Skip to main content

Google penalties: waarom rankt mijn website laag?

 
Zoals een scheidsrechter op een voetbalveld het spel in goede banen leidt, zorgt ook Google ervoor dat het genereren van zoekresultaten volgens de regels verloopt. Het enige nadeel is dat de regels van Google niet bij iedere speler bekend zijn. Het algoritme van de zoekmachine verandert constant. Acties die in het verleden geen problemen veroorzaakten, worden nu direct afgestraft door Google. Merk je dat je website, ondanks SEO-proof content, toch laag blijft ranken in de zoekmachine? Dan kunnen Google penalties daar de oorzaak van zijn. Ontdek wat deze sancties inhouden en hoe je ze vermijdt.

 

Het gevaar van Google penalties

 

Google kan ervoor kiezen om websites af te straffen wanneer deze zich niet aan de richtlijnen van de zoekmachine houden. Deze sancties kunnen verschillende vormen hebben. Zo is het mogelijk om een website lager te laten ranken op belangrijke keywords. Bij ernstige overtredingen kan Google ervoor kiezen om de website helemaal niet meer op te nemen in de zoekresultaten. Voor beide sancties geldt dat ze de uiteindelijke hoeveelheid traffic naar een website aanzienlijk aantasten, doordat de vindbaarheid verslechtert. Je website mag dan wel perfect geoptimaliseerd zijn voor Google, maar deze penalties kunnen nog altijd roet in het eten gooien.

 

Het grote nadeel van Google penalties is dat ze voor een groot deel door het algoritme worden opgelegd. Er wordt dus niet met mensenogen naar iedere situatie gekeken. Doe jij iets waardoor het algoritme denkt dat je de richtlijnen overtreedt? Dan kan dit direct worden afgestraft. Dat maakt de sancties van Google zo gevaarlijk, want hoe kan je het altijd veranderende algoritme bij blijven benen? En hoe kan je voorkomen dat je website plotseling aanzienlijk lager rankt?

 

Welke acties worden door Google afgestraft?

 

De richtlijnen die Google opstelt zijn uitgebreid en complex, waardoor je als webmaster ongemerkt fouten kunt maken die de zoekmachine direct afstraft. Dat maakt het lastig om te weten wat je precies wel of niet moet doen om het algoritme van Google tevreden te houden. Over het algemeen zijn er zeven veel voorkomende fouten die tot een penalty kunnen leiden:

 

  • De aanwezigheid van virussen, spyware of malware op je website.
  • Onnatuurlijke of niet-gerelateerde uitgaande links.
  • Irrelevante inkomende links.
  • Spam als content.
  • Keyword stuffing en verstopte tekst in de HTML.
  • Spam gegenereerd door websitegebruikers.
  • Content die weinig tot niets toevoegt aan de website, inclusief duplicate content.

 

 

Niet iedere fout wordt op dezelfde manier afgestraft. Zo is de kans groot dat er zwaardere penalties zijn voor websites met spyware, dan voor websites die irrelevante content posten. Toch is het belangrijk om in de gaten te houden dat Google je voor de meest simpele fouten op je vingers kan tikken. Zo kunnen kleine sancties dertig dagen duren, terwijl grotere fouten met sancties van enkele maanden kunnen worden afgestraft. Ernstige overtredingen zoals malware en spam kunnen bovendien zichtbaar worden gemaakt aan bezoekers van je website. Zij denken in de toekomst misschien wel twee keer na voordat ze je site opnieuw bezoeken. Google penalties hebben dus niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn invloed op je ranking.

