Skip to main content

Dit is waarom de kwaliteit van je content ertoe doet

man in pak wijst naar jou bovendien het woord kwaliteit met vinkje

Wanneer je content gaat maken voor je website, wil je natuurlijk wel dat dit van de beste kwaliteit is. Maar wat houdt kwaliteit precies in? Dit is voor iedereen anders, waardoor kwaliteitscontent ontzettend divers kan zijn. De een vindt het vooral belangrijk om een goedlopende tekst te schrijven, terwijl de ander kwaliteit koppelt aan SEO-vriendelijke content. Het antwoord ligt ergens in het midden. Hier lees je precies waarom de kwaliteit van je content belangrijk is, wat kwaliteitscontent inhoudt en hoe je dit soort content maakt.

 

Wat voor kwaliteit moet content brengen?

 

Kwaliteit en waarde gaan eigenlijk samen wanneer je het over content hebt. Je publiek is niet alleen op zoek naar goed geschreven teksten, maar wil ook dat deze teksten ze iets bieden. Waardevolle content moet afgestemd zijn op deze zaken:

 

  • De behoeftes van je publiek.

 

  • De doelen van je bedrijf.

 

  • De zaken die jouw onderneming onderscheidt van concurrenten.

 

Wanneer je content maakt met deze zaken in gedachten, is de kans groter dat je interessante teksten schrijft die waardevol zijn voor jou en je publiek. Lezers zullen eerder geneigd zijn om de gewenste acties ondernemen, zoals het kopen van een product of het aanvragen van een offerte, waardoor jij je doelen eerder bereikt. Dat is niet het enige waar kwaliteitscontent aan moet voldoen. Er zijn nog veel meer aandachtspunten voor iedereen die waardevolle content wil creëren.

 

Content die problemen oplost

 

Dit is een van de meest traditionele kwaliteiten die waardevolle content moet hebben. Een bezoeker van je website is op zoek naar degene die zijn of haar probleem het beste op kan lossen. De producten of diensten die je aanbiedt moeten dus beter zijn dan die van concurrenten. Heeft een klant je product eenmaal geprobeerd en doet het wat het belooft? Dan is de kans groot dat diegene niet zomaar zal overstappen naar een ander merk. Jouw product past namelijk bij de verwachtingen van de klant.

Hetzelfde kan worden gezegd over de digitale wereld. De beste content sluit aan op de verwachtingen van de lezer. Daarom hebben sommige websites strikte eisen voor alle content die ze publiceren, zodat ze dezelfde kwaliteit kunnen blijven bieden. Het is hierbij belangrijk om in te spelen op de problemen van de lezer en om een passende oplossing te bieden. Voor een dakdekkersbedrijf kan probleemoplossende content er zo uitzien:

 

  • Een introductie over de problemen die bij een beschadigd dak komen kijken.

 

  • Het omschrijven van mogelijke oplossingen.

 

  • Benadrukken waarom het dakdekkersbedrijf de beste oplossingen biedt.

 

Lezers ontvangen de informatie die ze zoeken, namelijk mogelijke oplossingen voor hun kapotte dak. Tegelijkertijd leren ze waarom het dakdekkersbedrijf de beste oplossingen biedt. Denk hierbij niet alleen aan praktische oplossingen, maar ook aan zaken zoals extra goede service, uitstekende garantie of lage prijzen.

 

Relevante content

 

Kwaliteitscontent moet altijd relevant zijn. Dit houdt in dat de content interessant is, maar ook bij de beleefwereld van de lezer past. Algemene content die niet echt aansluit op de interesses van de lezer, zal ook niet de gewenste kwaliteit bieden. Er zijn over het algemeen drie essentiële factoren die de relevantie van content bepalen:

 

  • Speelt het in op de behoeften van de lezer?

 

  • Biedt de content een geschikte oplossing voor een probleem?

 

  • Past de content bij de tijd van het jaar, zoals een bepaald seizoen of bij een tijdelijke actie die op dit moment geldig is?

