan kunt halen.
Tijdens het surfen klik je regelmatig op verwijzingen naar nieuwe pagina’s die je een nieuwe schat aan informatie opleveren. Door het inbouwen van links geeft de beheerder van de website de lezer dus de mogelijkheid om meer over het onderwerp te lezen. Deze verwijzingen of koppelingen vormen de zogenaamde hyperlinks en leggen de basis voor de manier hoe wij als mensen het internet gebruiken. Technisch gezien is het een soort code die een lezer doorstuurt naar een andere website of webpagina.
De link naar SEO
Vandaag de dag is een link echter meer dan alleen een aanmoediging om elders meer over het onderwerp te weten te komen. Google houdt bij hoeveel er naar websites wordt gelinkt en met betrekking tot welke onderwerpen. Dit is een van de manieren waarop Google de relevantie van een website voor zoektermen bepaalt. Linken tientallen websites vanuit teksten over de Nederlandse koninklijke familie naar http://www.koninklijkhuis.nl, dan concludeert Google dat deze website relevante informatie over dit onderwerp bevat. Zoekt iemand vervolgens op ‘Nederlandse koninklijke familie’, dan staat deze website hoog in de zoekresultaten.
Hoog in de zoekresultaten bij Google staan, dat willen onze klanten natuurlijk ook. Vandaar dat zij soms in de briefing aangeven dat er links in de tekst moeten worden verwerkt. Hoe je als auteur omgaat met hyperlinks en op welke plaatsen je ze het beste plaatst, leggen we je hieronder uit.
Hoe is een hyperlink opgebouwd?
Een hyperlink ziet er bijvoorbeeld zo uit:
< a href=”http://www.koninklijkhuis.nl/” >Lees hier meer over het koninklijk huis!< /a >
(Let op: uiteraard moeten de spaties binnnen de tags worden verwijderd. Dat kunnen we hier echter niet doen, omdat het systeem er dan direct een link van zou maken.)
Het begint met een HTML-tag (de zogenaamde anchor-tag wordt bij links gebruikt), waardoor de browser weet wat hij moet doen, namelijk een link inbouwen. Daarop volgt het adres van de pagina die verlinkt dient te worden. Vergeet hierbij bij voorkeur niet het eerste gedeelte, dus http://. Om de link mooi in de tekst te verwerken, geef je de pagina een heldere omschrijving. In het voorbeeld luidt deze “Lees hier meer over het koninklijk huis!”, maar het mag natuurlijk ook veel korter zijn. Je kan de link in een lopende zin kunt inbouwen, zonder de hele zin te moeten verlinken. Dit ziet er immers niet mooi uit.
In welk deel van de zin plaats je een hyperlink?
Het gedeelte van de zin waar je een hyperlink plaatst, is van groot belang. Bovendien moet de tekst die de hyperlink omschrijft duidelijk zijn voor de lezer. Een lezer wil wel de informatie krijgen die je weergeeft in de omschrijving van een hyperlink. Eigenlijk kan in elke tekst wel een hyperlink of koppeling worden verwerkt. Gebruik hiervoor keywords die met het onderwerp te maken hebben. Dit is SEO-technisch een slimme zet. Plaats de hyperlink zo natuurlijk mogelijk in een zin en probeer daarin te variëren. Nog een voorbeeldje? “Bekende mensen kun je indelen in verschillende categorieën. Denk bijvoorbeeld aan < a href=”http://www.koninklijkhuis.nl/” >het koninklijk huis< /a >, televisiepersonages of politici.”
Hoe plaats ik een hyperlink in een tekst bij Textbroker?
Er zijn twee manieren om een link te verwerken in een tekst bij Textbroker:
1. Voer de koppeling handmatig in met behulp van HTML-tags, zoals in de bovenstaande voorbeelden is gedaan.
2. Gebruik de hyperlink-knop boven het tekstinvoermasker (het symbool dat eruit ziet als twee ringen aan elkaar). Vul de link in, klik op OK en vervang vervolgens “Your text to link…” het woord of de zinsnede waaronder je de link wilt plaatsen.
Tip: Houd bij het gebruik van hyperlinks altijd rekening met de wensen van de klant!
We hopen je met deze blog wat inzicht te hebben gegeven in de wereld van hyperlinks. Wellicht dat je er bij het schrijven van je volgende tekst iets aan hebt!
Reacties
112169 18. februari 2016 - 14:22
Maar… hoe zit het dan met de ranking van de pagina waar je oorspronkelijk voor schrijft? Stel ik schrijf een blog over de jurk van Koningin Máxima voor een modeblog. Dit modeblog wil natuurljk goed gevonden worden en hoog in de Googleranking komen te staan. Hoe komt deze dan hoger in de zoeklijsten als ik hyperlinks van andere websites (zoals hierboven aangegeven) ga opnemen in de tekst? Zoals ik het nu lees zal de website van het Koninklijk Huis hoger ranken in de zoekmachines, omdat hier door andere teksten veel naar verwezen wordt…
Wat heeft de klant hier dan precies aan?