Skip to main content

De noodzaak van een call-to-action

Een zogenaamde call-to-action (CTA) vind je vaak terug op een button en is over het algemeen zeer kort. Het is bovendien gebruikelijk dat de ‘oproep tot actie’ wordt geformuleerd in de gebiedende wijs. Uitdrukkingen die je veelal tegenkomt, zijn onder andere ‘Plaats je bestelling’ of ‘Neem nu contact met ons op’. Ze worden bovendien vaak kort geïntroduceerd en afgesloten door een ‘lead-in’ en een ‘lead-out’, en zijn vaak te vinden in de buurt van logo’s. Hoewel deze aanvullende elementen niet altijd noodzakelijk zijn, leveren ze wel een belangrijke bijdrage aan een hogere conversie. Laten we daarom eens kijken hoe de call-to-action in elkaar steekt. Oftewel: wat is de anatomie van een call-to-action?

De lead-in

Voordat je ogen naar de daadwerkelijke call-to-action knop worden getrokken, zie je veelal een korte introductie. Dit wordt ook wel de lead-in genoemd. Het doel van deze zin is om uit te leggen wat er gebeurt als iemand op de call-to-action knop klikt. Een zin die veel wordt gebruikt, is bijvoorbeeld ‘registratie is gratis’.

Een grote website als Amazon maakt vaak echter geen gebruik meer van lead-ins om een call-to-action te introduceren. Voor het succes van een CTA is het dus niet per se nodig een lead-in te gebruiken. Bij sommige projecten, die bijvoorbeeld meer uitleg nodig hebben, is het echter wel aan te raden de CTA te introduceren.

De call-to-action knop

De daadwerkelijke knop voorzien van de call-to-action dient uiteraard onderscheidend te zijn van alle andere elementen op je website. De grootte en kleur spelen hierin een belangrijke rol. Het is raadzaam hiervoor een professionele webdesigner in te schakelen. Zorg dat de knop opvalt en hij zal altijd in het oog springen.

De lead-out

De lead-out is de zin die volgt op de call-to-action button. Deze zinnen zijn vaak relatief eenvoudig en kort, bijvoorbeeld ‘op voorraad’ of ‘in de winkelwagen’. In deze zin kun je ook aangeven dat de privacy van klanten altijd gewaarborgd blijft na het invullen van persoonsgegevens.

Vertrouwen scheppen bij je bezoekers

Vertrouwen scheppen bij de bezoekers van je website is belangrijk. Daarmee vergroot je de kans dat er daadwerkelijk op de CTA wordt geklikt en een product of dienst wordt afgenomen. Daarom is het slim certificaten of awards te vermelden in de buurt van de call-to-action. Hierbij kan gedacht worden aan Google Trusted Stores.

Ruimte voor optimalisatie

Naast de exacte formulering van een call-to-action knop is het belangrijk de volgende zaken voldoende aandacht te geven:

– De knop moet duidelijk zichtbaar zijn.
– Geef de knop een kleur die opvalt binnen het design van de website.
– Ook grootte en lettertype zijn essentiële factoren voor een succesvolle call-to-action button.

De call-to-action knop is een essentieel onderdeel van je website. Vaak is er volop potentie om hierin verbeteringen door te voeren. Deze spoedcursus zal je daar beslist bij helpen.


Reacties

Kitty Tanis 28. juni 2020 - 14:42

Beste redacteuren van textbroker,

Om te beginnen wil ik u laten weten dat u een overzichtelijke, duidelijke website heeft waar ik alle benodigde informatie snel en makkelijk kan vinden.
Een kort moment vraag ik even uw aandacht voor het volgende: als u op deze pagina naar boven scrollt dan zult u zien dat er één alinea twee keer precies hetzelfde in de tekst voorkomt. De alinea begint met "Een zogenaamde call-to-action vind je vaak terug…" en eindigt met "…wat is de anatomie van een call-to-action?" Wellicht is dit een verbeterpuntje.
Mocht u op zoek zijn naar een auteur die de teksten van uw website voor u naleest en desgewenst aanpast; ik heb me net aangemeld op uw site als auteur. Ik doe graag schrijf- en verbeterwerk en ben op meerdere vlakken inzetbaar. 😉

Met vriendelijke groet, Kitty Tanis.

Beantwoorden

angelika.jung-peeters 13. juli 2020 - 12:23

Beste Kitty,

Bedankt voor je aandacht en voor het feit dat je de tijd hebt genomen om ons te schrijven! Dankzij jou konden we de fout rechtzetten.

Ik zal je bericht ook doorsturen naar mijn collega Romy, die met onze editors werkt. Misschien kan ze iemand met zo een good oogje gebruiken.

Groetjes van
Angelika

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!