Skip to main content

Een succesvolle contentstrategie in vijf stappen

Wil je jouw onderneming op de kaart zetten met goede content? Dan is een duidelijke contentstrategie onmisbaar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat marketeers sneller tevreden zijn met hun content wanneer ze een duidelijk plan op papier hebben staan. In deze strategie wordt niet alleen de inhoud van de content bepaald, maar ook waar en wanneer er gepost wordt. Dat klinkt simpel, maar een complete contentstrategie is uitgebreider dan je zou denken. Waar moet deze strategie precies aan voldoen? En hoe creëer je content die je bedrijf echt op weg helpt? Met behulp van deze vijf stappen ontwikkel je een overzichtelijke strategie die bij jouw onderneming past.

Stap 1: analyse en overzicht

Voordat je kunt beginnen met het schrijven van content, is het belangrijk om te bedenken welke content je nodig hebt. Wat staat er al op je website en social media? En welke informatie ontbreekt er nog? Vervolgens is het belangrijk om deze bestaande content te analyseren. Hoeveel mensen hebben je website bezocht en welke teksten of video’s presteerden het beste? Hierbij kan je ook rekening houden met keywords. Bekijk met welke keywords je een goede ranking hebt en welke juist slecht scoren.

Vervolgens is het ook belangrijk om na te denken over het profiel van je onderneming. Welke expertise heb je in huis en welke kwaliteiten wil je het liefste belichten? Neem vooral ook een kijkje bij concurrenten, want zo kan je zien wat jouw onderneming onderscheidt van andere bedrijven.

Checklist:

 

  • Inventariseer bestaande content.

 

  • Bekijk welke content nog ontbreekt.

 

  • Analyseer de prestaties van oude content.

 

  • Controleer de ranking van keywords.

 

  • Bepaal welke kwaliteiten belicht moeten worden in de content.

 

  • Neem een kijkje bij concurrenten.

 

 

Stap 2: doelen definiëren en structuur aanbrengen

Je hebt nu een overzicht van de content die je al hebt en de essentiële informatie die ontbreekt op je website of social media. Nu is tijd om na te denken over wat je wilt bereiken met deze content. Denk hierbij niet alleen na over kleine doelen, zoals clicks generen en een bepaald product verkopen, maar ook aan grotere doelen. Zo kan goede content ook bijdragen aan de naamsbekendheid van je onderneming en aantonen dat jouw bedrijf genoeg expertise te bieden heeft. Dit is ook het moment om na te denken over je doelgroep. Wie wil je bereiken met je content?

Wanneer je jouw doelen duidelijk voor ogen hebt, is het tijd de basis te leggen voor de productie van teksten, video’s en foto’s. Inventariseer welke personen verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor het creëren, distribueren en controleren van de content. Doe je dit allemaal zelf? Of heb je een aantal medewerkers die je hiervoor kunt benaderen?

Checklist:

 

  • Bedenk kleine en grote doelen voor je content.

 

  • Bepaal je doelgroep.

 

  • Inventariseer wie aan de content kan werken.

 

 

Stap 3: content ontwikkelen en plannen

Deze stap bestaat eigenlijk uit twee delen. Enerzijds is er de inhoud van de content, maar anderzijds moet je ook een concrete planning maken voor het posten van deze content.

Content ontwikkelen

Je wilt natuurlijk duidelijke ideeën hebben over de inhoud van iedere tekst, video en foto die je namens je bedrijf gaat delen. Welke onderwerpen sluiten goed aan bij je bedrijf? Houd hierbij rekening met de doelgroep: welke informatie zoeken zij en wat voor content interesseert ze? Voorkom dat je dubbele informatie deelt, dus houd oude content in gedachten. Het analyseren van populaire keywords en trends helpt bij het bedenken van passende onderwerpen. Overweeg ook of je met eventuele partners of influencers wilt samenwerken en hoe je dit vorm wilt geven.

