Skip to main content

Geen angst voor Penguin en Co – het antwoord op Google Updates

Mei 213: Matt Cutts, de webspamchief van Google, kondigt update "Penguin 2.0" aan. De nervositeit onder veel SEO’ers neemt opmerkelijk toe. Bloggers en online-experts speculeren over de veranderingen die Google zal doorvoeren. Een lichte shock gaat door de onlinemarketingbranche, omdat niemand weet welke invloed de laatste update op websites zal hebben. In de afgelopen jaren heeft Google herhaaldelijk webpagina’s gestraft die tegen de rankingrichtlijnen ingingen. Voor veel websitebeheerders betekende dit grote verliezen in de zichtbaarheid. Maar waarom?

Stelt u zich voor: u wilt uw vriend Erik Pereboom in Haarlem weer eens bellen, maar u weet noch zijn nummer, noch zijn exacte adres. Dan probeert u zijn nummer te achterhalen door het telefoonboek te raadplegen. U ziet dat er 40 Erik Perenbooms in de omgeving van Haarlem wonen. Omdat het dringend is, is dit verre van ideaal: blijven bellen totdat u de juiste persoon aan de telefoon krijgt? U belt het eerste nummer en Janneke de Vries antwoordt: "Erik? Dat is mijn ex-man, die woont hier niet meer." Tweede oproep: "Jan Pot… Ik ken geen Erik Pereboom." De volgende graag: “Uw oproep kan niet worden beantwoord.” … Nummer 25: "Nee, dit is Meijer. Maar als ik u toch aan de lijn heb, ik ken iemand die zijn auto wilt verkopen. Hebt u interesse?" U blijft bellen en zelfs nadat nummer 40 niet Erik Pereboom blijkt te zijn, neemt de irritatie toe, rukt u het telefoonboek uit elkaar en gooit u het ergens in de hoek. Vervelend, als u niet krijgt waar u naar op zoek bent, nietwaar? Google weet alles van dit probleem. En Google wil dit met een oplossing voorkomen: goede content.

 

Een andere pinguïn – waarom ruimt Google zijn zoekresultaten op?

Mei 213: Matt Cutts, de webspamchief van Google, kondigt update "Penguin 2.0" aan. De nervositeit onder veel SEO’ers neemt opmerkelijk toe. Bloggers en online-experts speculeren over de veranderingen die Google zal doorvoeren. Een lichte shock gaat door de onlinemarketingbranche, omdat niemand weet welke invloed de laatste update op websites zal hebben. In de afgelopen jaren heeft Google herhaaldelijk webpagina’s gestraft die tegen de rankingrichtlijnen ingingen. Voor veel websitebeheerders betekende dit grote verliezen in de zichtbaarheid. Maar waarom?

Wanneer uw telefoonboek alleen maar verkeerde telefoonnummers opgeeft, dan is het nutteloos. Als u verkeerd wordt doorverbonden, niet vindt wat u zoekt en u zelfs lastiggevallen wordt door uw gesprekspartner met reclame of slechte aanbevelingen, zou u dan ook niet gefrustreerd zijn? Veel mooier is het, als u een actueel, overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en misschien zelfs een mooi ontworpen telefoonboek ter beschikking wordt gesteld. Met Google gaat het precies zo.

Al sinds jaren verandert Google de zoekalgoritmen. Het primaire doel is de zoekresultaten voor de gebruiker optimaliseren. Alleen wanneer Googlegebruikers tevreden zijn met de resultaten en de dienst, dan zal Google de marktleider onder de zoekmachines blijven. De concurrenten liggen met enige afstand op de loer. Concreet betekent dit dat Google, al sinds enkele jaren, inhoud steeds beter beoordeelt en informatie weergeeft die de gebruiker snel en eenvoudig aanspreekt. Een website wordt gedegradeerd wanneer de inhoud niet voldoet aan de behoeften van de gebruikers.

Google is voortdurend bezig om haar zoekmachine te verbeteren en er worden regelmatig updates doorgevoerd, wat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de positie van de afzonderlijke webpagina's. Pagina's met "slechte" links, "slechte" inhoud of andere gebreken verliezen dan hun goede positie in de zoekresultaten. Geoptimaliseerde zoekmachines hebben altijd geprobeerd om de veranderingen in het beleid te analyseren en hierop te reageren, zodat hun pagina’s aansluiten op de richtlijnen van Google.

