Skip to main content

Glossary laten schrijven – zo werkt het

Alle letters van het alfabet in kleur

Encyclopedie artikelen laten schrijven – voor hoogwaardige content en een hoge positie op Google

 

Een glossary die past bij de inhoud van je website, blog of aanbod, biedt direct meerwaarde aan je doelgroep. Een informatieve glossary wordt ook door Google opgemerkt en beloond met een hoge positie. Hier ontdek je hoe je binnen korte tijd een hoogwaardige encyclopedie voor jouw website creeërt.

 

Cijfers, data, feiten: Wat is een glossary?

 

Het begrip glossary komt van het Latijnse ‘glossarium‘ en het Oudgriekse ‘glössarion‘ (tong, taal). Over het algemeen wordt onder een glossary een aparte bijlage bedoeld waarin bepaalde begrippen kort worden uitgelegd. De afzonderlijke artikelen worden alfabetisch in een overzicht gerangschikt.
Glossaries vind je vaak in wetenschappelijke artikelen of boeken. Maar ook op het internet hebben ze hun plek gevonden – vooral als effectief onderdeel van een contentmarketing strategie.

  • Bij online marketing worden de begrippen encyclopedie, lexicon en glossary vaak als synoniemen gebruikt.
  • Een online glossary is bedoeld om termen die uitleg behoeven te verklaren.

Een online glossary heeft als (hoofd)doel om traffic te genereren via zoekopdrachten op Google. Een typische zoekopdracht op Google is bijvoorbeeld ‘Wat is…?‘

  • De rake en korte definitie van een begrip belandt vaak hoog op de lijst van zoekmachines.
  • Hoge rankings voor een bepaald woord hebben een positief effect op de gehele glossary en de achterliggende pagina.

In het ideale SEO- geval bevindt de beknopte uitleg zich al direct op de zoekresultatenpagina van Google. Dat zijn de zogeheten ‘rich snippets’.

 

Professionele auteurs schrijven jouw oline glossary en jouw bedrijf profiteert daarvan – met waardevolle kliks.
Nu registreren!

 

Glossary schrijven als SEO-strategie

 

Geen storytelling, geen reclame, geen personal branding – alleen de nuchtere feiten, uitleg en informatie. Dat is precies waarnaar de meeste internetgebruikers op zoek zijn. Deze belangstelling kun je gebruiken voor jouw marketing.
Eenvoudige, duidelijke en goed gestructureerde informatie wekt de belangstelling van de doelgroep. Dat is het credo van content marketing. Het opstellen van een glossary houdt een heel specifieke methode in, om de behoefte van potentiële klanten aan informatie te bevredigen. Tegelijkertijd wordt een customer journey in gang gezet of een reeds lopende customer journey trefzeker naar het doel gebracht.

Een goed voorbeeld:

  • Je hebt een bedrijf voor online marketing. Als bijkomend pluspunt integreer je een glossary met begrippen uit jouw werkveld.
  • Ondernemer X zoekt naar mogelijkheden om zijn omzet te verhogen. Hij zoekt daarom met het keyword ‘B2C marketing’ – een begrip waarover hij pasgeleden sprak met een collega.
  • Hij komt op Google jouw glossary tegen en krijgt een goede uitleg over het begrip. Omdat hij jouw website prettig vindt, gaat hij op je site op zoek naar verdere uitleg. Hij krijgt een goede indruk van jouw bedrijf.
  • Via een link vindt hij een aanbod van jouw onderneming voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Hij neemt contact met jou op.

Zo kan een goede glossary ervoor zorgen dat je een klant binnenhaalt die door de glossary al overtuigd is van jouw kunnen. De trigger is hierbij traffic via Google – via een artikel in de organische zoekresultaten.

 

Wat zijn de kenmerken van een goede glossarytekst?

 

‘Kort en beknopt‘, dat is de juiste formule voor een goede glossarytekst. Wie een glossary wil creeëren, doet er goed aan om dit motto steeds voor ogen te houden. Een glossary die goed valt bij de gebruiker en veel kliks genereert, heeft de volgende kenmerken:

  • Ieder artikel overtuigt door een compacte en toch veelomvattende inhoud
  • De uitleg is duidelijk, helder en eenvoudig geformuleerd.
  • De tekst bevat in het ideale geval geen buitenlandse woorden. Jargon vermijd je.

Bij de opbouw van een glossary zijn er in principe twee opties: de lange en de korte versie van verklaring van begrippen.

