Skip to main content

Hoe bepaal je het aantal zoekwoorden in je briefing?

Het maken een van een goede briefing is ontzettend belangrijk. Hierin geef je precies aan wat je wensen zijn en zorg je ervoor dat de auteur een goede richtlijn heeft voor de tekst die hij of zij moet schrijven.

aantal zoekwoorden


Zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van deze briefing. Het zijn de woorden die bezoekers van websites gebruiken om content te vinden in zoekmachines als Google. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, is het dus mogelijk om hoger te ranken in dit soort zoekmachines. Maar hoe weet je hoeveel zoekwoorden je precies moet gebruiken en hoe vaak deze in de tekst voor moeten komen? Hier vind je enkele simpele richtlijnen.

Wat zijn zoekwoorden?

 
Voordat je weet hoeveel zoekwoorden je in een briefing moet stoppen, is het goed om te weten wat zoekwoorden precies zijn. Ze staan ook wel bekend als keywords en zijn in principe de meest belangrijke woorden van een tekst. Ze geven het hoofdonderwerp aan, maar laten ook zien welke andere onderwerpen er in een tekst aan bod komen.

Zoekwoorden worden voornamelijk gebruikt voor zoekmachines. Deze machines analyseren alle online content en bepalen aan de hand van deze analyses welke teksten bovenaan in de zoekmachine terecht komen. Ook de gebruikers van deze zoekmachines hebben baat bij goede zoekwoorden. Wanneer ze deze woorden intikken, willen ze bij een website uitkomen die alle informatie heeft die zij zoeken. Kortom: zoekwoorden zorgen ervoor dat de weg naar je website gemakkelijker te vinden is, zowel voor lezers als voor de algoritmes van zoekmachines.

Tips voor het bepalen van zoekwoorden

 
Het is lastig om te bepalen hoeveel zoekwoorden een tekst zou moeten hebben. Hier zijn namelijk geen universele regels voor. Bovendien wordt het algoritme van zoekmachines constant aangepast en geeft Google weinig prijs over de exacte criteria die zij aanhouden bij het ranken van websites. Wel zijn er een aantal simpele richtlijnen om rekening mee te houden.

Gebruik meer dan één zoekwoord

 
Wanneer je een tekst wilt laten schrijven over een bepaald onderwerp, is het verleidelijk om slechts één zoekwoord te gebruiken. Zo wordt er gedacht dat alleen het hoofdonderwerp van de tekst als keyword moet worden gebruikt. Dit is namelijk het belangrijkste woord uit de tekst en dus ook het woord waarmee bezoekers een site vinden. Dit is echter niet de meest effectieve manier om zoekwoorden in te zetten. Een enkel zoekwoord geeft namelijk te weinig informatie over de daadwerkelijke inhoud van een tekst. Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden.

Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken. Overige zoekwoorden kunnen minder gebruikt worden in de tekst en dienen vooral ter ondersteuning van het hoofdzoekwoord. Zij geven meer informatie over de precieze inhoud van de tekst en kunnen daardoor voor een hogere ranking in Google zorgen. Gemiddeld is het aan te raden om tussen de twee en vier overige zoekwoorden te gebruiken. In een tekst van 500 woorden kan het belangrijkste keyword bijvoorbeeld vijf keer gebruikt worden, terwijl de overige zoekwoorden twee tot drie keer aan bod komen.

Gebruik ook niet te veel zoekwoorden

 
Er wordt vaak gedacht: hoe meer zoekwoorden, hoe beter. Het idee is dat een website makkelijker vindbaar is wanneer er talloze verwante zoekwoorden in een tekst worden gebruikt. Dat is echter niet helemaal waar. Wanneer een tekst geschreven moet worden met meer dan vijf verschillende keywords, is het veel moeilijker om de tekst te optimaliseren voor de belangrijkste zoekwoorden. Het is waardevoller om enkele goede zoekwoorden te hebben en om deze optimaal in te zetten, dan om een tekst volledig te vullen met minder relevante en minder effectieve zoekwoorden. Kies dus voor een maximum van vijf zoekwoorden per tekst.

