Skip to main content

Goede contentoptimalisatie

Zes manieren om goede teksten voor zoekmachines toegankelijker te maken en betere rankings te bereiken

Websites leven van content! Zowel in tekstuele vorm als in afbeeldingen en grafieken, productvideo’s, maar ook in interactieve elementen; al deze informatie moet door zoekmachines gevonden en geëvalueerd worden. Dit is voor zoekmachines een grote uitdaging. Veel websites hebben op basis van programmeerfouten of slechte toegankelijkheid ernstige problemen om goed op het web gevonden te worden.

De basis knowhow over inhoudsoptimalisering op de website zelf (OnPage) kan helpen om de teksten in de zoekresultaten zichtbaarder en actueler te maken. Daardoor kunnen binnen de resultaatlijsten betere posities bereikt worden en dus meer bezoekers naar de website gelokt worden.

 

1.     Precieze en goede websitetitel

Als het om OnPage SEO gaat worden title-tags nog steeds als een van de belangrijkste factoren voor een goede ranking binnen zoekmachines gezien. Bij de websitetitel is het ook belangrijk dat de titel van de website treffend is en aan de verwachtingen van de doelgroep voldoet. Zo kan de klantenbinding van een website duidelijk verbeterd worden; de klanten herkennen hun verwachtingen in de titel en klikken graag op het zoekresultaat.

Tip: zo worden uw titels nog beter.

– De titel kan het beste op zo’n manier ontworpen worden dat het aantal mensen die tussen alle zoekresultaten nou juist uw website kiezen stijgt. Passende websitetitels onderscheiden zich van andere en verleiden om op de website te klikken. Het is daarom heel belangrijk de titel voor de gebruiker aansprekend en direct herkenbaar te maken. Als een klant een vakantiehuis in Limburg wil boeken, bijvoorbeeld, dan is het slim om in de titel een vraag met call-to-action te verwerken: Op zoek naar een vakantiehuis in Limburg? Boek nu bij […].

– Varieer titels en koptitels om uw website voor verschillende inhoudelijk op elkaar lijkende longtailzoekbegrippen te optimaliseren.

– Gebruik hoofdzakelijk belangrijke keywords, ook in de URL van uw website, omdat Google vaak een deel van de URL in de titel aangeeft.

 

2.     Authorship Markup

Voor zoekmachines wordt de auteur van de tekst steeds belangrijker. Automatisch gecreëerde content en spamteksten hebben geen betekenis voor de mensen die informatie zoeken over een bepaald onderwerp en veroorzaken slechte rankings. Met de Autorship Markup heeft men nu de mogelijkheid sommige teksten te onderscheiden en zich bij Google als auteur van de tekst te vermelden.

Het implementeren van Authorship Markups op de website is eenvoudig en bestaat maar uit een aantal stappen. Er zijn veel tutorials en video’s te vinden over hoe u dit het beste kunt aanpakken. Verschijnt eenmaal de afbeelding van de auteur tussen de zoekresultaten, dan zal het de gebruiker opvallen.

Tip: zo ontvangt u via Google nog meer bezoekers op uw site.

Speel met uw profielfoto bij Google Plus. Probeer de afbeelding aansprekender te maken of geef uw foto een nieuwe verassende vorm, bijvoorbeeld met een unieke pose of een opvallende achtergrondkleur.

 

3.     De lengte van de tekst

Vaak stellen webmasters zich de vraag hoe lang goede content eigenlijk is en hoe veel men minimaal moet schrijven om goede rankings te bereiken. Principieel moet een tekst een duidelijke meerwaarde bieden en, hand op het hart, voor elk thema kan men oneindig veel informatie verkrijgen, uitvoerig onderzoek verrichten en secundaire bronnen opsommen. Gebruik de hoeveelheid inhoud die de lezer als nodig beschouwt, maar belangrijk is dat men niet probeert de tekst met nietszeggende zinnen te ‘verlengen’. Het is beter om rich media, zoals video’s en afbeeldingen, te verstrekken. Als de content van veel diverse elementen wordt voorzien, is een potentiële klant sneller geneigd op uw tekst te klikken en wordt deze bovendien graag gelezen en gedeeld. Als u zulke elementen in de tekst verwerkt, zit u altijd goed.