Korte definities

Wie zich wil beperken tot korte definities, legt elk begrip uit in vier tot vijf zinnen. Dat biedt overzicht en komt tegemoet aan de behoefte van gebruikers aan snelle informatie.
Deze variant is ideaal voor iedereen die weinig tijd heeft. Maar let op, hier ligt ook een SEO – gevaar op de loer: de zogeheten ‘Thin Content’ (dunne content). In vele gevallen beoordeelt Google internetpagina’s met weinig woorden als minderwaardig en plaatst ze lager op de resultatenpagina. Dit kun je vermijden door niet voor elk begrip een aparte URL te maken maar meerdere begripsuitleggen op één pagina te plaatsen.

Korte definities + extra info

Wil je het veilig spelen, dan raden we de volgende opbouw aan:

  • Een korte definitie van het begrip in de eerste alinea.
  • Verschillende betekenissen, achtergronden en verdere informatie in subparagrafen.

Op deze manier (korte uitleg plus uitgebreide uitleg) sla je twee vliegen in één klap. Het schrijven van dit type glossary vraagt weliswaar iets meer inspanning, maar het loont de moeite en levert meer kliks op.

 

Glossary schrijven – hoe werkt het?

 

De technische kant van een glossary is vaak vrij simpel. Moderne Content Management Systemen nemen de technische inrichting van je tekst al van je over. Zo heeft WordPress bijvoorbeeld talrijke plugins voor het implementeren van een eigen glossary, een wiki of een encyclopedie. Deze plugins zijn heel handig om content te maken die al is geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Tip: gebruik niet de gebruikelijke blogfunctie bij WordPress voor het creëren van een glossary. Deze methode maakt het namelijk lastiger om het blog als gewoon blog te gebruiken.
Het eigenlijke werk van een glossary heeft te maken met de content. Hierbij zijn twee zaken van belang:

  • Het vinden van relevante begrippen,
  • Het schrijven van de tekst.

Voor het vinden van passende trefwoorden stel je eerst een themagebied samen, waaruit je gaandeweg keywords kunt kristalliseren. Deze begrippen vormen de basis van je glossary. Ook Google biedt talrijke mogelijkheden om naar populaire keywords te zoeken.
In een glossary bestaat de titel van elk artikel slechts uit het zoekwoord. Dit geeft al het juiste signaal af voor zoekmachines.

  • Doorgaans staat dit begrip zonder toevoegingen in de kop met een H1 of hooguit H2 aanduiding.
  • In het begin plaats je een korte, allesomvattende toelichting, die je later kunt uitbreiden met verdere informatie.
  • Daarnaast is het belangrijk om interne links te plaatsen naar andere begrippen in de glossary.

 

Op zoek naar een expert met schrijftalent voor een glossary die veel kliks genereert? Geen probleem bij Textbroker.
Vind nu de juiste auteur!

 

Twee voorbeelden van geslaagde online glossaries

 

Aan de hand van twee succesvolle voorbeelden kunnen we de voordelen van een online glossary goed zichtbaar maken: het wetenschapslexicon van Gabler en de contentmarketing glossary van Textbroker.

Gabler wetenschapslexicon

Meer dan 200 experts verbinden in de Gabler wetenschapsencyclopedie hun naam aan meer dan 25.000 trefwoorden. De auteurs bedienen daarmee de E-A-T- score van Google en dat heeft een positief effect op de ranking: Expertise, Autoriteit, Vertrouwen. Elke bedrage is zeer beknopt, maar bevat alle wezenlijke informatie over het thema.

Textbroker contentmarketing glossary

Een ander goed voorbeeld van een uitgebreid online lexicon bevindt zich bij Textbroker zelf: het Glossarium | textbroker.nl. Het bevat relevante begrippen binnen de contentmarketing – van Boven de Vouw tot Yield Management.

De bijzondere aan de structuur van elk artikel is de overzichtelijkheid:

  • Iedere glossarybijdrage begint met een korte uitleg.
  • Daarna volgt een uitgebreide uitleg.
  • Op die manier worden tegelijkertijd twee verschillende zoekintenties bediend: wie een snelle en treffende definitie nodig heeft, vindt de informatie hier net zo goed als degene die dieper het thema in wil duiken. Voor een aantal SEO- aspecten is dit zeker een zinvolle strategie:
  • Omdat de structuur verschillende zoekintenties bedient, verlaten weinig gebruikers de pagina weer.
  • De herkenbare structuur van elke glossary wekt vertrouwen en stimuleert je om nadere informatie te verkrijgen.
  • Nieuwe bijdragen in deze glossary krijgen bij Google automatisch een betere uitgangspositie, omdat de eerdere artikelen al overtuigen.

Waarom glossaryteksten laten schrijven?

