Een goed ingevuld auteursprofiel: niemand kan meer om je heen!
Het auteursprofiel is het persoonlijke visitekaartje van iedere Textbroker-auteur. Het is vaak de doorslaggevende factor voor klanten bij het kiezen van de juiste kandidaat voor hun schrijfopdracht. Met behulp van dit artikel willen wij graag laten zien hoe je met een uitgebreid profiel meer opdrachten naar je toe kunt trekken.
Het auteursprofiel is het persoonlijke visitekaartje van iedere Textbroker-auteur. Het is vaak de doorslaggevende factor voor klanten bij het kiezen van de juiste kandidaat voor hun schrijfopdracht. Met behulp van dit artikel willen wij graag laten zien hoe je met een uitgebreid profiel meer opdrachten naar je toe kunt trekken.
Stel je voor: ik ben een klant en op zoek naar een auteur die een uitgebreid, professioneel artikel voor mij kan schrijven over ‘De grasrijke waterslang’. Meer specifiek gaat het om de verzorging van de waterslang. Inderdaad, een heel bijzonder onderwerp! Gelukkig heeft een auteur zich aangemeld die zeer geschikt is voor de schrijfopdracht: meneer de Boer is afgestudeerd in Ichtyologie (Studie van vissen) en hij werkt voltijd in een dierenwinkel. Hij weet precies wat te doen met de opdracht en begrijpt dat het om een felgroene plant gaat die zeer geschikt is voor nano-aquaria.
Om een auteur als meneer de Boer te vinden, ben ik bereid om iets dieper in de portemonnee te tasten. Ik zit te denken aan een DirectOrder. Het probleem: meneer de Boer en ik kennen elkaar niet en via de zoekmachine kan ik hem niet vinden.
Helaas zijn dit soort situaties niet zeldzaam. Om als auteur in aanmerking te komen voor lucratieve opdrachten als DirectOrders en TeamOrders, moeten de klant en Textbroker precies weten welke auteurs beschikbaar zijn. Het auteursprofiel biedt de auteur de mogelijkheid zichzelf te promoten.
Wat is het nut van een volledig auteursprofiel?
Via de zoekmachine kunnen klanten met zoekwoorden op zoek gaan naar auteurs. Vul je profiel daarom zo volledig mogelijk in en maak het zo relevant mogelijk. Schrijf over je vaardigheden, interesses en kwaliteiten. Onthoud goed: hoe meer sleutelwoorden en vakgebieden in jouw profiel staan, hoe groter de kans is dat klanten jou uitkiezen voor DirectOrders en TeamOrders.
We zullen in dit artikel de verschillende gebieden van het auteursprofiel stap voor stap doorlopen en jou nuttige tips geven.
Algemeen: Inleiding en beschikbaarheid
Onder het tabblad ‘Algemeen’ staan de belangrijkste gegevens over jou, die interessant zijn voor potentiële klanten. Zorg ervoor dat bij ‘Autorisatie’ de optie ‘Toon klanten mijn profiel’ geselecteerd is, zodat klanten jou kunnen vinden. Jouw profiel is alleen zichtbaar voor opdrachtgevers die geregistreerd zijn bij Textbroker en voor medewerkers van Textbroker. Stel jezelf de vraag: Wat heb ik te bieden? Waar ben ik goed in? Op welke gebieden heb ik ervaring? De vrije tekst onder ‘Stel uzelf voor’ moet duidelijk maken waarom een klant voor jou moet kiezen.
Om de anonimiteit van auteurs te waarborgen, vraagt Textbroker jou om jezelf niet met je eigen naam voor te stellen. Je hebt wel de mogelijkheid om een pakkende bijnaam te gebruiken en dit raden wij ook zeker aan. Klanten zullen een bijnaam beter onthouden dan wanneer zij alleen het auteursnummer zien staan.
Voor de klant is het belangrijk om te weten hoeveel tijd je hebt om teksten te schrijven. Ben je parttime of fulltime beschikbaar? Je kunt bijvoorbeeld bij ‘Uw capaciteit (bladzijden/week)’ aangeven hoeveel A4-tjes tekst je in een week kunt schrijven. Je weet dan dat je schrijfopdrachten binnenkrijgt die qua verwerkingstijd ook haalbaar zijn. Ga je met de Kerst twee weken op vakantie? Maak dan gebruik van de optie ‘Afwezigheidsbericht’. Hier kun je aangeven wanneer je weer beschikbaar bent. De klant is dan ook niet verbaasd wanneer je niet reageert op berichten en uitnodigingen.
Vaardigheden en favoriete teksten
Onder het tabblad ‘Vaardigheden’ staat informatie over je opleiding en diploma’s, beroep en branchekennis én welke teksten je het liefst schrijft.
Bij ‘Opleidingen en diploma’s’ geef je aan wat je hoogst genoten opleiding was. Bij ‘Beroep’ noteer je alle professionele functies waarin je ooit actief bent geweest.