 

De belangrijkste Google updates in het overzicht

De makers van de SISTRIX Toolbox registreren op hun website de Google updates, die de zoekmachinegigant sinds 2002 heeft doorgevoerd. Vele updates hebben vermoedelijk slechte websites aangepakt. Hier een selectie:

  • April 2003 Cassandra: Websites met verborgen tekst en verborgen links, evenals de vele links naar eigen websites, werden aangepakt.
  • Mei 2003 Dominic: Verandering in de beoordeling van backlinks.
  • Florida november 2003 / januari 2004 Austin: Google pakt SEO-trucs aan, zoals sleutelwoordspamming, -stuffing, et cetera.
  • Januari 2005 nofollow-attribuut: Google, Yahoo en Microsoft voeren de nofollow-attribuut in, waarbij de overdracht van de powerlink op "uitgeschakeld" staat.
  • Oktober 2005 Jagger: Een reeks aan algoritmeveranderingen, onder andere om “slechte”, “illegale” en betaalde links aan te pakken.
  • September 2009 Vince (Brand): De websites van "offline-merken" worden versterkt doordat ze met belangrijke, passende zoekwoorden worden verbonden.
  • April / mei 2010 May Day: Google beoordeelt websites die op Long-Tail-Keywords (sleutelwoorden met meerdere begrippen) geordend zijn. Ongepaste en contentarme websites verliezen hun SERP-plaats.
  • Februari 2011 Panda: In enkele stappen voert Google haar Panda update door, allereerst in de VS en vervolgens wereldwijd. Vooral websites met een kwalitatief slechte inhoud of de daaruit voortvloeiende consequenties als een hoge bounce rate of weinig kwalitatieve backlinks worden gefilterd. Tot op heden blijft Google Panda updates verfijnen en bijwerken.
  • November 2011 Freshness: The Freshness update beloont websites die actuele, relevante onderwerpen en interessante content bieden.
  • Januari 2012 Page Layout Algorithm: Rekening houdend met de verhouding tussen inhoud en reclame bestraft Google website die te veel reclame bevatten.
  • Maart 2012 Maart 50-Pack: Door updates worden hoogwaardige websites gedefinieerd en linkteksten opnieuw beoordeeld.
  • April 2012 Penguin: Met de Pinguïn-update voorkomt Google dat webbeheerders hun websites vooral aanpassen aan de zoekmachineresultaten.
  • Augustus 2012 DMCA Straf: Google pakt websites die herhaaldelijk worden verdacht van het schenden van auteursrechten aan.
  • September 2012 Exact Match Domain: Websites met een inhoud van lage kwaliteit, waarvan de namen exact overeenkomen met een zoekterm (bijvoorbeeld hotel.nl), vallen binnen de zoekresultaten terug.

De veranderingen van Panda, Penguin en Freshness troffen vele websites en zorgden voor een grote verandering in de zoekresultaten. Sommige updates werkt Google nog verder uit en zij worden regelmatig geactualiseerd. Op de eerste Panda-update volgden nog eens 24 wijzigingen; de laatste aanpassingen leidden tot Penguin 2.0. De websitebeheerder komt nooit tot rust: Google heeft al een aantal grote bezuinigingen voor dit jaar aangekondigd.

Welke technieken en praktijken bestraft worden, kan niemand precies voorspellen. Google geeft dit wel aan in zijn richtlijnen voor goede websites. Links bovenaan op deze pagina heeft Google een aantal tools beschikbaar gemaakt om een site eenvoudiger geschikt te maken voor een goede ranking. Google zelf geeft aan dat een goede kwaliteit op de website een doorslaggevend criterium is voor een goede plaats in de SERP's. Met een goede inhoud beschermt de websitebeheerder zich tegen de negatieve gevolgen van veranderingen in algoritme.

 

Wat is goede content?

Goede content kan niet exact worden gedefinieerd. Echter, wanneer alleen wordt gekeken naar het woord "goede" of het woord "inhoud", dan gaat het al meteen fout. Content wordt omschreven als "de gekwalificeerde inhoud, die op een website, in een publicatie of in een database gevonden kan worden". Eigenlijk alles van een website dat wordt samengevat en de gebruiker zinvolle informatie biedt dus. Welke informatie belangrijk, zinvol en gekwalificeerd is, beslist de gebruiker. Hierdoor ontstaat de term "goede inhoud". Veel auteurs die zich bezighouden met media zien content als verzamelde multimediale inhoud, die een medium vertegenwoordigt.

Google geeft in haar richtlijnen aan hoe men een pagina met kwalitatief hoogwaardige content zou moeten vullen. Hoe precies deze kwalitatief hoogwaardige content eruit zou moeten zien, vermeldt de zoekmachineaanbieder niet. Webbeheerders wordt gevraagd om bezoekers "de gewenste informatie" als unieke content aan te bieden. Gekopieerde, net als automatisch gegenereerde content, is slecht.