Wanneer je ervoor kiest om een tekst te vullen met talloze verschillende zoekwoorden, wordt dit door Google nog vaak gezien als “keyword stuffing”. Hierbij worden er zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst geplaatst. Deze praktijk was tien jaar geleden een goede manier om een website hoog te laten ranken, maar wordt tegenwoordig afgestraft door de zoekmachine. Zoekwoorden zijn dan ook niet het belangrijkste criterium waarmee online teksten worden beoordeeld door zoekmachines.

Let op de keyword density

 
Het is een goede richtlijn om tussen de twee en vijf keywords per tekst aan te houden. De volgende vraag is natuurlijk: hoe vaak moeten deze zoekwoorden in een tekst voorkomen? De hoeveelheid waarin een zoekwoord gebruikt moet worden, wordt aangegeven aan de hand van keyword density. Dit is een percentage dat bepaalt hoe groot het deel is dat een specifiek zoekwoord in een tekst inneemt. Het is prettig om met een percentage te werken, aangezien dit toepasbaar is op teksten van allerlei verschillende lengtes. De keyword density blijft altijd gelijk, of je nu een tekst nodig hebt van 500 of 1500 woorden.

Wanneer je ervoor kiest om één zoekwoord het belangrijkste te maken, moet dit keyword ook het meeste gebruikt worden in een tekst. Voor dit hoofdzoekwoord is het aan te raden om een keyword density aan te houden van 2% tot 4%. Dat betekent dat het keyword twee tot vier keer gebruikt moet worden per honderd woorden. De overige zoekwoorden in een tekst hebben een iets lagere keyword density nodig. Een richtlijn van 1% tot 2% is hierbij gebruikelijk. Zo worden er voldoende relevante keywords gebruikt, zonder dat ze de volledige tekst overnemen.

Beperk variaties op zoekwoorden

 
Een van de redenen waarom er meestal te veel zoekwoorden in een tekst worden gebruikt, is doordat er te veel aandacht wordt besteed aan variaties op keywords. Voor Google zijn de zoekwoorden “spijkerbroek kopen” en “kopen spijkerbroek” vrijwel inwisselbaar. Het is dus niet nodig om voor ieder zoekwoord meerdere variaties te bedenken en om deze allemaal in een tekst te verwerken. Dit leidt uiteindelijk alleen maar af van de inhoud van de content. Bovendien kan dit ervoor zorgen dat Google “keyword stuffing” detecteert, waardoor een website alleen maar lager zal ranken.

Het is dus belangrijk om slechts een paar keywords uit te zoeken die uniek, opvallend en relevant zijn. Ieder zoekwoord moet weer iets nieuws aan de tekst toevoegen. Deze toegevoegde waarde zorgt ervoor dat zoekmachines beter in staat zijn om de inhoud van een webpagina te analyseren. Dit zorgt er uiteindelijk weer voor dat de website hoger zal ranken bij relevante zoekopdrachten. Zo bereik je dus lezers die daadwerkelijk op zoek zijn naar de content op jouw website, in plaats van lezers die op zoek zijn naar algemene informatie die ze niet op je site kunnen vinden.

Inhoud boven zoekwoorden

 
Zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van iedere tekst. Toch zijn ze niet de essentie van online content. Doordat de algoritmes van zoekmachines steeds verder ontwikkeld zijn, kunnen ze ook de inhoud van een tekst analyseren. Zo wordt het steeds belangrijker dat de inhoud van een website nuttig is. Lezers moeten antwoorden op hun vragen vinden en iets inhoudelijks kunnen leren op een website. Vroeger analyseerden zoekmachines enkel hoe vaak bepaalde belangrijke zoekwoorden in een tekst gebruikt werden. Over het algemeen gold: des te vaker, des te beter.