 

Daarnaast spelen nog een aantal andere zaken een rol bij het bepalen van de relevantie van content. Zo is de geloofwaardigheid van de content belangrijk voor lezers. Worden er goede bronnen gebruikt en is de informatie daardoor up-to-date? Stem de content ook nauwkeurig af op de doelgroep. Denk niet alleen aan de leeftijd van je doelgroep, maar ook aan geslacht, locatie en besteedbaar inkomen. Een laatste aandachtspunt is transparantie. Des te transparanter een website laat zien waar bepaalde informatie vandaan komt, des te betrouwbaarder en relevanter de content oogt.

 

Originele content

 

Hoe hard je ook je best doet, het is nooit mogelijk om compleet vernieuwend te zijn in de digitale wereld. Er zijn miljoenen artikelen te vinden over vrijwel ieder denkbaar onderwerp. Zelfs de meest obscure zoektermen leveren honderden resultaten op. Hoe kun je dus originele content creëren wanneer ieder onderwerp al talloze keren aan bod is gekomen op andere websites?

Originaliteit draait in dit geval niet om het vinden van origineel materiaal. Het is vooral belangrijk om een onderwerp op een nieuwe manier te benaderen. Dat biedt verschillende voordelen. Zo zorgt deze aanpak ervoor dat je lezers makkelijker bij de les houdt en zelfs kunt vermaken. Daarnaast belonen zoekmachines originele content met een hogere ranking. Zo ben je dus makkelijker vindbaar en weet je je publiek beter te behouden.

Het is dus niet voldoende om bestaande artikelen te herkauwen. Lezers zijn op zoek naar vernieuwende content en raken al snel verveeld wanneer je ze hetzelfde verhaal voorschotelt als honderden andere websites. Zorg er dus voor dat je content maakt die dezelfde informatie op een unieke manier brengt.

 

Content die niet te opzichtig verkoopt

 

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument ongeveer 5.000 advertenties per dag te zien krijgt. Online marketing speelt een grote rol, maar advertenties op televisie en in de krant zijn ook volop aanwezig. We zijn allemaal gewend geraakt aan constante verkooppraatjes. Wil je dus kwalitatief hoogwaardige content bieden? Dan is het belangrijk om het onverwachte te doen. De beste content is in staat om een product te promoten zonder opzichtige verkooppraatjes en calls to action.

Natuurlijk maak je wel content om je producten of diensten te promoten. Daarom is een kleine call to action helemaal geen probleem. Sterker nog: het is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Het is vooral belangrijk dat de content de waarde van een product of dienst duidelijk maakt. Dat doe je niet door een verkooppraatje te houden, maar door een verhaal te vertellen. Benadruk kwaliteiten die de lezer zullen aanspreken en zorg voor een pakkend verhaal dat de lezer meeneemt. Pas tegen het einde van het verhaal komt de lezer een call to action tegen.

 

SEO-vriendelijke content

 

Je uiteindelijke doel is om zogenaamde unicorn content te maken. Deze content is zo speciaal en interessant, dat het de meeste likes, comments en conversies oplevert. Slechts een aantal websites kunnen bij de top van de top horen en jij wilt daar natuurlijk deel van uitmaken.

Hoe goed je content ook is, deze moet eerst gevonden kunnen worden. Daarom is het belangrijk om de kracht van SEO niet te vergeten. Des te SEO-vriendelijker je teksten zijn, des te groter de kans dat ze het publiek krijgen dat ze verdienen. Houd dus rekening met keywords, gebruik een SEO-proof format en zorg ervoor dat de teksten nog steeds goed leesbaar zijn.

 

Kwaliteitscontent: van concept tot realiteit

 

Je weet nu waar goede content aan moet voldoen, maar hoe pas je deze principes toe? Het is één ding om te weten waar je op moet letten bij het maken van content, maar het maakproces wordt daar niet makkelijker door. Daarom vind je hier de belangrijkste stappen voor het maken van kwaliteitscontent.

 

Denk aan je publiek

 

Ben je op zoek naar een goed startpunt voor het ontwikkelen van nieuwe content? Begin bij je publiek. Het is natuurlijk waardevol om demografische gegevens bij de hand te hebben, zoals leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Deze informatie is belangrijk, maar maakt het niet altijd makkelijker om te weten wat je publiek wil. Probeer je daarom in hun schoenen te plaatsen. Wat wil je ze meegeven wanneer ze een van je artikelen lezen? Bied je informatie die een probleem van de lezer op kan lossen of ben je gewoon feitjes aan het opsommen? Lever je waardevolle diensten en producten of niets meer dan een leeg verkooppraatje?

