Elementen van een white paper
White paper of whitepaper is een begrip dat je wellicht al eens tegenkomen bent. Maar wat is een goede white paper precies en hoe schrijf je hem?
Wat is een whitepaper?
Een white paper is een document in een overtuigende stijl waarin je een probleem onderzoekt, analyseert en mogelijke oplossingen biedt. Hoewel een white papier niet als sales pitch is bedoeld, kun je er wel commerciële interesse mee wekken. Een solide onderbouwing met referenties, specialisten en een academische schrijfstijl doen wonderen voor een professionele uitstraling. Een white papier heeft meer weg van een academisch artikel dan van een blog of e-zine.
Wat is het doel van een white paper?
Een white paper zal nooit een literatuurprijs winnen. Maar daar is hij ook niet voor bedoeld. Het doel van een whitepaper is om lezers een diepgaand begrip van een onderwerp te bieden. Om kennis door te geven die nodig is om een complex besluit te nemen. Een white paper kun je zien als een probleemoplossend handboek, dat gebruikers meeneemt naar een dieper kennisniveau dan een gewone brochure of e-book. Typische doelen van een whitepaper zijn:
- Leadgeneratie
- Prospects overtuigen
- Expert-status verhogen
- Informeren van betrokken partijen, zoals journalisten, investeerders en potentiële klanten
- Bijdragen aan een effectieve marketing strategie
Een mooie whitepaper is als cement voor het fundament van jouw reputatie als geloofwaardige en betrouwbare partner.
De perfecte ingrediënten van een goede whitepaper
Ook al zijn de eisen voor een mooie white papier niet in steen gebeiteld, kun je het best de volgende richtlijnen voor lengte en format aanhouden:
- Een minimum lengte van 6 pagina’s, inclusief illustraties en referenties. Met meer dan 40 pagina’s zit je aan het andere einde van het geaccepteerde continuüm.
- Een duidelijke structuur: een inhoudspagina, een korte intro of samenvatting en een conclusie, gevolgd door referenties. De body van je white papier verdiept zich in het onderwerp, komt met een oplossing en maakt de positie van je bedrijf duidelijk.
- Een formele presentatie, bij voorkeur in een PDF. Maak een mooie lay-out. Je lezers zullen je white paper waarschijnlijk meerdere keren willen lezen om alle informatie goed tot zich door te laten dringen.
- Schroom niet om een korte call-to-action toe te voegen. Bijvoorbeeld: ‘Bezoek deze landingspagina’, ‘Download ons gratis proefproduct’ of ‘Vul dit korte online survey in’.
geen reacties beschikbaar