Tegenwoordig is het leesgemak van een tekst veel belangrijker. Een tekst moet prettig lezen en bovendien duidelijk zijn. Een goede schrijfstijl, duidelijke tussenkopjes en een logische opbouw zijn daardoor steeds belangrijker geworden. Zoekwoorden kunnen een goede basis bieden waarop een kwalitatieve tekst gebouwd kan worden, maar zijn niet meer het belangrijkste onderdeel waarop zoekmachines controleren. Het vinden van de juiste hoeveelheid keywords is dus slechts een klein onderdeel van het schrijven van een tekst.

Waarom is het juiste aantal zoekwoorden belangrijk?

 
Het is goed om te weten hoeveel zoekwoorden er idealiter in een tekst verwerkt moeten worden, maar waarom is het zo belangrijk om het juiste aantal te vinden? Hier zijn een aantal verschillende redenen voor. Een goed aantal zoekwoorden is namelijk niet alleen belangrijk voor de bezoekers van je website, maar ook voor de auteur van de tekst.

Een geoptimaliseerde website

 
Het vinden van de juiste zoekwoorden is voornamelijk belangrijk voor de optimalisatie van je website. Keywords worden namelijk gebruikt door zoekmachines zoals Google. Zij analyseren de teksten op iedere website in enkele milliseconden en bepalen op deze manier hoe hoog een website in de zoekmachine zal verschijnen. Keywords hebben als doel om een indicatie te geven over het onderwerp van een tekst. Wat is het belangrijkste doel van de tekst en welke informatie kan een lezer krijgen op jouw website?

Door niet te veel of te weinig zoekwoorden te gebruiken, stel je Google in staat om een goede analyse van je content te maken. De algoritmes moeten duidelijk kunnen onderscheiden wat het hoofdonderwerp van een tekst is. Daarnaast zorgen de overige zoekwoorden ervoor dat het algoritme meer informatie krijgt en kan zien hoe jouw tekst zich onderscheidt van overige content op het internet. In principe vormen alle zoekwoorden dus een soort gids waarmee je aangeeft wat de essentie van jouw website is.

Goede richtlijnen voor de auteur

 
Wanneer je een briefing opstelt, is dit de belangrijkste leidraad voor de auteur. Hij of zij moet alle relevante informatie uit de briefing halen, dus het is belangrijk om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen. Zoekwoorden spelen hier een belangrijke rol in. Ze geven aan wat het belangrijkste onderwerp van de tekst is. Daarnaast kunnen ze ook een indicatie geven van de subcategorieën die besproken moeten worden. Keywords zijn dus handige hulpmiddelen waarmee een auteur een tekst kan structureren.

Het aantal keywords heeft ook een grote invloed op de kwaliteit die een auteur kan leveren. Zo is het aanzienlijk moeilijker om een goede tekst te schrijven wanneer er minstens 20 verschillende zoekwoorden gebruikt moeten worden. In dat geval staat een tekst in dienst van de zoekwoorden, in plaats van omgekeerd. Wanneer je de perfecte balans vindt tussen te veel en te weinig zoekwoorden, zal een auteur alleen maar geholpen zijn.

Conclusie

 
Het is niet altijd even makkelijk om te bepalen hoeveel zoekwoorden een tekst zou moeten hebben. Er zijn echter wel een aantal richtlijnen om rekening mee te houden: tussen de twee en vijf zoekwoorden per tekst is ideaal. Hierbij is het verstandig om één keyword het belangrijkste te maken. Voor het belangrijkste woord is een keyword density van 2% tot 4% het beste, terwijl de overige zoekwoorden een density van 1% tot 2% kunnen hebben. Welke zoekwoorden je ook gebruikt in je tekst: het is altijd belangrijk om in de gaten te houden dat dit slechts hulpmiddelen zijn. De inhoud en kwaliteit van een tekst moet altijd bepalend zijn en keywords moeten slechts als een leidraad dienen.
 

Heb je goede content nodig?

Meld je nu kosteloos aan!


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!