Een goed begin is het halve werk: ontwikkel een social media kalender
Wil je online in beeld blijven, dan is het regelmatig plaatsen van nieuwsberichten, facebookposts en twitterberichten een must. Het is dé manier waarop je jouw doelgroep betrokken houdt bij je winkel of bedrijf. En indirect zorgt dat weer voor hogere SEO scores.
Om deze berichtgeving te stroomlijnen – en lezers niet te overspoelen met nieuwtjes en acties – houden de meeste bedrijven een social media kalender bij. Wat en wanneer ze publiceren staat dan per maand, week of zelfs per dag vast. Dat bespaart je als marketingredacteur flink wat tijd en houdt bovendien het team alert. Hoe je zelf zo’n planning maakt, lees je in ons blog.
Plan posts en insta’s
Met een social media kalender structureer je al jouw social media activiteiten. En dat werkt prettig. Op die manier agendeer je voor een hele periode wat je wanneer gaat publiceren en vooral; met welk doel. Je maakt daarmee helder welke schrijfactiviteiten nodig zijn en verdeelt meteen de taken als je in een team werkt. Bijbehorende foto-, videoshoots of DTP-werk plan je daar allemaal bij in.
Voor het maken van een social media kalender kun je speciale online tools gebruiken of een digitale agenda. Maar gewoon een papieren kalender werkt net zo goed. Als je die ophangt in kantoor en met kleurtjes de verschillende kanalen en statussen aangeeft, dan hebben jij en je collega’s dagelijks in zicht wat jullie te doen staat.
De punten die je per post in de kalender opneemt, zijn onder andere:
- Datum van publicatie
- Tijdstip (exacte uur/minuut. Of geef aan: ochtend, middag, avond)
- Type rubriek (waarbinnen de post valt, bv. ‘acties’, ’tips’, ‘inhoudelijke thema’s’)
- Onderwerp
- Doelgroep (op wie mik je?)
- Type content (video, nieuwsbrief, blogbericht, instagram post, tweet)
- Welk kanaal (welke Facebook-groep, Insta-account, etc.)
- Wie gaat het maken (kies ook een eindverantwoordelijke)
- Wat is het doel (dat je wilt bereiken)
- Welke acties zijn vereist (moet er nog een fotograaf of video-editor worden ingeschakeld?)
- Status (in voorbereiding of gepubliceerd)
Pak je het professioneel aan, voeg dan ook toe:
- Stijl/sfeer (waarin je schrijft, de foto/video maakt. Voeg eventueel een moodboard toe).
- Vereiste keywords en metadata
- Budget (wat mag het kosten)
- Tijd (hoeveel uur/minuten mag het kosten)
- Extra promotie (zijn er advertenties nodig?)
Bereid content voor
Het mooie is dat je niet alle berichten kort voor de publicatiedatum hoeft te schrijven. Zeker inhoudelijke thema’s, zoals tips & tricks, kun je prima een aantal weken van te voren samenstellen. Vervolgens zet je ze in het systeem klaar waarna ze op de door jou ingevoerde datum worden gepost. Dat kan via vrijwel alle social media tools. Dat scheelt een hoop last minute stress en je hebt zo altijd content op de plank liggen. Erg makkelijk!
[in kader oid]
Tip: Veel bedrijven maken twee social media kalenders, namelijk:
1) Een jaarplanning met globale indeling van onderwerpen en content. Inclusief notatie van belangrijke data/periodes en feestdagen.
2) Een gedetailleerde werkplanning van bijvoorbeeld 2 weken tot 1 maand.
Hoe vaak berichten posten?
Voordat je aan de slag gaat met zo’n planning is de belangrijkste vraag: hoe vaak ga je iets publiceren? En welke kanalen kies je daarvoor. Dat is helemaal aan jou. Het is niet alleen afhankelijk van de tijd en middelen die je ter beschikking hebt, maar ook van het publiek waarop je mikt.
Maak keuzes
Het belangrijkste is dat je jouw lezers niet overlaadt met berichten, want op een gegeven moment zijn ze ‘berichtenmoe’ en werken teveel posts achterelkaar juist averechts. Zorg er ten tweede voor dat je vooral publiceert binnen hele specifieke social media groepen/kanalen waarop de beoogde doelgroep actief is. Breed inzetten op alle kanalen is vaak zonde van de tijd. Investeer daarom in goede content op de juiste plek.