Checklist:

 

  • Bedenk onderwerpen die bij je bedrijf passen.

 

  • Houd rekening met de interesses van je doelgroep.

 

  • Vermijd overlap met bestaande content.

 

  • Analyseer keywords en trends.

 

  • Overweeg samenwerkingen met partners of influencers.

 

 

Content plannen

Wanneer je eenmaal de juiste content hebt, is het ook belangrijk om na te denken over de verspreiding van deze teksten, video’s en foto’s. Welke kanalen passen het beste bij je onderneming en worden door je doelgroep gebruikt? En in welk format wil je content gieten? Maak een planning, zodat je precies weet op welke dagen er een nieuwe blogpost of video gedeeld wordt. Houd hierbij rekening met feestdagen en de tijd van het jaar, zodat je actuele content deelt. Tijdens deze planningsfase controleer je ook of je externe schrijvers, fotografen of designers in moet schakelen om de content te maken. Wat kost dit en hoeveel tijd hebben zij nodig?

Checklist:

 

  • Bepaal welke kanalen je gaat gebruiken.

 

  • Maak een planning voor het delen van content.

 

  • Houd rekening met actualiteiten.

 

  • Neem eventueel contact op met externe hulptroepen.

 

 

Stap 4: content creëren

Al het voorwerk is gedaan, dus het is nu tijd om daadwerkelijk content te gaan maken. Het is belangrijk om een aantal zaken in gedachten te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de content uniek is en geschikt is voor de doelgroep. Goede content is bovendien informerend, maar zorgt ook voor meer engagement. Spoor lezers en kijkers dus aan om een product te kopen, contact op te nemen of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Houd er rekening mee dat teksten makkelijk leesbaar zijn. Maak ze overzichtelijk en gebruik duidelijke taal. Laat iedere tekst nog een keer nalezen, zodat er geen fouten te vinden zijn. Houd bovendien rekening met SEO-optimalisatie. Gebruik keywords die hoog ranken, zodat je content makkelijk vindbaar is.

Checklist:

 

  • Creëer unieke content.

 

  • Zorgt dat de content aansluit op de doelgroep.

 

  • Informeer en engageer.

 

  • Creëer goed leesbare en foutloze teksten.

 

  • Laat alle content minstens één keer controleren.

 

  • Denk aan SEO-optimalisatie.

 

 

Stap 5: content controleren

Alle content is nu op de juiste kanalen gepost, maar het werk is nog niet gedaan. Het is namelijk waardevol om al je posts te blijven controleren. Analyseer welke content goed aanslaat, bijvoorbeeld door de hoeveelheid views of clicks te monitoren. Gebruik de analysetools op social media om een duidelijk beeld te krijgen van het succes van iedere post. Houd ook eventuele reacties in de gaten, zodat je direct in kunt spelen op vragen van klanten. Dit biedt meteen inspiratie voor toekomstige content.

Verandert er iets binnen je bedrijf, waardoor oude content misschien niet meer relevant is? Ga dan terug naar oude posts en pas deze eventueel aan. Zo blijft alle informatie op je website en social media up-to-date, waardoor je lezers nooit verkeerd geïnformeerd worden.

Checklist:

 

  • Analyseer het succes van de content.

 

  • Gebruik analysetools op social media.

 

  • Controleer reacties en beantwoord vragen.

 

  • Pas verouderde content zo snel mogelijk aan.

 

  • Laat je inspireren voor toekomstige content.

 

 

Een stappenplan voor op maat gemaakte content

Het is duidelijk dat een goede contentstrategie uit heel wat stappen bestaat. Wanneer je al deze stappen duidelijk uitwerkt en op papier zet, krijg je een handige houvast voor het creëren van passende en effectieve content. Heb je de strategie al een paar keer toegepast? Ga iedere stap dan eens na en kijk wat er eventueel aangepast kan worden. Zo zorg je altijd voor een op maat gemaakte strategie die perfect bij jouw onderneming past.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!