Skip to main content

De millennial-generatie als doelgroep: hoe kan ik mijn tekstinhoud optimeren?

cartoon figuren die op een rijtje zitten en gebruik maken van laptops. De achtergrond is geïnspireerd door de Matrix film.

Wil je kwaliteitscontent schrijven, dan heb je altijd te maken met de eisen van de opdrachtgever. De klant bepaalt tenslotte wat aanslaat en wat past bij de gewenste tone of voice. De laatste jaren zien we steeds meer millenials onder onze opdrachtgevers. Niet zo gek, want deze zogeheten Generatie Y (geboren tussen 1980 en 2000) is de eerste generatie die is opgegroeid met internet. Millenials vormen de grootste groep consumenten, jonge ondernemers en internetgebruikers. Millenials staan bekend als de hoogst opgeleide generatie ooit. Deze doelgroep van 18 tot 38 jaar is online savvy, gewend om snel informatie te vinden en laat zich niet beïnvloeden door flitsende content of traditionele reclame. Zij gaan voor de inhoud. Gebaseerd op vertrouwen en echtheid.
Hoe schrijf je als auteur content die deze – zeer bewuste – doelgroep aanspreekt en een bruikbaar antwoord geeft op hun zoekopdracht? 3 tips.

1. Relevante en authentieke content

Als auteur bij Textbroker kun je er automatisch vanuit gaan dat jouw content gelezen én op nauwkeurigheid gecheckt wordt. De millenial generatie staat kritisch tegenover online content en is hiermee een stuk voortvarender dan andere doelgroepen of generaties als het gaat om factchecking. Een goede reden om een link naar een pagina met autoriteit in je tekst in te voegen. Ook de manier van lezen werkt anders bij millenials: bedien deze generatie met duidelijke kopjes en scanbare teksten, duidelijke lijstjes en bullets. Zo wordt je content relevant voor deze doelgroep die graag snel van correcte informatie wordt voorzien!

2. Empathie en identificatie

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 70% van de millenials zich het liefst identificeert met een merk dat hun set van waarden vertegenwoordigt. Dat gaat een stuk verder dan schrijven vanuit een herkenbare ‘ik-vorm’ of het aanstippen van feiten die eigenlijk een beetje een open deur vormen. Wil je echt contact maken met millenials, dan is enige mate van research onontbeerlijk. Millenials weten tenslotte precies waar ze naar op zoek zijn en worden graag verrast met content die hun leven makkelijker of begrijpelijker maakt. Om een epic indruk te maken, moet jouw content dus perfect aansluiten op het wereldbeeld en de lifestyle van deze bijzondere doelgroep.

3. Er komt meer bij kijken dan traditionele SEO

In het verlengde hiervan is het goed te weten dat millenials een enorme economische kracht vormen. Dit geeft hen het recht om eisen te stellen op het gebied van content. Transparantie en openheid van zaken zijn de kurk geworden waarop millenial-proof content drijft. Natuurlijk zijn SEO en goed leesbare teksten belangrijk, maar wat echt indruk maakt is een frisse, boeiende schrijfstijl. Bied smakelijke content aan in kleine en lekkere hapjes, zodat het geheel goed verteerbaar wordt. In tegenstelling tot eerdere generaties die gewend waren aan lange, saaie teksten, worden millenials veel blijer van een lijstje met 5 tips. Weg met afstandelijke en onbegrijpelijke lappen tekst. Geef millenials content die ze verder helpt, een kijkje achter de schermen biedt of ze inspireert. Succes verzekerd!

Bloeiende relaties tussen klanten en auteurs zijn alleen mogelijk als beide partijen constructief met elkaar samenwerken. Bekijk ons Expert Centre voor meer advies.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!