Een blog schrijven: hoe doe je dat?
Een blog schrijven: hoe doe je dat?
Een eigen blog is als een blanco schilderdoek: je kunt hem vullen zoals jij wilt. Toch is het fijn om vooraf een beetje sturing te hebben. Waar moet een goede blog aan voldoen en hoe zorg je ervoor dat je lezers aantrekt? Hier vind je een aantal handige tips voor het schrijven en onderhouden van een blog.
Vragen voordat je begint met bloggen
Ben je nog bezig met het opzetten van je blog? Dan is het belangrijk om eerst een paar belangrijke zaken op een rijtje te zetten. Zo krijg je een duidelijk beeld van je doel en hoe je dat doel wilt gaan bereiken. Dat maakt het makkelijker om passende blogs te schrijven en geeft je blog een duidelijke stijl en toon.
Wat probeer je te bereiken met de blog?
Dit is de eerste vraag die je jezelf moet stellen wanneer je van plan bent om te gaan bloggen. Wil je de blog gebruiken om jezelf als expert te onderscheiden, bijvoorbeeld door informatieve artikelen te delen? Of ben je juist op zoek naar een manier om je online zichtbaarheid te vergroten? Ook je reputatie en de band met je klanten kan je beïnvloeden met behulp van een blog, bijvoorbeeld door persoonlijke verhalen te delen of vermakelijke blogposts te schrijven.
Wie is je doelgroep?
Voordat je kunt gaan bepalen wát je gaat schrijven, is het belangrijk om voor ogen te hebben voor wie je schrijft. Zakelijke klanten hebben bijvoorbeeld andere interesses dan consumenten. Bedenk vooraf goed wie je doelgroep is en wat hun behoeftes zijn. Bezoeken ze je blog ter entertainment of omdat ze op zoek zijn naar specifieke informatie? Wat je doelgroep ook is, je moet ook rekening houden met een stille meelezer: de zoekmachine. Goede SEO is belangrijk om zichtbaar te zijn online, maar moet niet ten koste gaan van de leesbaarheid.
De juiste content creëren
Je hebt nu de basis op orde: het doel van de blog en de doelgroep. Vervolgens is het tijd om over de inhoud na te gaan denken. Sterke content is namelijk essentieel, maar hoe zorg je ervoor dat je keer op keer met onderwerpen komt die lezers aanspreken? En hoe overtuig je die lezers om steeds terug te komen?
Zorg dat de blog meerwaarde heeft
Een blog moet de lezer altijd iets te bieden hebben. Je kunt ervoor kiezen om elke blog dezelfde meerwaarde te geven, maar je kunt ook afwisselen. Zo is het mogelijk om de ene keer een informatieve tekst te schrijven, terwijl je de volgende keer een vermakelijke blog schrijft. Daarnaast kan ook relevantie meerwaarde bieden, bijvoorbeeld door in te spelen op het nieuws. Dankzij deze pluspunten zorg je ervoor dat je lezers altijd iets uit de tekst kunnen halen. Dat maakt de kans groter dat ze een volgende keer terugkomen.
Zorg voor regelmaat
Regelmaat is de sleutel tot succes, vooral wanneer het om bloggen gaat. Het maakt niet zozeer uit hoe vaak je precies een blog online zet, maar het is wel belangrijk om een bepaald ritme te creëren. Dit kan een blogpost per dag, week of zelfs maand zijn. Lezers vinden het namelijk fijn om te weten wat ze kunnen verwachten. Verbreek je het ritme en post je lange tijd niets? Dan loop je het risico om vergeten te worden. Daarom is het belangrijk om altijd ver vooruit te werken, eventueel door een contentkalender te maken. Zo heb je altijd een paar blogposts klaarliggen, ook in drukke tijden of wanneer je geen inspiratie hebt.
Creëer terugkerende rubrieken
Vind je het lastig om elke keer weer een nieuw onderwerp te verzinnen? Maak het jezelf dan makkelijk door een paar rubrieken te creëren. Je kunt hier alle kanten mee op. Leg bijvoorbeeld elke keer een begrip uit dat belangrijk is voor jouw bedrijf of informeer je lezers maandelijks over de nieuwste trends. Je kunt ook je eigen medewerkers aan het woord laten in een maandelijks interview. Zo bied je direct een kijkje in de keuken, zodat lezers een duidelijker beeld krijgen van je onderneming.
Houd concurrenten in de gaten
Het is nooit verkeerd om af en toe een kijkje te nemen bij de concurrentie. Over welke onderwerpen bloggen zij? Welke posts doen het goed? Aan de hand van deze informatie kan je ontdekken waar lezers naar op zoek zijn. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk om iedere blog een eigen draai te geven. Heeft je concurrent een informatieve blog geschreven over een belangrijk onderwerp? Dan doe jij het op je eigen manier, maar dan wel een stuk beter.
Het schrijven van de blog
Je hebt een beeld van de onderwerpen waarover je wilt bloggen en hoe vaak je een artikel wilt posten. Vervolgens is het de vraag waar een goede blogpost aan moet voldoen. Er zijn een aantal belangrijke details om in de gaten te houden.
De juiste lengte
Er is geen universele regel voor de lengte van blogs. Het is vooral belangrijk om in gedachten te houden welke lengte het onderwerp ten goede komt. Deel niet te weinig informatie, maar verveel de lezer ook niet met onnodige herhalingen. Zolang iedere alinea iets toevoegt, zit je goed. Natuurlijk is het ook slim om de reacties van lezers in de gaten te houden. Trekken langere blogs meer publiek of doen de kortere artikelen het juist beter?
De tone of voice
Om al je individuele blogs een mooi geheel te laten vormen, is het belangrijk om een constante tone of voice te gebruiken. Dit kan zakelijk zijn, maar een jeugdige en informele schrijfstijl is ook mogelijk. Het is vooral belangrijk om de stijl en toon van je blog af te stemmen op je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon: lezers uit dezelfde branche begrijpen je feilloos, terwijl consumenten misschien niet begrijpen waar je het over hebt.
De beste structuur
Een goede structuur verbetert de leesbaarheid van je blog, maar wat is nou de juiste vorm? Er zijn een paar basisregels die ieder artikel makkelijk leesbaar maken. Begin eerst met een relevante én pakkende titel, waarna je het onderwerp van de blog introduceert in een korte alinea. Vervolgens verdeel je de blog in korte, behapbare alinea’s. Gebruik tussenkopjes om de tekst scanbaar te maken. Aan het eind van de blog vat je alles nog kort samen in een duidelijke conclusie.
Conclusie
Nog voordat je begint met bloggen is het belangrijk om een beeld te hebben van je doel. Wat wil je bereiken met je blog en welke doelgroep wil je aanspreken? Zodra je dat op een rijtje hebt, is het tijd om na te gaan denken over content. Probeer de lezer altijd meerwaarde te bieden en zorg dat je regelmatig iets post. Een paar weken vooruit werken is nooit een verkeerd idee. Zorg eventueel voor terugkerende rubrieken en doe inspiratie op bij concurrenten.
Zorg er vervolgens voor dat je blogposts niet te lang, maar zeker ook niet te kort zijn. Laat je leiden door de hoeveelheid informatie die je wilt delen. Doe dit wel altijd met dezelfde tone of voice, die aansluit op je doelgroep. Een duidelijke intro, conclusie en tussenkopjes zorgen ervoor dat je blog goed leesbaar is. Het resultaat? Een pakkende blog met een sterke inhoud die met plezier gelezen wordt door je publiek.
geen reacties beschikbaar