 

Wees een entertainer

 

Waarom zijn een aantal van de grootste liedjes zo populair? Omdat ze niet alleen geschreven zijn door getalenteerde muzikanten, maar ook door verhaalvertellers. Hetzelfde geldt voor online content. Schrijf je materiaal dat een verhaal vertelt en de lezer meer te bieden heeft dan simpele informatie die ze overal kunnen vinden? Dan laat je lezers zien dat je geeft om wat je ze te bieden hebt. Vermakelijke artikelen worden bovendien sneller gedeeld, waardoor je makkelijker een groot publiek bereikt. Daarnaast is het vertellen van een verhaal de meest logische manier om marketingteksten natuurlijk aan te laten voelen.

 

Laat je autoriteit zien

 

Door autoritaire links in je teksten te verwerken, vergroot je de kans dat je hoog eindigt in zoekresultaten. Dit soort links hebben nog een andere functie. Ze zorgen namelijk voor meer transparantie in je teksten, waardoor lezers zien waar je informatie vandaan haalt. Dit zorgt voor een betrouwbaar gevoel en kan ervoor zorgen dat lezers je artikelen trouw blijven lezen wanneer ze op zoek zijn naar waardevolle informatie.

Het is ook verstandig om recensies van andere klanten te tonen op je website. Lezers willen namelijk weten hoe goed jij bent in het oplossen van hun probleem. Door de ervaringen van eerdere klanten te delen, kun je laten zien wat je allemaal in huis hebt. Dit zorgt ervoor dat jij als de autoriteit binnen je vakgebied gezien wordt.

 

Zorg dat de technische kant in orde is

 

De beste muzikanten werken met de beste instrumenten. Voor online content geldt hetzelfde. Maak gebruik van de juiste tools en zorg ervoor dat de technische kant helemaal in orde is. Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:

 

  • Het juiste gebruik van paragrafen, tags en headers.

 

  • Het toevoegen van metatitels en metadescriptions.

 

  • Het gebruik van goede externe links.

 

  • Het verwerken van interne links.

 

  • Het creëren van een mobielvriendelijke website.

 

Zorg er bovendien voor dat je teksten gebruiksvriendelijk zijn. Dat houdt in dat de paragrafen kort zijn, dat je relevante afbeeldingen gebruikt en bulletpoints toevoegt wanneer dit logisch is. Dit maakt je teksten overzichtelijk en helpt lezers met het vinden van de juiste informatie.

 

Maak gebruik van tools

 

Het is niet altijd makkelijk om de kwaliteit van content te evalueren. Je hebt namelijk altijd vooroordelen over waar goede content aan moet voldoen. Daarom is het de moeite waard om hulp in te schakelen van tools die de grammatica, keywords en structuur van een tekst onder de loep nemen.

Wil je zeker weten dat je teksten sterk, makkelijk te lezen en SEO-vriendelijk zijn? Dan kunnen de auteurs van Textbroker je op weg helpen. Zij zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en helpen je met het maken van kwaliteitscontent.

 

Conclusie

 

Het maken van kwaliteitscontent is de focus van vrijwel iedereen die producten of diensten wil verkopen in de online wereld. Deze content is informatief, relevant, lost problemen van de lezer op en is ook nog eens origineel. Des te meer je teksten aan deze eisen voldoen, des te groter de kans dat je een enthousiast publiek vindt dat blijft terugkeren.

Hoe maak je kwaliteitscontent? Door de wensen en interesses van je publiek te begrijpen, entertainende content te schrijven, je vakkennis over een bepaald onderwerp te laten zien en de technische kant in orde te hebben. Vergeet ook niet om tools te gebruiken die je helpen met het schrijven van goede en SEO-vriendelijke content. Wil je liever de hulp van een expert inschakelen? Dan helpen de auteurs van Textbroker je graag op weg. Zo weet je zeker dat je jouw publiek de kwaliteit biedt die het zoekt.

 

Zoek je kwaliteitscontent?
Vind nu een geschikte auteur


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!