Wie, waar wanneer
Doe ook beslist een gedegen doelgroepenonderzoek. Analyseer wat hun interesse wekt en wanneer ze online actief zijn. Per dag, week, maar ook per seizoen. Mik je op gezinnen met kinderen, dan houd je bijvoorbeeld rekening met schoolvakanties. En haak met posts/acties in op feestdagen of andere gebeurtenissen in het jaar.
Richtlijnen experts
Natuurlijk zijn er afgelopen jaren door allerlei media-experts richtlijnen opgesteld over hoe vaak je het beste op welk kanaal kunt publiceren. En welk moment van de dag het grootste effect heeft. Zo analyseerden de mensen achter Buffer, een bekende social media tool, in 2016 een flink aantal best practices. Ze kwamen tot het volgende staatje:
- Op Facebook: met 2 berichten maximaal per dag krijg je een optimaal aantal comments en likes.
- Op LinkedIn: 1 post per dag volstaat, en doe dat op werkdagen. Daarmee kun je ca. 60% van je publiek bereiken.
- Op Twitter: houd het bij maximaal 3 berichten op een dag.
- Op Google+: 3 berichten maximaal per dag.
- Op Pinterest: hoe vaker, hoe beter. Op zijn minst 5 keer per dag.
- Op instagram: minimaal 1 x per dag.
- Bloggen: Van 1 naar 2 x per week blijkt significant meer reacties op te leveren.
Zie ook het betreffende blogbericht van Buffer over dit onderwerp.
Rubriceer alle content
Content voor social media kan van alles zijn, zoals een aankondiging van een kortingsactie, een Instafoto van een zomeroutfit, een Youtube filmpje met een tip of advies, of een nieuwsbrief met een update over jouw bedrijf. At random deze berichten publiceren kan, maar het is overzichtelijker om de berichtgeving te rubriceren en op vaste momenten online te zetten. Dat geeft niet alleen de interne contentproductie structuur, ook je publiek zal het waarderen.
Bijvoorbeeld: spreek af dat je elke dinsdag in een filmpje een item uit je aanbod uitgebreid uitlicht en dat er elke donderdag een nieuwsbrief online gaat met acties voor de week daarop. Of plan iedere derde woensdag in de maand een weggeefactie in.
Hoe goed je kalender ook in elkaar steekt, het draait uiteindelijk om de kwaliteit van de inhoud. Maar wanneer is een post geslaagd? Simpel; als je de interesse van je doelgroep wekt, de interactie met ze opzoekt en toegevoegde waarde biedt. De kans dat je als merk of winkel hun sympathie zult winnen, is dan een stuk groter. Met als winst meer volgers en uiteindelijk meer kans op conversie.
Om daarin te slagen hanteren veel bedrijven de zogenaamde 3 social media E’s: Engage, Educate en Entertain. Met andere woorden:
Engage: Toon interesse in volgers en zoek toenadering tot je publiek. Ga met ze in gesprek, vraag om reacties, reageer op berichten en stel je hulpvaardig op.
Educate: Profileer je als dé expert in jouw vak of business. Deel regelmatig nuttige kennis, informatie en weetjes. Zo blijven je posts interessant voor anderen.
Entertain: Door af en toe een leuke twist aan je berichten toe te voegen, profileer je jezelf als sympathiek, prettig in de omgang en leuk. Je verhoogt daarmee jouw gunfactor.
[ Kader: ] Spaar ideeën
Als je het nodig hebt, komt het vaak niet. En juist op de meest onverwachte momenten borrelen de leukste ideeën op. Inspiratie is niet te sturen. Houd daarom naast een planning ook een ideeënlijstje bij waarin je al jouw ingevingen noteert. Handig voor als je even niet meer weet waarover je moet schrijven.
Blijf alert en meet resultaten
Met alleen een social media kalender ben je er nog niet. Wil je daaruit optimale resultaten halen, dan moet je ook meten hoe jouw content scoort. Is je timing van publicatie goed? Krijg je veel positieve of juist negatieve reacties? En tot in hoeverre beïnvloedt het de traffic naar jouw website of landingspagina’s?
Bij de meeste social media tools kun je dat allemaal wekelijks in de statistieken aflezen. Met die gegevens schaaf je de planning weer bij. Misschien is de frequentie, publicatiedag of het tijdstip wel verkeerd gekozen. En kijk of de gekozen kanalen genoeg opleveren aan respons.
Analyseer ten slotte ook de reacties op je posts, want wellicht komen daar punten uit naar voren waarmee je de inhoud kunt bijsturen. Of ze brengen je weer op ideeën voor nieuwe content.
geen reacties beschikbaar