 

Zo voorkom je Google penalties

 

Het lijkt nu alsof Google de meest simpele fouten direct bestraft, maar je hoeft je weinig zorgen te maken wanneer je website goed in elkaar zit. Gebruik je gezond verstand en ontwerp je website met de uiteindelijke bezoeker in gedachten: wat zoeken zij en wat voor meerwaarde heeft jouw content te bieden? Des te nauwkeuriger je te werk gaat, des te kleiner de kans dat je met Google penalties te maken krijgt. De belangrijkste richtlijnen zijn als volgt:

 

  • Misleid bezoekers niet met irrelevante links en twijfelachtige content.
  • Ontwikkel je website voor bezoekers en niet voor zoekmachines
  • Voorkom dat je website met virussen besmet raakt.
  • Houd je website schoon en verwijder spam.
  • Creëer unieke, waardevolle en up-to-date content.

 

 

Waar zie je of er Google penalties zijn opgelegd?

 

Het is natuurlijk fijn om te weten welke fouten je moet voorkomen om sancties te vermijden, maar hoe weet je of Google niet al penalties heeft opgelegd? Een plotselinge daling in zoekverkeer kan een indicatie zijn. Als het goed is brengt Google je meteen op de hoogte door een mail te sturen, maar het is ook mogelijk om de informatie zelf op te zoeken. Je vindt deze informatie eenvoudig door op je Google Analytics account in te loggen. Bezoek je Google Webmaster Tools en scroll naar het kopje ‘Handmatige acties’. Hier zie je bij ‘Zoekverkeer’ staan of er een penalty is opgelegd en wat daarvoor de reden is. Hierbij maakt de zoekmachine onderscheid in overtredingen op de hele site of overtredingen die slechts gedeeltelijk aanwezig zijn.

 

Zo herstel je overtredingen

 

Zie je dat Google je een penalty heeft opgelegd? Dan wil je deze sanctie natuurlijk zo snel mogelijk terugdraaien. De informatie die je in je Google Analytics account vindt is vaak een goede leidraad voor de aanpassingen die je moet maken. Is er spam op je website te vinden? Dan moet je deze verwijderen. Is er malware aanwezig? Dan is het noodzaak om je website te updaten en waterdicht te maken. In sommige gevallen zijn de vervolgstappen helaas niet zo duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin Google irrelevante links of weinig toevoegende content afstraft. Om welke links en content gaat het precies? En wat voor verbeterpunten zijn er? Vaak moet je dit op eigen houtje uitzoeken. Daarom is het verstandig om vanaf het begin oog te hebben voor de richtlijnen van Google. Zo voorkom je dat oude content plotseling met een penalty bestraft wordt.

 

Heb je het probleem kunnen identificeren en ook meteen op kunnen lossen? Dan is het verstandig om Google daar meteen op te attenderen. Het is namelijk zonde om af te wachten tot het algoritme je aanpassingen vanzelf opmerkt. Je versnelt het proces door een verzoek tot herziening in te dienen. Dit is een digitaal formulier dat je bij je Google Webmaster Tools vindt. In het formulier geef je aan wat het probleem was en wat je hebt gedaan om dit probleem te verhelpen. De webmasters van Google zullen je website vervolgens beoordelen en de penalty verwijderen wanneer deze niet meer op zijn plek is. Houd wel in de gaten dat dit proces wat tijd in beslag neemt. Het is bovendien niet zeker dat de webmasters akkoord gaan met de aanpassingen die je gedaan hebt. Daarom is het belangrijk om je website grondig te inspecteren voordat je een verzoek indient.

 

Conclusie

 

Denk je dat je website inhoudelijk goed in elkaar zit, maar rank je stelselmatig erg laag in Google? Dan heb je mogelijk met Google penalties te maken. Deze sancties worden opgelegd wanneer je website als onbetrouwbaar, gevaarlijk of irrelevant wordt gezien. Google straft spam, duplicate content en slechte linkbuilding af door websites lager te laten ranken of volledig uit de zoekresultaten te halen. Je vermijdt dit soort penalties door een veilige en overzichtelijke website te bouwen, inclusief sterke content. In je Google Analytics account kan je zien of jouw website met een penalty is bestraft. Hier vind je meteen informatie over hoe je dit probleem oplost, zodat de sancties zo snel mogelijk verwijderd kunnen worden. Zo krijgt jouw website weer het publiek die het verdient.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!