Dus wat kan uit de opmerkingen van Google, Het Groene Boekje en de auteurs worden geconcludeerd wanneer het gaat om een goede tekst? Content komt overeen met multimediale inhoud, die zich door kwaliteit, originaliteit en het aanspreken van de juiste doelgroep laat onderscheiden. Hoe hoog de kwaliteit van de inhoud is, hangt echter grotendeels af van het perspectief van de toeschouwer en kan slechts gedeeltelijk worden bepaald door Google. Toch hecht de zoekgigant veel waarde aan een webbeheerder die moeite doet. Alleen dan zullen zoekers zich hieraan houden. Goede content zorgt ervoor dat gebruikers gelukkig en tevreden zijn – en dit met eenvoudige, veilige en natuurlijke middelen.               

 

Waarom is goede inhoud het antwoord?

Content lijkt momenteel de "42" onder de maatregelen te zijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_antwoord_op_de_ultieme_vraag_over_het_Leven,_het_Universum,_en_Alles), waarmee men Google en de hele internetwereld gelukkig kan maken; het antwoord, een wondermiddel, de zilveren kogel onder de "SEO-trucs". Dus de oplettende internetgebruiker herkent de steeds terugkomende formule "Content is King". Daarbij is de vraag naar hoogwaardige, goed geregisseerde en aansprekende inhoud oude koek.

In feite functioneert het inzetten van kwalitatief hoogwaardige, originele en op de doelgroep gerichte content als gebruikersmagneet zeer goed. Waarschijnlijk omdat de mechanismen daarachter eenvoudig, logisch en aannemelijk zijn. Goede content is essentieel voor elke website, omdat…

… goede content gemakkelijk mee te nemen is:

Goede content is leuk. De gebruiker zal door de website aangesproken en vermaakt worden, zonder zich door stoffige en lastige informatie te woelen. Niemand bezoekt een pagina met ongestructureerde tekst zonder alinea's en tussenkopjes. Als de inhoud goed gestructureerd, begrijpelijk en interessant is, trekt dat de lezer.

Zorg ervoor dat uw gebruikers de informatie snel vinden. Geef de inhoud zo vorm dat uw gebruikers er plezier aan ervaren: eenvoudig, onderhoudend en multimediaal. In Google-Snippet – de korte voorbeeldtekst bij de zoekresultaten – moet u erop wijzen hoe goed en interessant de inhoud op uw pagina is. Maak gebruik van duidelijke en begrijpelijke inhoud, zonder onnodige vaktermen of verwarrende formuleringen. Dit helpt de zoekers beter, dan wanneer met ingewikkelde tekst en afbeeldingen de kunde bewezen moet worden. Neem niet alleen leuke topics, maar verruim uw horizon: waarom niet een homepage voor keukengerei presenteren met "Het recept van de week"? Uw lezers zullen het leuk vinden en gebruiken.

…goede content boeit:

Het internet staat niet alleen vol met saaie en nutteloze inhoud, maar ook met hoge bounce rates. Vindt de gebruiker niet wat hij zoekt, of is hij niet onder de indruk van de inhoud van een site? Dan verlaat hij simpelweg de pagina. Google evalueert de bounce rate door de tijd die gebruikers op een website doorbrengen als ranking factor te gebruiken. Dit betekent: goede content bepaalt hoe lang een gebruiker op een pagina blijft en daarmee hoe goed een website het doet op de rankinglijst.

Goede content verveelt de gebruiker niet, en hij wordt aangespoord verder te lezen. Niet alleen de doelgroep en zijn behoeften, maar ook het oplossen van problemen en het onderhouden van de inhoud wordt als een primaire doelstelling gezien. Schrijf spannend en gevarieerd en denk aan geschikte formats. Waarom informatie niet in de vorm van een sprookje gieten? Waarom niet een interview met een expert om uw producten te promoten? Alleen inhoud die de lezer boeit, kan zijn aandacht vasthouden. De bonus is hier: de gebruiker koppelt goede content graag en organisch. Zo creëert u kwalitatief hoogwaardige links, die ook Google graag ziet.

…goede content helpt:

Goede content is nuttig. Het helpt de gebruiker enerzijds en toont competentie anderzijds. Gebruikers surfen niet op het internet om actief op zoek naar informatie te gaan en zich te laten "lastigvallen" door reclames. Als u hulp of nuttige informatie nodig heeft, dan gebruikt u liever een website die uw problemen oplost, dan u iets aansmeert. Duidelijk: nuttige inhoud kan niet vervangen worden door een onlinewinkel. Het verkopen gebeurt pas, of helemaal niet, tijdens de tweede stap. Voldoen aan de behoeften van de klant, dat is een aanpak waar u meer mee bereikt.