 

Zelf glossaryteksten schrijven of een glossary laten schrijven? Zodra je besloten hebt je website met een glossary te verrijken, dient deze vraag zich vanzelf aan. Het antwoord is vrij eenvoudig:

Alleen wie zelf schrijftalent en schrijfervaring heeft, kan zelf een glossary opstellen. Zo niet, kun je het beter aan een professional overlaten. Het is de moeite waard en je zult downgrades in Google vermijden (bijvoorbeeld wegens SEO-, spelling- of vormfouten).

Wie zelf aan de slag wil, moet er bovendien rekening mee houden dat je veel tijd voor je kerntaken verliest door urenlang aan een glossarium te werken.

Let op! Gekopieerde content is uit den boze. Ook bij glossaries is de verleiding groot om bestaand materiaal gewoon te kopiëren. Maar Google herkent gekopieerde content direct en straft websites met duplicate content af met lage posities. In het ergste geval verdwijnt de hele website uit de indexering.

 

Freelancer, bureau of tekstbeurs / Textbroker?

 

Er is dus veel voor te zeggen om het tekstschrijven uit te besteden – ook bij een verklarende woordenlijst. Maar hoe vind je nu getalenteerde auteurs? Er zijn drie verschillende opties om aan hoogwaardige teksten voor een glossary te komen:

 

Rechtstreekse opdracht aan een freelancer

 

Ken je een professionele tekstschrijver die niet alleen beschikt over schrijftalent maar ook goed bekend is met een specifiek thema? Mooi zo, dan kun je gerust met deze tekstschrijver samenwerken.

Auteurs vinden via een tekstbeurs

Online tekstbeurzen zijn een comfortabele optie om via heldere profielen van tekstschrijvers experts te vinden voor jouw thema. De tekstbeurs die bemiddelt tussen opdrachtgever en auteur staat garant voor een soepele procedure die zekerheid biedt aan beide partijen.

Samenwerking met een bureau

Tekstbureaus bieden vaak full-service voor jouw glossary- project. De experts die verbonden zijn aan het bureau stellen teams samen van tekstschrijvers die snel en zonder kwaliteitsverlies jouw glossary schrijven. Tijdens het project kun je rekenen op betrouwbare contactpersonen.

 

Glossaryteksten laten schrijven bij Textbroker

 

Textbroker biedt jou diverse mogelijkheden om woordenlijstteksten te laten schrijven:

  1. Je bekijkt de profielen van de auteurs en geeft via een DirectOrder direct een opdracht aan een expert over jouw onderwerp.
  2. Je stelt je eigen team samen – bijvoorbeeld met een aantal gespecialiseerde auteurs uit jouw vakgebied (TeamOrder).
  3. Je kiest de beheerde dienst (Managed Service). Textbroker neemt je al het werk uit handen, zodat je uiteindelijk over een goede glossary beschikt, die veel kliks genereert en toegevoegde waarde biedt aan jouw doelgroep. Je staat steeds in contact met jouw individuele contactpersoon voor dit project.

Extra tip: De vriendelijke klantenservice van Textbroker helpt je graag bij het vinden van de juiste experts voor jouw online glossary. Neem hiervoor contact op met [email protected]

 

Glossary laten schrijven FAQ

 

Wat is van belang voor een goede glossarytekst?

Een goede glossary is kort en informatief. Hij bevat de wezenlijke feiten uit de directe omgeving van het begrip. Hij laat geen vragen open en behandelt het thema zowel beknopt als allesomvattend. Uiteraard is de glossarytekst stilistisch goed geschreven en zowel in spelling als grammaticaal correct.

Wat kost het creeëren van een glossarytekst?

Deze vraag is niet eensluidend te beantwoorden. Want er zijn diverse factoren die allemaal invloed hebben op de prijs van een glossary:

  • Het thema. Bepaalde kennisgebieden vereisen hooggekwalificeerde copywriters die veel kennis hebben van bijvoorbeeld juridische, financiële of technische zaken. Aan deze thema’s hangt meestal een iets hoger prijskaartje dan bijvoorbeeld aan reizen, mode of beauty.
  • De onderzoeksinspanning. Ook hiervoor kunnen extra kosten ontstaan.
  • De complexiteit. Veel onderwerpen zijn overzichtelijk en vereisen daarom minder content. Andere gebieden zijn complexer en zijn daarom gebaat bij een vollediger en uitgebreidere glossary met meer artikelen.
  • Zoekmachineoptimalisatie. Wie een glossary wil laten opstellen die naast een correcte inhoud ook de voordelen van SEO biedt, moet ook hiervoor iets meer investeren.

 

Wil je de teksten voor jouw glossary voordelig en efficiënt laten schrijven?
Vind nu de passende auteur!


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!