Tip: zo wordt uw tekst nog beter en doeltreffender.

– Maak gebruik van afbeeldingen, video’s, tabellen en overzichtsgrafieken.

– Kijk welke inhoud uw concurrent gebruikt en zorg dat u beter bent.

– Schrijf langere, inhoudelijke teksten met meerwaarde.

 

4.     ‘Engagement’ van de gebruiker (UGC)

Engagement is een Engels woord en verwijst naar de inhoud van een tekst en de participatie van gebruikers. Het doel: moedig uw bezoekers aan deel te nemen aan de discussies over uw websitecontent (commentaar, reclames, upvotes, et cetera). Overtuig uw lezers en start een discussie. Google beoordeelt de inhoud vooral naar zijn eigen voordeel. Is een bijdrage rijk aan commentaar en discussiepunten, dan is de site waarschijnlijk relevant voor de gebruikers, omdat er nog veel meer over het onderwerp te vertellen valt, dan wat tot nu toe gedaan is.

Tip: zo verbetert u de participatie van de gebruikers.

– Probeer interactie te bereiken door reclame en aanbiedingen.

– Voorzie elke tekst van een call-to-action, zoals: ‘wij zouden graag uw mening willen horen’.

– Antwoord op commentaar en lever geschilpunten.

 

5.     Social signals

Google is erg afhankelijk van sociale gegevens en heeft het doel populaire websites die up-to-date zijn te identificeren. Als u veel sociale signalen aan de content kunt verbinden, zal u ook goede kansen hebben bij de ranking. Hoewel u hierdoor nog geen directe invloed kan uitoefenen op de ranking en het geen officieel bevestigde rankingfactor is, heeft het toch een positieve uitwerking op de positie in de zoekresultaten.

Tip: zo krijgt u meer sociale signalen.

– Zorg ervoor dat uw inhoud werkelijk bruikbaar en share-waardig is.

– Maak de social sharing toegankelijk: plaats oproepjes op prominente en goed zichtbare plaatsen in de tekst.

– Goede content wordt vaker gedeeld, lever Buzz met uw inhoud.

 

6.     Gegevensstructurering met schema.org en Microdata

Gegevensstructurering kan een grote rol spelen in de toekomst van zoekmachineoptimalisering. Veel experts denken dat dit optimalisatieproces een positieve uitwerking heeft en dat bij de websites die reeds gebruik maken van het optimalisatieproces steeds betere teksten geplaatst worden, in vergelijking met andere websites die hier nog geen gebruik van maken.

Schema’s worden met behulp van tags op de websites geplaatst om zoekmachines te laten zien om wat voor soort informatie het gaat. Informatie zoals beoordelingen, events en afspraken zijn prominente voorbeelden. Is de content in de bron goed gedefinieerd, dan is het voor de zoekmachine makkelijker om de tekst te interpreteren en deze op relevante plaatsen te presenteren voor de gebruiker. Het voordeel daarbij is dat het plaatsen van gegevens door Google, net als bij Authorship Markup, in de zoekmachines wordt gemarkeerd.

Tip: zo structureert u uw gegevens.

– Win informatie in via schema.org over het soort plaatsingen.

– Google heeft tijd nodig de gestructureerde gegevens te herkennen. U moet dus een paar weken geduld hebben.

 

Alles in één

Om content passend voor zoekmachines te maken is niet alleen creativiteit en omslachtig werk nodig, ook een paar technische kneepjes van het vak komen om de hoek kijken. Men moet een aantal stappen volgen om effectief te stijgen in zoekresultaten. Begin klein en werk stap voor stap verder, tot uw content omgezet en goed geoptimaliseerd is. Veel succes!

 

beeld: content © vege fotolia.com


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!