Geef de gebruikers met uw content een waarborg en los met uw informatie problemen op. Wanneer een gebruiker via Google een vraag stelt, dan moet hij het ​​antwoord op uw pagina kunnen vinden. Zorg ervoor dat uw inhoud het onderwerp zo uitgebreid en goed mogelijk verwoord. Bedenk op welke vragen uw inhoud antwoord geeft en beantwoordt deze met het oog op de doelgroep en de complexiteit van de onderwerpen. Zet uw boodschap duidelijk, overzichtelijk en praktisch uiteen. Weet met welke zoekopdracht de gebruiker via Google op uw pagina terecht is gekomen en reageer hierop indien dit nodig is. Sluit de antwoorden in uw tekst aan op de zoekopdracht van de gebruiker.

Met goed onderbouwde en hoogwaardige teksten heeft u een win-winsituatie gecreëerd: uw gebruiker krijgt vertrouwen en u heeft er een fan bij. Denk niet meteen aan verkopen, maar houdt u zich altijd voor ogen dat u de gebruiker wilt helpen.

…goede content de gebruiker bindt:

Als de inhoud interessant en nuttig is, dan bereikt u de gebruiker. Heeft hij met hulp en vermaak vertrouwen gekregen, dan bindt goede inhoud hem voor langere tijd aan uw pagina. De content zorgt voor een positief imago en tevreden lezers. En zeker voor de lange termijn.

Houdt u uw inhoud up-to-date? Zorg er dan voor dat u zoveel mogelijk goede content aanbiedt, maar ook steeds vernieuwt. Investeer liever in een kwalitatief hoogwaardig artikel, dan in de vele kleine en minder sterke teksten. Een tekst die u ooit eerder heeft gepubliceerd, zal blijven vermaken en niet komen te vervallen. Als de tekst van hoge kwaliteit is en professioneel, dan kunt u veel gebruikers naar u toetrekken en dus waarschijnlijk ook een goede ranking bereiken. Veel belangrijker nog: u bindt uw gebruikers aan het merk, als de gebruiker overtuigd is dat u de competente vriend en aanspreekpersoon bent bij het oplossen van problemen.

…Google graag goede content ziet:

Google is gelukkig, wanneer de gebruiker tevreden is. De gebruiker is blij met behulpzame, interessante en hoogwaardige content. U produceert goede content, u maakt uw gebruikers gelukkig en het maakt u blij wanneer Google u gelukkig maakt.

 

Hoe creëert u goede content?

Van goede inhoud profiteert iedereen: Google kan goede inhoud aanbieden, de gebruiker kan goede inhoud gebruiken en providers krijgen veel tevreden gebruikers en dus potentiële klanten. Met het oog op een zo groot mogelijk aantal gebruikers is het ontzettend belangrijk goede content te leveren. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

– Eigen redactie: De meest professionele, flexibele en complete oplossing. Echter, niet iedereen die een website heeft, kan een eigen redactie veroorloven.
– Eigen freelancer: Professioneel, maar ingewikkelder dan de eigen redactie. Schaalbaar en goedkoper dan voltijdse werknemers.
– PR-bureau: Ook professioneel, maar minder flexibel dan de eigen redactie. Langere weg tot het afstemmen en meestal erg duur.
– Content zelf produceren: Vermoedelijk de makkelijkste oplossing. Echter, veel investering in termen van tijd, arbeid en creativiteit.
– Tekst Exchange: Goedkope en eenvoudige oplossing met een breed scala aan onderwerpen. Echter, minder flexibel en vereist een hoge mate van ondersteuning.

 

Actueel, behulpzaam, interessant; zo zou een telefoonboek eruit moeten zien
Google behoeft goede inhoud, net als een telefoonboek de juiste en actuele telefoonnummers nodig heeft. Anders zijn beide nutteloos. Als u Erik Pereboom niet kunt bereiken, omdat uw telefoonboek het verkeerde nummer geeft, dan zal u het telefoonboek inruilen. Uw telefoonboekaanbieder moet er daarom voor zorgen dat iedereen die wenst te worden geregistreerd, ook de juiste informatie geeft. Dit geldt ook voor een zoekmachine: Google beloont goed vertegenwoordigde en bijzonder mooie pagina's met een goede ranking en bevordert zo kwalitatief hoogstaande inhoud. Als u uw pagina's niet op een behulpzame, eenvoudige, transparante en leesbare manier vormgeeft, dan zal dit worden afgestraft. Zo simpel is het. Wat helpt is duidelijk: met een goede inhoud hoeft u geen angst meer te hebben voor Penguin en Co.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!