Engaging Content: 9 tips om je lezers te overtuigen
Het internet loopt over van content, zowel met nutteloze als met hoogwaardige informatie. En dagelijks wordt er ongelofelijk veel nieuwe content toegevoegd.
Deze grote massa content zorgt ervoor dat lezers enkel dat gaan lezen wat hun aanspreekt. Wie graag zoveel mogelijk lezers wil bereiken, moet tegenwoordig meer doen dan alleen de juiste inhoud leveren. Het is niet alleen belangrijk om interesse te wekken en de lezer ervan overtuigen verder te lezen, maar het meeste succes heb je als de lezer ook nog doorklikt naar andere pagina’s of bijvoorbeeld een aankoop doet.
Hoe zorg je er nu voor dat jouw content opvalt? Dat je het publiek uit zijn content-moeheid haalt? Hieronder vind je 9 tips om je lezers direct je verhaal in te trekken en ze aan jou te binden via Engaging Content.
1. Een aansprekende titel
De titel moet in de eerste plaats de aandacht trekken. Maak je lezers dus nieuwsgierig en geef kort mee waarover de tekst zal gaan. Het beste verwerk je een zoekwoord in de titel en zorg je ervoor dat hij makkelijk te begrijpen is.
2. Een boeiende eerste alinea
De inleiding beslist al vaak of lezers de rest van de tekst verder willen lezen. Zet daarom de belangrijkste keywords in de eerste 100 woorden en wek interesse bij de lezers. Met andere woorden, stel een vraag, schrijf kort en krachtig, en gebruik geen overbodige woorden. Of laat de lezer weten welk probleem je voor ze oplost.
Denk er ook aan dat de schrijfstijl en toon afgestemd moet zijn op je doelgroep. Slechts wanneer je de doelgroep op een gepaste manier aanspreekt, gaan ze verder lezen.
3. Een rode draad
Plan je tekst voordat je hem schrijft en breng op die manier een logische structuur aan. Of bouw een mooie spanningsboog op die je op het eind met een twist doorbreekt. Zo heeft de lezer minder de neiging om in het midden van de tekst af te haken.
4. Een overzichtelijke structuur
Hoe handig is het voor de lezer om direct de structuur van je tekst te kunnen overzien? Werk daarom met koppen en subkoppen, lijstjes, witregels en af en toe een infobox. Zo breng je lucht en ruimte in je tekst.
5. Een concrete schrijfstijl
Trek je publiek je verhaal in met een concrete en levendige schrijfstijl. Zo hou je de lezers tot het einde geboeid. Wil je dat de lezers tot actie overgaan? Bepreek dan hun behoeftes en maak duidelijk hoe je kan helpen. Let daarbij op dat je niet gaat manipuleren, maar zorg ervoor dat je het vertrouwen van de lezer wint.
6. Feitjes en voorbeelden
Geef je tekst aanzien en ‘body’ met feiten en concrete voorbeelden. Haal de wetenschap erbij, strooi gedoseerd met links en citaten of geef een praktijkvoorbeeld van de buurman. Feitjes en voorbeelden zijn de elementen die van jouw tekst een authentiek artikel kunnen maken.
7. Een pakkende storytelling
Mensen zijn dol op verhalen. Verhalen werken op onze emotie en ons begrip, ze helpen de wereld in te delen en ze raken ons. Gebruik storytelling dan ook om je lezers te bereiken en te raken. Elke tekst leent zich voor storytelling, dus experimenteer er gerust op los. Let er wel op dat je geloofwaardig blijft.
8. Een activerende call-to-action
Een tekst is pas echt volledig aangekleed met een activerende call-to-action. Een goede CTA geeft het laatste zetje voor die download, aanmelding of aankoop. Hou hem kort, laat hem opvallen en maak de lezer duidelijk wat hij of zij moet doen.
9. Interactie in de tent!
Interactie vormt de snelste weg naar vertrouwen. Maak je tekst dus interactief met bijvoorbeeld een quiz. Of laat je gebruikers iets uitrekenen. Een leuke slideshow plaatsen kan ook. Kortom, alles om je lezer te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.
geen reacties beschikbaar