Ben je bekend met geneeskunde en de gezondheidszorg? Heb je ervaring met management of personeelszaken? Bij ‘Branchekennis’ kun je alle vakgebieden aangeven waar je ervaring mee hebt. Deze vaardigheden zijn zeker interessant voor klanten.
Schrijf je graag scherpe reclameteksten of diepgaande vakartikelen? Houd je van blogs, reisberichten, presentaties of Tweets? Laat de klant bij ‘Tekstsoorten’ weten welke soort teksten je graag schrijft.
Voorbeeldteksten: laat zien wat je kunt!
Hier kun je je schrijfkwaliteiten aantonen. Help de klant een idee te krijgen van jouw kwaliteiten door maximaal drie referenties op te geven.
Kies voor overtuigende teksten die kort en krachtig zijn. De voorbeeldteksten mogen niet langer zijn dan 200 woorden. Dat je de tekst controleert op taal- en schrijffouten is vanzelfsprekend.
Let op: teksten die je hebt geschreven voor klanten van Textbroker mag je niet gebruiken als voorbeeldtekst vanwege het beschermen en publiceren van unieke content.
Talen: taaltalenten opgelet
Kun je ook teksten schrijven in het Spaans? Zou je ook graag in aanmerking willen komen voor schrijfopdrachten in andere talen? Bij ‘Talen’ laat je de klant weten in welke andere talen je naast je moedertaal nog kunt schrijven. Hier kun je voor elke taal aangeven wat je taalniveau, je leesvaardigheid en je schrijfvaardigheid is. Je kunt hier ook voorbeeldteksten voor meerdere talen invoeren.
Interesses: hobby’s, vakkennis en onderwerpen
Als het gaat om onderwerpen die jou persoonlijk interesseren, hoef je waarschijnlijk niet lang op zoek te gaan naar informatie. Je weet niet alleen veel over het onderwerp, maar je vindt het ook leuk om erover te schrijven. Dit heeft vanzelfsprekend een positief effect op de kwaliteit van je teksten. Dit zal de klant ook zeker waarderen.
Je hebt de mogelijkheid om per onderwerp vele subthema’s aan te geven. Houd je van muziek? Je kunt dan bij ‘Subthema’s’ aangeven welke instrumenten je bespeelt, naar welke soorten muziek je graag luistert en van welke bands je houdt. Misschien ben je toevallig ook een boekenwurm? Laat dan vooral weten of je van drama, bestsellers of kookboeken houdt. In het veld ‘Beschrijving’ kun je uitleggen waarom je je voor een bepaald onderwerp interesseert.
Als een klant op zoek is naar auteurs voor een specifiek onderwerp, dan kan hij met deze informatie snel een keuze maken en je direct vragen om een tekst te schrijven.
Reizen: waar in de wereld ben jij geweest?
Alle landen die je tot nu toe hebt bezocht kunnen interessant zijn voor een tekstopdracht. Weet je meer over het land en de cultuur, dan kom je mogelijk in aanmerking voor bijvoorbeeld reisverslagen. Je kunt bij ‘Reizen’ op de kaart aangeven welke staten, steden en bezienswaardigheden (zoals de Eiffeltoren) je kent.
Gebruik een profielfoto
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Hoewel een profielfoto niet een vereiste is, blijkt uit ervaring dat klanten van Textbroker de voorkeur geven aan een auteursprofiel met foto. Voor de klant is het prettig om te weten met wie hij/zij te maken heeft. Je profielfoto hoeft niet per se een duidelijk zichtbare afbeelding van jezelf te zijn, maar moet wel in verband staan tot jouw teksten.
Houd je gebruikersgegevens actueel
Graag willen we je nog twee tips geven om je profiel zodanig te verbeteren zodat de kans op het krijgen van relevante en interessante opdrachten groter wordt.
Wanneer je je aanmeldt als auteur, krijg je de mogelijkheid om bij ‘Expertisegebieden’ een aantal categorieën aan te vinken. De categorieën weerspiegelen jouw persoonlijke interesses: over welke onderwerpen wil je schrijven? Dit kan uiteraard na verloop van tijd veranderen. Houd de uitgekozen categorieën daarom actueel. Je kunt onder het tabblad ‘Mijn Gebruikersgegevens’ gemakkelijk wijzigingen doorvoeren.
Het is ook zeker aan te raden om je telefoonnummer te noteren. Je telefoonnummer is alleen zichtbaar voor de medewerkers van Textbroker. Vaak vragen klanten aan Textbroker welke auteurs geschikt zijn voor een bepaalde opdracht. Daarnaast zoekt Textbroker ook zelf continu naar auteurs voor het samenstellen van teams en voor specifieke projecten. We nemen contact op met auteurs als zij in aanmerking komen voor een bepaald project.
Om in de toekomst geen interessante DirectOrders en TeamOrders mis te lopen, is het zeker de moeite waard om je auteursprofiel volledig in te vullen en het te beschouwen als je CV.
Wij hopen dat we je met de informatie in dit artikel een aantal nuttige tips hebben gegeven en wensen je alvast veel succes bij het schrijven je toekomstige opdrachten!
geen reacties beschikbaar